Business Hi-Tech

Comertul electronic, miracolul noii economii mondiale

02.06.2000, 00:00 76



Ultimele luni nu au fost cele mai bune din activitatea multor companii de distributie pe Internet. O buna parte din firmele de comert online sunt in prezent aproape de faliment. ai mai multi investitori sunt nelinistiti de performantele reduse ale actiunilor IT pe care le au in portofoliu. Cu toate acestea, analistii sunt de parere ca exista inca modalitati nenumarate de a face bani din comertul electronic.

Experti din industria tehnologiei informationale estimeaza o explozie a cumparaturilor pe Internet in urmatorii ani dar nu datorita tranzactiilor efectuate de persoanele individuale. Uriasa expansiune a comertului electronic se va datora companiilor. Altfel spus, activitatea de comert online va fi impulsionata in cea mai mare parte de catre sectorul business-to-business. In mod categoric acesta nu cunoaste aceeasi popularitate precum comertul online adresat persoanelor individuale. Efectele comertului intre companii vor fi simtite insa la fiecare tranzactie pe care o va incheia orice persoana pe web, in principal datorita ieftinirii preturilor.

Epoca tranzactiilor de bunuri si servicii pe Internet este inca la inceputurile sale. In prezent, doar 0,5% din comertul efectuat intre companiile americane are ca loc de desfasurare web-ul. Banca de investitii Goldman Sachs estimeaza insa ca in urmatorii 3-4 ani, volumul total al comertului electronic intre companii va creste de 20 de ori. Ceea ce ar insemna ca aproximativ 10% din dolarii tranzactionati in economia americana vor trece de la companie la companie via Internet.

Expertii institutului de cercetare Forrester Research precizeaza chiar ca, in anul 2003, intre companiile americane se vor tranzactiona numai prin intermediul net-ului bunuri si servicii in valoare totala de 1.500 miliarde de dolari, de 14 ori mai mult decat valoarea tuturor achizitiilor pe care le vor face persoanele individuale.

Companiile europene sunt cu mult in urma in ceea ce priveste implementarea Internetului si utilizarea comertului electronic, dar evolutia lor pe acest taram va fi si ea rapida. Dupa estimarile analistilor, societatile de pe vechiul continent si-ar putea chiar depasi rivalele americane, un procent mult mai mare din activitatea lor urmand sa se desfasoare, peste cativa ani, numai pe Internet.

Pana in anul 2004, comertul electronic intre companii va reprezenta peste 15% din valoarea totala a tranzactiilor din economia europeana, estimeaza analistii de la Morgan Stanley Dean Witter.

Veniturile mondiale din comertul electronic intre companii vor totaliza in 2003 aproximativ 2.500 miliarde de dolari.

Motivul pentru care firmele vor prefera sa-si defasoare afacerile pe web este extrem de simplu: comertul electronic permite economie de timp si mai ales de bani.

Cumparatorii au posibilitati de alegere mai numeroase si pot achizitiona bunuri si servicii la preturi mai mici, in timp ce furnizorii vor avea acces la o noua clientela si vor putea intelege mai bine necesitatile si cerintele partenerilor de afaceri. Pentru ambele parti comertul electronic va mai avea un avantaj: posibilitatea reducerii stocurilor reale.

Marii beneficiari ai comertului electronic business-to-business vor fi companiile care activeaza in industria chimica, metalurgica si auto, datorita gradului inalt de standardizare a activitatii lor de productie.

In industria chimica exista deja cateva societati importante care utilizeaza Internetul si care recunosc ca acest lucru le-a permis sa-si reduca cu 7% costurile cu achizitionarea de materii prime.

Industria auto se asteapta sa obtina atat de multe beneficii din comertul electronic incat unii mari producatori isi obliga deja furnizorii sa incheie majoritatea tranzactiilor online.

Lanturile de magazine se vor numara si ele printre principalii beneficiari ai comertului electronic. Expertii au estimat ca, prin contactarea furnizorilor pe web, marii distribuitori isi vor putea reduce costurile cu minimum 5%. La aceasta se vor adauga economii de 5% din cheltuielile cu administrarea retelelor de distributie si cresterea vanzarilor cu aproximativ acelasi procent.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO