Business Hi-Tech

Directorul de strategie al Orange: Am putea colabora cu un operator de cablu pentru serviciile TV

Directorul de strategie al Orange: Am putea colabora cu un operator de cablu pentru serviciile TV

Serviciile de voce raman principala arie de concentrare pentru Orange

04.06.2008, 20:59 107

Orange Romania va oferi "la un moment dat" servicii de televiziune, in conformitate cu strategia France Telecom de a avea portofoliu complet de produse pe piata telemedia, dar modalitatea prin care va fi realizat acest lucru nu a fost inca stabilita, chiar daca unele idei exista.
"Exista modelul de a colabora cu un operator de cablu. Poate ca intr-o zi unul din acesti operatori, care nu are un brand atat de puternic, ne va furniza platforma de livrare a continutului. Este ceva ce Orange a facut in Polonia. Pana in acest moment nu este insa stabilit nimic referitor la acest subiect", a declarat pentru ZF Julien Ducarroz, seful strategiei de la Orange Romania. El nu a dorit sa ofere alte detalii despre acest subiect.
La sfarsitul anului trecut, Richard Moat - CEO al Orange Ro-mania, anunta planurile operatorului de a intra pe piata TV.
"Concurenta deja a facut pasi in aceasta directie, respectiv intrarea RCS&RDS pe piata telefoniei mobile, prin lansarea serviciilor 3G in Oradea, sau prin ofertele comune furnizate de Romtelecom si Cosmote. Si Telemobil, care detine o licenta 3G, va lansa acest tip de servicii in prima jumatate a anului viitor. Cred ca, cel mai probabil, vom include serviciile quadplay (telefonie fixa si mobila, televiziune, internet - n. red.) in portofoliul companiei in prima parte a anului 2008", a afirmat anul trecut seful Orange.
France Telecom (FT), actionarul majoritar al Orange, a anuntat ca va furniza din acest an servicii de televiziune prin satelit (DTH) in Franta, Polonia si Spania, pentru a-si completa oferta de servicii TV disponibile prin internet si telefonul mobil. France Telecom este primul operator telecom european major care intra pe piata DTH. Serviciul de televiziune prin internet al Orange, operatorul de telefonie mobila detinut de FT, este cel mai mare din Europa, cu 1,2 milioane de clienti in Franta.
Oficialii FT au declarat ca vor lansa servicii TV prin satelit pentru a putea acoperi astfel si zonele in care viteza serviciilor de date fixe este inadecvata pentru a furniza programele TV. Conform FT, in Franta doar 50% din populatie au acces la viteze de download de 3-4 Mbps, care permit furnizarea serviciului Orange TV.
In ceea ce priveste piata de televiziune prin satelit din Romania, Ducarroz insista ca aceasta este una extrem de dificila.
"Venitul mediu pe utilizator din serviciile de televiziune prin satelit este mic, de 3-4 euro si exista diferente minore intre jucatorii de pe piata. Toti ofera un numar masiv de canale TV astfel ca nu prea poti spune 'veniti la noi', va oferim un pachet de continut premium", spune oficialul Orange.
Pe de alta parte, el subliniaza ca serviciile de voce raman cea mai importanta arie de preocupare pentru operator. "Cand te uiti la valoarea pietei telemedia, se poate obsrva ca televiziunea nu este segmentul care ne-ar aduce o triplare a veniturilor, daca am intra pe acest segment. Serviciile de telefonie mobila sunt cele care genereaza cea mai mare valoare de pe piata telemedia din Romania".
Oficialul Orange spune ca numarul mare de utilizatori de servicii de telefonie mobila din Romania, precum si rata mai mare de utilizare din Romania sunt explicate de tarifele mici si pozitia istorica mai slaba a telefoniei fixe. "Utilizarea medie a telefonului mobil este mai mare decat in Europa de Vest. Este o situatie perfect explicabila de tarifele mici si penetrarea redusa a telefoniei fixe", spune el.
In ceea ce priveste concurenta ridicata de pe piata, el spune ca cel mai mare semn de intrebare de pe piata este RCS&RDS. "Marele semn de intrebare este RCS&RDS pentru ca modelul de business actual practicat de companie pe telefonia mobila este un semn de intrebare pe termen lung. Pentru cineva care a facut strategii tarifare, este greu de inteles politica RCS&RDS pe telefonia mobila. Pentru ca plecand de la o asemenea strategie va fi aproape imposibil sa mai creasca preturile. In mod sigur, RCS&RDS nu joaca in aceeasi liga cu noi, Vodafone si in curand Cosmote, din punctul de vedere al guvernantei financiare", spune Ducarroz. RCS&RDS, care a ajuns la un portofoliu de 800.000 de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobila, ofera gratuit acest serviciu, fara nicio taxa lunara. Operatorul ofera de asemenea gratuit in custodie si telefoane mobile 3G.
Reprezentantul Orange leaga aceasta strategie de o posibila intentie a RCS&RDS de a-si majora numarul de clienti pentru a obtine un pret mai mare la data unei eventuale vanzari.
"Nu cred ca este un secret pentru nimeni, este sigur ca acest tip de operatori cauta un exit la un moment dat. Probabil ca ei cred ca adaugand un numar cat mai mare de clienti vor determina o crestere a valorii companiei. Dar la o asemenea evaluare nu te uiti pur si simplu la numarul de clienti, caruia ii aplici un multiplu si afli valoarea companiei. In evaluare intra si alti factori", afirma reprezentantul Orange.
In ceea ce priveste pozitia Orange pe piata, directorul de strategie spune ca Orange nu va intra intr-un razboi al preturilor, ci se va concentra in continuare pe investitiile in calitatea serviciilor si lansarea unor produse si servicii noi. "Executia si brandul sunt esentiale", afirma el.
Veniturile Orange Romania, cel mai mare operator de telefonie mobila de pe piata locala, s-au majorat in primul trimestru al anului cu 8,4%, la 307 mil. euro, sustinute de cresterea bazei de clienti cu 21%, la peste zece milioane de utilizatori.
Orange Romania a obtinut in T1 2008 venituri totale de 307 mil. euro, din care 284 mil. euro reprezinta veniturile realizate doar din "exploatarea" retelei de telefonie (venituri generate de apeluri primite/initiate, roaming, SMS, MMS, trafic de date, continut mobil). Conform oficialilor Orange Romania, diferenta de 23 mil. euro dintre veniturile totale si cele rezultate din "exploatarea" retelei "provine preponderent din vanzarea terminalelor, respectiv telefoane si alte echipamente".
Conform datelor France Telecom, veniturile Orange din serviciile non-voce (cum sunt mesajele SMS si MMS, transferul de date sau descarcarea de continut precum tonurile de apel pentru mobil) au atins in primul trimestru un procent de 10,1% din veniturile din "exploatarea" retelei, respectiv de 28,64 mil. euro.
Rezultatele Orange au fost influentate de scaderea tarifelor de interconectare din Romania si de reducerea tarifelor pentru apelurile in roaming, impusa de UE.
Conform datelor France Telecom, veniturile Orange din grupa de tari care include si Romania au fost mai mici cu 76 mil. euro din cauza reducerii tarifelor in roaming si a tarifelor de interconectare.

Lucreaza direct cu Richard Moat si Thierry Millet
Julien Ducarroz are o experienta de opt ani in diverse pozitii in companii de consultanta si a detinut mai multe functii de management in cadrul grupului France Telecom. Inainte de a veni in Romania, ultima pozitie detinuta in cadrul Orange a fost de director de marketing strategic in cadrul subsidiarei din Olanda, vanduta catre
T-Mobile. "Cea mai buna metoda de a descrie jobul meu la Orange Romania este aceea de a spune ca sunt un consilier al directorului executiv si al directorului comercial. Aduc aici perspectiva data de experienta in pozitii legate de marketing, strategii tarifare de pe piete cu o competitie mult mai dura din punct de vedere comercial, precum Olanda", spune el. "Nu sunt multe planuri tarifare sau produse care sa nu fi fost testate sau deja implementate in Romania. Cand ai o baza de 10 milioane de clienti nu iti schimbi peste noapte tarifele. Ceea ce facem noi acum este mai mult o acordare fina a tarifelor. Dar poate ca ar fi mai bine sa ma intrebati peste un an care au fost schimbarile. Nu exista lucruri care sa se schimbe peste noapte", explica Ducarroz rolul sau in cadrul Orange Romania. El spune ca nu are o echipa de oameni in subordine, ci lucreaza cu "echipe virtuale" de experti din cadrul grupului France Telecom pentru diversele proiecte pe care le deruleaza. "Nu am vrut sa incep din nou cu o echipa de 2-3 oameni. Lucrez insa cu o echipa virtuala, pentru a aduce competenta potrivita, lucram pe proiecte specifice. Acest mod de lucru ma aduce in postura de a avea mereu oamenii potriviti in echipa mea."

A avut legaturi cu Romania
Numirea pe o pozitie de management in Romania a reprezentat pentru Julien Ducarroz revenirea intr-o tara pe care o mai vizitase de mai multe ori si o piata despre care aflase mai multe lucruri de la seful sau din Olanda, fostul director comercial al Orange Romania. "Romania nu este necunoscuta pentru mine, pentru ca tatal meu a fost implicat in constructia fabricii Philip Morris din Otopeni. Am fost de mai multe ori aici in acesti ani. A fost o surpriza placuta numirea in Romania. De altfel, din punct de vedere profesional este mai interesant sa lucrezi in Romania decat in Elvetia. Acolo poti avea o pozitie buna, dar in mod sigur mai putin interesanta decat cea pe care o poti avea aici", spune el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO