Business Hi-Tech

CERF 2005: "Orasul viitorului", campul de bataie pentru cele mai noi oferte si strategii IT&C

21.04.2005, 19:47 40

Spectacol de sunet si lumina la debutul editiei a 14-a a expozitiei si conferintei IT&C Computers & Electronics Romanian Fair (CERF), ieri la complexul Romexpo din Bucuresti. Standuri colorate, brosuri si pliante promotionale, lumini ca la discoteca, anunturi publicitare in difuzoare, fete frumoase si, bineinteles, cele mai noi tehnologii, produse si servicii IT&C disponibile pe piata autohtona.

"Orasul viitorului, in care tehnologia este accesibila utilizatorilor romani si este gata sa le imbunatateasca viata sub toate aspectele." Astfel a prezentat Sorina Muresan, director general al firmei organizatoare Expotek, evenimentul care se desfasoara pana duminica pe o suprafata de 12.000 de metri patrati si care reuneste peste 130 de firme IT&C si 500 de marci.

Marii jucatori din IT&C isi prezinta la CERF ultimele oferte de noi produse si servicii, dar si strategiile de viitor pe diverse segmente de piata.

Prezent la ceremonia de deschidere a CERF, ministrul comunicatiilor Zsolt Nagy a vorbit despre proiectul de digitalizare a 12 orase pana in anul 2008, prin instalarea de retele informatice prin cablu si prin fibra optica. Primul oras inclus in acest proiect va fi selectat in luna iunie, moment in care se va stabili si bugetul necesar pentru instalarea retelei respective, a spus pentru ZF Zsolt Nagy.

"Deocamdata suntem in cautarea de resurse, pentru ca dorim ca proiectul sa fie in parteneriat public-privat", a spus Nagy.



3G contra EDGE. Cine castiga?

La randul lor, oficialii operatorului de telefonie mobila Orange au facut pentru Ziarul Financiar cateva comentarii despre strategia de contracarare a rivalului Connex, care luni va lansa primul serviciu comercial de telefonie 3G.

"In acest an vom extinde acoperirea tehnologiei EDGE (numita si 2,75G - n.r.) la 80% din populatia tarii", a spus Richard Moat, directorul executiv al Orange.

Anul viitor, operatorul va adauga la EDGE si tehnologia UMTS (din familia 3G). "Astfel, vom oferi servicii de acces rapid la Internet pentru o baza mai larga de clienti, in loc sa ne concentram doar pe anumite orase ale tarii", a spus el.

Acest tip de strategie are avantajul ca, acolo unde tehnologia 3G nu are acoperire, utilizatorii pot beneficia de EDGE si nu sunt nevoiti sa se multumeasca cu serviciile GSM, a explicat Yves Gauthier, directorul comercial al Orange. In plus, a spus Richard Moat, instalarea retelei EDGE este mult mai ieftina decat instalarea 3G.

La randul lor, oficialii Connex au spus ca strategia de extindere a ariei de acoperire a retelei 3G va continua, la fel ca si diversificarea serviciilor de generatia a treia, in functie de necesitatile pietei. "Vom aduce in Romania genul de servicii 3G existente la nivel international", a spus Lidia Solomon, purtator de cuvant al Connex.

Standurile de la CERF ale celor doua companii au prezentat fiecare cate un concept propriu.

Standul Connex este amplasat pe o suprafata transparenta ce recreeaza harta Romaniei si are in mijloc un copac ale carui crengi au fost construite astfel incat sustin monitoarele si celelalte echipamente necesare pentru demonstratia serviciilor de video-telefonie 3G. Standul, care simbolizeaza apartenenta brandului Connex la mediul romanesc, a costat "cateva zeci de mii de euro", a spus Georgeta Serban, event marketing & sponsorship management.

Standul este sculptat si pictat manual de catre o echipa de artisti romani care a realizat si obiectele de arta folosite la deschiderea Jocurilor Olimpice de la Atena, a spus Serban.

De partea cealalta, standul Orange simbolizeaza mediul de viata cotidian, in toate aspectele lui, conform Amaliei Fodor, purtator de cuvant al companiei. Standul are mai multe zone, de la biroul dedicat afacerilor pana la biblioteca cu cele doua fete (clasic - carti - si modern - Internet), precum si un spatiu rezervat "reincarcarii bateriilor".

Acesta este la randul sau impartit in doua, o parte pentru gadgeturi, unde telefoanele se pot pune la incarcat, alta rezervata proprietarului, care se poate relaxa asezandu-se pe un fotoliu inteligent, programat sa faca masaj la simpla apasare a unui buton.



RomTelecom vizeaza 10.000 de clienti in Bucuresti pentru ADSL, anul acesta

Standurile celor doi operatori de telefonie mobila sunt asezate in imediata apropiere a celui amplasat de rivalul de pe piata telefoniei fixe, RomTelecom. Oficialii RomTelecom au anuntat la CERF lansarea comerciala a serviciului ADSL Express, de acces la Internet de mare viteza cu trafic nelimitat, destinat in principal companiilor mici si mijlocii. Pentru inceput, serviciul e disponibil in Bucuresti si alte 5 mari orase. "Estimam ca la sfarsitul anului vom avea 10.000 de clienti in Bucuresti pentru acest serviciu", a spus pentru ZF Vasile Voicu, director al diviziei servicii de date si Internet la RomTelecom.

Abonamentul lunar pentru ADSL Express este de 87 de euro, inclusiv chiria pentru modem (8 euro), iar viteza maxima pentru accesul la Internet este de 1 Mbps (download), respectiv 256 kbps (upload). Instalarea, care pentru comenzile facute pe durata CERF este gratuita, va mai costa inca 50 de euro.

Pana la sfarsitul anului, compania intentioneaza sa extinda aria de disponibilitate a serviciului in aproximativ 15 orase, a spus Pieter Bakker, directorul comercial al RomTelecom. La nivel national este mai dificil de estimat numarul de clienti, insa "avand in vedere ca Bucurestiul aduce 15% din PIB-ul Romaniei, probabil ca 15% din clientii nostri vor fi in Bucuresti", a spus Bakker.

Un alt serviciu al RomTelecom de acces la Internet pentru clientii de business s-a dovedit a avea un succes foarte mare, au spus oficialii companiei. IP Fix, lansat in decembrie, a atras deja 2.000 de clienti si contracte in valoare de 3 mil. euro, a spus Vasile Voicu. "Avand in vedere ca este o piata noua pentru noi, acest rezultat este extraordinar", a spus el. Serviciul garanteaza clientilor o conexiune la Internet cu viteza de 64 - 128 kbps, pentru un abonament de 70-100 de euro, iar traficul este nelimitat.

Tot pentru clientii de business, RomTelecom a lansat si un serviciu de protejare a datelor in caz de dezastru natural (cutremur, incendiu, inundatii). Security Link ofera conectivitate non-stop intre mai multe locatii ale aceluiasi oras sau intre orase diferite, pentru ca bazele de date si alte informatii esentiale sa fie salvate simultan. Instalarea unui astfel de punct costa 3-4.000 de euro, iar abonamentul lunar variaza intre 500 si 5.000 de euro, in functie de viteza conexiunii si de distanta dintre punctele aflate in legatura, a spus Voicu.



Siemens prezinta un rival pentru BlackBerry

Grupul de telefonie Siemens Communications a prezentat la CERF o aplicatie numita "Mobile Office @vantage", un concurent al tehnologiei BlackBerry pe care intentioneaza sa o lanseze in Romania atat Connex cat si Orange. Solutia Siemens este dedicata sectorului bussines si realizeaza o conexiune dintre aplicatiile e-mail din computer si orice terminal mobil inteligent (smartphone sau PDA). Cu alte cuvinte, daca primiti un mail la birou, acesta va ajunge imediat la telefonul sau PDA-ul din buzunar.

Aplicatia Siemens functioneaza indiferent de tipul conexiunii prin care terminalul mobil acceseaza Internetul: CSD, GPRS, UMTS, LAN, W-LAN etc. Siemens va aduce pe piata romaneasca smartphone-uri compatibile in aceeasi perioada cu lansarea BlackBarry de catre Orange si Connex. Siemens nu a incheiat deocamdata vreun parteneriat cu operatori de telefonie, dar compania "este deschisa" colaborarii.



Asesoft debuteaza la CERF

Compania Asesoft Distribution participa in premiera la CERF cu produse precum placile grafice HIS, notebook-urile Flybook, boxele Miyako sau memoriile Princeton care vor fi acum disponibile in Romania ca urmare a contractelor de distributie semnate de Asesoft la CeBIT 2005.

Asesoft Grup a incheiat anul 2004 cu o cifra de afaceri de 61,4 milioane USD, conform oficialilor companiei. Asesoft Distribution este compania din grup care deruleaza importul si distributia componentelor IT. Asesoft Distribution a incheiat anul 2004 cu o cifra de 30 milioane USD, in crestere cu 80% fata de 2003 si isi propune pentru 2005 o cifra de 50 milioane USD. Compania si-a deschis de curand o filiala in Serbia Muntenegru.

mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO