Business Hi-Tech

La cinci ani de la momentul în care a decis să plece din România, Deutsche Telekom încă mai caută un cumpărător pentru compania de telefonie mobilă. Ce ar avea de câştigat Vodafone şi Digi dacă şi-ar achiziţiona rivalul Telekom România Mobile?

Tim Hottges, CEO Deutsche Telekom

Autor: Adrian Seceleanu

16.09.2023, 12:00 52824

În martie 2018, Srini Gopalan - pe atunci şeful afacerilor din Europa pentru Deutsche Telekom spunea pentru ZF că în România e prea puţin profit şi prea mare competiţie în piaţa de telecom, dar că situaţia se va schimba Într-adevăr, după cum dezvăluia ulterior pentru ZF Stephane Richard, fost CEO al grupului Orange, în 2018 nemţii luaseră decizia să plece din România şi demaraseră negocierile în această direcţie Cinci ani şi jumătate mai târziu, nemţii au finalizat exitul de pe fix (iar Orange se străduie acum să integreze fostul Romtelecom) dar par blocaţi în vânzarea diviziei mobile ♦ În 2020 o tranzacţie aproape finalizată cu Digi ar fi fost ruptă brusc, iar apoi, alte încercări cu United Group (Spas Roussev) şi fondul de investiţii ACP nu au dus nicăieri Cum s-ar schimba piaţa dacă nemţii ar decide să vândă unui operator care e deja prezent în România?

„Facem două lucruri în România. O­biec­tivul principal este să stabilizăm businessul, deoa­rece dacă dorim să ne evaluăm opţi­u­nile strategice, avem nevoie de un ac­tiv performant. În acelaşi timp, sun­tem deschişi şi explorăm orice opţiu­ne strategică care apare“. De trei ani de zile, de când s-a anunţat public semnarea contractului de vânzare a Telekom Fix - fostul Romtelecom - cu francezii de la Orange, oficialii gru­pu­lui elen OTE primesc trimestrial, la întâlnirile cu investitori şi analişti, mă­car o întrebare despre ce se întâm­plă cu Telekom România Mobile şi dacă s-a găsit o soluţie pentru ieşirea de pe piaţă, iar Babis Mazarakis - directorul financiar al OTE, cel citat şi mai sus, este de regulă cel care îşi asu­mă livra­rea unui răspuns, aproape de fiecare dată exact precum cel de mai sus. „Stabilizăm businessul, luptăm pentru clienţi, căutăm opţiuni“.

Eforturile grupului elen OTE, sau mai bine zis ale gigantului german Deutsche Telekom - acţionarul majo­ritar, de a găsi cumpărători pentru businessul din România datează din anul 2018.  Atunci, când germanii încă mai a­veau afaceri de circa un miliard de euro pe an pe plan local, dar o marjă a profi­tu­lui operaţional de sub 20% şi în con­ti­nuă deteriorare - faţă de o mar­jă de câş­tig de peste 40% pe cele­lalte pieţe ale grupului DT, la Bonn s-a decis lan­sa­rea operaţiunii de exit. Într-un fel, in­dianul Srini Gopalan a­nunţa această evoluţie într-un inter­viu pentru ZF din martie 2018. „Cred că vom vedea o con­solidare a pieţei de telecom din Ro­mânia în următorii ani, sunt prea mulţi jucători. Pentru că pe piaţă sunt prea mulţi jucători nive­lul profitabilităţii este foarte mic, iar de aceea capacitatea de a reinvesti pe această piaţă este des­tul de limitată (...) Aici este vorba de structura pieţei. Sunt prea mulţi jucători pe piaţă, aceasta este pro­blema fundamentală“, spunea Gopalan.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO