Business Hi-Tech

Companiile si publicitatea online: precautie si crestere lenta

14.08.2001, 00:00 13



Publicitatea online atrage tot mai multe firme de renume dar ritmul in care acestea isi publica bannerele pe Internet reflecta o oarecare precautie, este concluzia unui studiu realizat recent de firma de cercetare a pietei Jupiter Media Metrix citat de Wall Street Journal Europe.

Raportul prezentat la editia din acest a Online Advertising Forum de la New York mai arata ca numarul companiilor aflate in clasamentul Fortune 100 care apeleaza la reclame online a crescut intr-un an de la 67 la 81, ceea ce reprezinta o evolutie cu 21%. Cu toate acestea, numarul spoturilor cumparate in prima jumatate a anului a fost cu numai 14% mai mare decat cifra valabila in aceeasi perioada din 2000.

Statistica aduce cateva vesti bune in special pentru operatorii de site-uri web, dar totodata arata ca firmele care apeleaza cel mai mult la publicitatea traditionala nu investesc inca masiv in spoturile online, apreciaza Marc Ryan, analist la Jupiter Media Metrix.

Multe companii din Fortune 100 mai incearca "marea cu degetul" si nu doresc sa aloce inca o parte substantiala din bugetele de publicitate reclamelor virtuale. Dar daca operatorii de site-uri ar fi capabili sa demonstreze mai clar succesul acestui tip de campanii publicitare, companiile ar putea plusa si ele cat de curand, mai spune Marc Ryan.

Chiar daca numarul reclamelor online cumparate de companii va creste, cheltuielile cu publicitatea virtuala raman cam la acelasi nivel, precizeaza analistul. Motivul ar fi ca firmele care recurg la publicitate reusesc sa negocieze contracte cu tarife cat mai reduse.

Pe de alta parte, alti analisti estimeaza ca, pe primele luni din acest an, cheltuielile cu reclama online au scazut cu aproape 20% fata de aceeasi perioada a anului 2000. Jupiter se arata insa mai optimista apreciind ca la sfarsitul anului se va constata ca sumele de bani investite de companii in publicitatea pe Internet au crescut cu aproximativ 5% in raport cu 2000.

Tendinta de reducere a cheltuielor in acelasi timp in care numarul de contracte de publicitate creste este una din vestile pe care editorii de site-uri (precum Yahoo!) nu le prea agreeaza, mai ales daca din aceasta cauza veniturile si profiturile le scad puternic.

Companiile cotate in Fortune 100 care activeaza in sectorul IT si al serviciilor financiare au achizitionat cele mai multe reclame online in primul semestru. Primele cinci sunt Citigroup, J.P.Morgan Ches & Co., Dell Computer, AT&T si Wal-Mart Stores.

Un fapt important trebuie mentionat: studiul Jupiter Media Metrix nu include in totalitate concernul media AOL Time Warner. In ciuda dimensiunilor sale uriase, AOL Time Warner nu se afla in Fortune 100 din cauza ca topul a fost realizat inainte de fuziunea care a avut loc in ianuarie, au tinut sa precizeze purtatorul de cuvant al Jupiter.

Din acest motiv, clasamentul cu primele cinci site-uri care in inregistrat in prima jumatate a anului cel mai mare flux de publicitate virtuala sunt Yahoo!, MSN Network a concernului Microsoft, Excite@Home, IWon si portalul Netscape a AOL.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO