Business Hi-Tech

Amenintate cu liberalizarea, postele europene arunca un ochi catre e-commerce

07.08.2001, 00:00 15



Zilele in care ilustratele de la mare sau de la munte ajungeau la destinatie dupa ce expeditorii lor reveneau din concedii sunt demult date uitarii de catre serviciile postale europene.

Mai mult, modernele institutii din zilele noastre incearca sa se faca remarcate si pe Internet, relateaza Wall Street Journal Europe.

Prin combinarea serviciilor de livrare a corespondentelor si coletelor cu cele bancare, oficiile postale din aproape toata Europa sunt extrem de hotarate sa devina un jucator principal pe piata comertului electronic.

Multe au introdus deja in propria oferta servicii de plata online sau de urmarire online a traseului coletelor expediate.

Oficiile nu sunt straine nici de crearea unor conturi electronice gratuite de e-mail pentru consumatori sau gazduirea unor site-uri de comert electronic pe propriile servere.

La inceputul acestui an, spre exemplu, posta britanica si-a schimbat numele in Consignia PLC pentru ca vechea denumire - Post Office Group - nu reflecta activitatea pe care grupul o desfasura in domeniul comertului electronic si care consta in facturari si plati online dar si stocari de baze de date.

Astfel, oficiile postale nationale isi pot utiliza din plin pozitiile de monopol pe care le detin pentru a captura rapid o cota bunicica de pe piata comertului online.

"Companiile traditionale de curierat nu fac acest pas catre e-commerce pentru ca nu au nici o sansa in fata oficiilor postale", apreciaza Beniamino Garetti, manager pentru comertul electronic la DHL Italy, parte a DHL International, companie cumparata anul trecut de Deutsche Post.

Majoritatea oficiilor postale europene sunt foarte hotarate sa nu piarda timpul si promit ca pana in 2003, cand piata pe care actioneaza se va liberaliza, fiecare sa aiba puse la punct o serie intreaga de servicii cu prefixul "e".

In aceasta privinta si Romania se afla pe lista tarilor in care Posta va avea un cuvant de spus in noua economie. Dan Nica, ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei a amintit in cateva ocazii proiectul in care va fi implicata Posta Romana.

Acesta prevede dotarea oficiilor cu echipamente care sa permita in scurt timp Postei sa furnizeze servicii bancare in localitatile unde nici o institutie de acest gen nu are sucursala, plus alte facilitati pentru zonele mai putin favorizate de asezarea lor geografica.

Noile servicii ar fi menite sa reduca cheltuielile de transport ale populatiei si companiilor catre localitatile cele mai apropiate in care se afla o anume sucursala de banca, spre exemplu.

Surferii din Elvetia au deja la dispozitie o parte din e-serviciile postale. Astfel, daca doresc sa-si cumpere ceva din magazinul virtual leShop.chpot plati direct prin contul deschis la oficiul postal din localitate urmand ca produsul sa le soseasca in 24 de ore de la efectuarea comenzii. Transportul bunurilor cumparate pe Internet au un tarif unic, 5,93 euro, indiferent care este valoarea comenzii.

Portalul de comert electronic al postei germane, eVita.de, gazduieste peste 150 de site-uri, plata catre magazinele online putandu-se efectua prin transfer direct dintr-un cont deschis la oficiul local.

Una dintre principalele atractii ale portalului il constituie rubrica cu sfaturi pentru consumatori care contine 10.000 de teste pe produse si 1.000 de ghiduri de bunuri si servicii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO