Business Hi-Tech

Companiile se inghesuie sa va faca curat in debara

11.08.2004, 00:00 19



Inghesuiala mare in debara sau in garaj? Numai vechituri pe care va ganditi ca le puteti vinde pe Internet si realizati doua lucruri deodata: bani si curatenie? Dar pentru asta trebuie sa le strangeti, fotografiati, descrieti si in plus sa le livrati. Nu-i mai bine sa se ocupe altii?



Bun venit in lumea magazinelor virtuale care vand lucrurile de care nu mai aveti nevoie prin casa prin Intener, o moda creata de cel mai are site de licitatii online, eBay. Promisiunea lor: vanzari ultra rapide si fara bataie de cap, reteta ideala pentru oamenii ocupati.





Nu sutem departe nici in Romania



Si in Internetul romanesc suprevietuiesc numeroase site-uri pe care oamenii isi pot vinde diverse obiecte ramase prin debara. Nu au aparut inca companiile specializate in achizitia si vanzarea de astfel de obiecte, dar probabil ca nu va dura mult pana ce vom vedera reclame de genul: iti facem curat in garaj si te si platim.



Companiile americane specializate in licitatii onlie de bunuri second-hand va cer un sigur lucru: sa transportati lucrurile care va sunt de prisos la sediul lor si sa completati un formular. Apoi, cand se termina licitatia, primiti fie un cec daca bunul s-a vandut, fie "vechitura" inapoi. La cererea dumneavoastra aceste companii pot dona bunurile care nu se vand sau sumele realizate daca bunurile sunt vandute pentru diverse cauze nobile. Ca orice serviciu acest mecanism costa, majoritatea magazinelor retinandu-si intre 30 si 40% din pretul de vanzare plus taxele pe care le platiti in avans pentru a se ocupa de detalii.



Desi marea majoritate a acestor magazine sunt locale, exista si companii care au facut pasul de a fi prezente la nivel national pe tot cuprinsul Statelor Unite. AuctionDrop care a inceput anul trecut cu cateva magazine a incheiat recent un acord cu United Parcel Service (UPS), una din principalele companii americane de curierat, astfel incat in prezent puteti merge cu produsele pe care le doriti vandute in oricare din cele 3.400 de oficii pe care UPS le are pe tot cuprinsul Statelor Unite. PostNet, companie care printeaza si expediaza documente la cerere, are o retea de 500 magazine in regim de franciza pentru care a adaugat si serviciul de vanzare de bunuri contra cost. Oficialii companiei au estimat ca pana la sfarsitul anului peste 100 din francize vor introduce efectiv servicul de vanzari.





Bataie de cap vs profesionalism



Dar isi tin acesti intermediari promisiunea de a realiza in locul dumneavoastra o vanzare rapida si fara batai de cap? Revista PCWorld a relizat un test cu 3 magazine apartinand unor retele diferite. Au fost alese AuctionDrop in California, PostNet in Georgia si un magazin independent Seller's Market in Connecticut. In fiecare din acestea au fost aduse un player DVD-VHS in valoare de 100 de dolari nou nout si sigilat si un mecanism pe baza de laser pentru a taia drept diverse materiale in valoare de 60 de dolari. Pentru ca testul sa fie complet aceleasi produse au fost puse la vanzare si direct pe eBay.



Dupa cum mentioneaza redactorii PCWorld rezultatele sunt impresionante pentru toate cele 3 magazine alese. Fara a pune la socoteala timpul consumat cu drumul pana acolo, in fiecare magazin formalitatile au durat mai putin de 15 minute. Trebuie doar sa aduceti produsele, vi se explica procesul, completati un scurt formular si asta-i tot. In plus magazinele au demonstrat cum au vandut recent produse similare. Pe langa comision mai trebuie sa platiti si o taxa care variaza intre zero si 20 de dolari daca alegeti serviciile premium, unde puteti controla inclusiv pretul initial de la care pleaca licitatia. Un amanunt interesant, in urma caruia vanzarile au avut de pierdut, a fost alegerea unui pret mare de start pentru unul din produse. Utilizatorii eBay, care este cea mai mare piata din lume si unde puteti gasi de vanzare inclusiv complexe industriale, spun ca nimanui nu-i place sa liciteze daca pretul de pornire este mare. Toate licitatiile au inceput in maxim o saptamana, dar cel mai important este daca respectivul magazin va tine in permanenta la curent cu situatia via e-mail sau trebuie sa intrati personal pe site-ul lor.



In paralel vanzarile produselor operate direct pe eBay au dat destula bataie de cap, consumand in jur de 8 ore cu fotografiile, descrierile si livrarile. Rezultatele au aratat ca apeland la serviciile specializate de vanzari se pot obtine sume mai mici cu aproximativ 50% dupa plata tuturor taxelor. Concluzia este simpla: daca nu doriti bataie de cap mergeti pe mana intermediarilor dar daca doriti maximum de bani apucati-va de treaba personal.



Un amanunt foarte important este ca aceste magazine intermediare nu sunt in nici un fel sub tutela eBay explica Hani Durzy, purtatorul de cuvant al eBay. Aceasta nu inseamna ca eBay este deranjat de prezenta unor vanzatori specializati numai ca daca aveti o disputa cu ei, eBay nu este in nici un fel implicat.



Cum era de asteptat cele mai mari profituri au fost realizate cand marfa a fost vanduta direct pe eBay, dar aici intervine diferenta de timp: 8 ore de munca fata de numai 15 minute in conditiile angajarii unor intermediari. Nici tarifele nu sunt peste tot la fel asa ca trebuie sa alegeti cu grija si sa tineti cont de toate costurile.





Mic ghid de vanzari



Ina Steiner, editorul site-ului specializat in licitatii electronice AuctionBytes.com, va ofera cateva sfaturi de care ar trebui sa tineti cont daca va hotarati sa apelati la un magazin care sa vanda pentru dumneavoastra.



Verificati antecedentele: gasiti numele de client folosit de magazin pentru eBay, care este foarte posibil sa difere de numele real al magazinului, si verificati ratingul (n.r. notele date de cei care au folosit acel serviciu) dar si de cand este prezent pe eBay.



Verificati daca se potriveste cu produsul dumneavoastra: daca aveti un produs rar sau foarte valoros verificati daca magazinul ales se poate ocupa in siguranta de vanzarea lui.



Luati legatura cu cei care au mai lucrat cu ei si vedeti ce au de spus despre servicii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO