Business Hi-Tech

Cuvintele, ultima frontiera: problemele de comunicare dintre tehnicienii IT si utilizatori pot afecta afacerile

Cuvintele, ultima frontiera: problemele de comunicare dintre tehnicienii IT si utilizatori pot afecta afacerile

Serialul Star Trek a reprezentat o avanpremiera a tehnologiilor viitorului, anticipand evolutia limbajului tehnologic

05.06.2007, 17:12 36

Termenii utilizati de specialistii IT, imprumutati parca din serialul Star Trek, creeaza o bariera intre angajatii "obisnuiti" si tehnica de calcul, care poate avea repercusiuni grave asupra companiilor.
Specialistii industriei IT incearca sa afle de ce departamentele tehnologice ale companiilor se confrunta cu probleme de comunicare si incearca sa vada cum pot rezolva aceste deficiente, scrie Financial Times.
In cercurile stiintifice este binecunoscut faptul ca serialul Star Trek a reprezentat o avanpremiera a tehnologiilor viitorului. Star Trek a anticipat cu succes evolutia limbajului tehnologic, la fel cum o ilustreaza si citatul urmator din celebrul serial: "(...) elementele principale sunt bazate pe nanoprocesoare FTL aranjate in 25 de kelilactirale bilaterale, dintre care 20 sunt sisteme de tip slave pentru terminalul central heisenfram. Aici avem interfata isopalaviala, care controleaza motorul firomactal...".
De aceea, asa s-ar putea justifica si aversiunea directorilor companiilor fata de persoanele care lasa impresia unui generator aleatoriu de cuvinte tehnologice complexe, pe care doar ei le pot intelege.
Ade McCormack, fondatorul companiei Auridian, care ajuta organizatiile sa obtina tot ceea ce se poate din investitia lor in IT, sustine ca terminologia ambigua nu este un lucru bun in mediile de afaceri. "Avand in vedere rolul important jucat de IT in afaceri, comunicarea deficitara este o mare problema", a declarat McCormack. El recomanda orice actiune care imbunatateste intelegerea reciproca - de la convingerea personalului IT sa nu mai foloseasca atat de des limbajul tehnologic specific la cresterea nivelului de instruire IT pe partea de business.
"Viziunea mea se bazeaza pe mai mult de 20 de ani de experienta, atat ca tehnician IT, cat si in calitate de consultant IT. Pana cand tehnologia nu devine suficient de raspandita pentru a inlocui necesitatea prezentei umane atat in crearea noilor sisteme IT, cat si in oferirea asistentei tehnice pentru sisteme existente, oamenii vor constitui in continuare o sursa importanta de probleme pe segmentul IT", a adaugat McCormack.
Industria IT s-a dezvoltat din domeniile de studiu stiintific, iar la inceput nu existau mari diferente intre persoanele din IT si savanti. Recentele progrese tehnologice au dus la reducerea numarului de cunostinte pe care le detin persoanele care lucreaza in IT, insa tehnicienii IT au pastrat mentalitatea oamenilor de stiinta, care, din pacate, au probleme in comunicarea cu persoane sub propriul intelect (in cazul de fata, utilizatorii - angajatii).
"Pentru lumea de afara, departamentul IT poate parea un club exclusivist in care utilizatorii obisnuiti nu sunt bineveniti", a precizat McCormack. Acest comportant "salbatic" poate duce la asa-numitul comportament de haita, in care abilitatea de a incurca utilizatorii se transmite din generatie in generatie, pe masura ce noii recruti copiaza comportamentul tehnicienilor cu vechime, sustine McCormack.
Aceste tensiuni vor determina evolutia industriei IT. In esenta exista o disputa intre cine controleaza bunurile IT dintr-o companie, iar aceasta duce la suspiciuni si pierderea totala a increderii. Unii tehnicieni IT vor folosi jargonul pentru a dezorienta utilizatorii, pentru ca le confera o impresie de superioritate asupra "adversarilor".
De obicei, media IQ-ului departamentului de IT este ridicata. "Oricine s-a certat cu un tehnician, a observat logica impecabila a acestora", spune McCormack, adaugand ca uneori nu este intelept sa ai dreptate. Oamenii de afaceri, spre exemplu, recunosc intelepciunea deciziei de a nu spune sefului ca este un fraier - o perspectiva pe care tehnicienii IT nu o pot intelege.
Pe langa faptul ca uneori sunt prea directi, tehnicienii au si o lipsa de intelegere fata de ceilalti utilizatori, neluand in calcul faptul ca unii oameni chiar nu inteleg jargonul tehnologic.
McCormack, autorul cartii "IT-ul demistificat - manual IT pentru oamenii de afaceri", este de parere ca bataliile din industria IT sunt de fapt razboaie duse cu ajutorul cuvintelor. Daca o anume companie IT poate fi asociata cu un termen tehnologic, atunci procesul de marketing este mult simplificat. Ca urmare, departamentele de marketing ale multor firme IT lanseaza incontinuu noi termeni, in speranta ca unii din ei se vor impune pe piata.
Lipsa standardelor in ceea ce priveste terminologia IT a dus la aparitia multor sinonime si omonime, ceea ce a amplificat erorile de comunicare atat in interiorul, cat si intre departamentele IT. "Poate aici ar trebui canalizate eforturile autoritatilor de reglementare", a declarat McCormack.
Implicatiile unui limbaj obscur sunt profunde, deoarece intrebuintarea sub nivelul optim al resurselor IT duce la un management deficitar al costurilor in intreaga companie, reducerea nivelului de competivitate, iar in unele cazuri extreme, la arestarea membrilor consiliului de conducere.
Segmentele industriei de asistenta, precum cele de recrutare si training IT, sunt de asemenea intr-o stare de confuzie. Problemele cauzate de lipsa comunicarii duc la alegerea unor candidati slabi si determina dezvoltarea neadecvata a firmei.
"Ce se poate face pentru a ameliora aceasta situatie?", se intreaba McCormack. Tot el vine cu cateva propuneri.
Prima recomandare este ca directorul IT al companiei (CIO) sa gandeasca asemenea unui utilizator obisnuit. In acest fel, el va sti cu ce probleme se confrunta si angajatii. In mod ideal, salariul acestuia trebuie sa depinda de nivelul de multumire al angajatilor. Astfel, un CIO inteligent si motivat financiar va transforma aceasta problema intr-o prioritate.
Este de asemenea foarte important ca angajatii departamentului IT sa cunoasca terminologia specifica mediului de afaceri si sa nu utilizeze exhaustiv jargonul IT. Acestora le trebuie subliniat faptul ca daca vor sa realizeze sisteme care intr-adevar ajuta compania, trebuie sa utilizeze un limbaj adecvat, care poate fi inteles de toata lumea.
Atunci cand un tehnician ajunge la maturitate, este practic irecuperabil, avertizeaza McCormack. Problema trebuie atacata inca din facultate sau liceu, iar profesorii trebuie sa joace un rol important.
Jargonul tehnologic este, in cel mai bun caz, un simptom al indiferentei angajatilor departamentului IT, iar in cel mai rau caz constituie un instrument politic menit sa controleze utilizatorii. In orice caz, situatia este inacceptabila, spune McCormack. Lipsa comunicarii diminueaza valoarea pe care sectorul IT o poate aduce atat mediului de afaceri, cat si societatii. "Doar reprogramarea genetica va putea rezolva problema si, prin urmare, avem nevoie de o restructurare culturala", a declarat McCormack.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO