Business Construct

Sunt în piaţă, deci e bine

Viorel Cataramă

Sunt în piaţă, deci e bine

Autor: Ioana David

24.05.2011, 23:37 458

Începutul de an 2011 a fost contradictoriu pe piaţa mobilei. Întimp ce marii jucători, precum Mobexpert sau Elvila, care au îngrup şi fabrici, nu au trecut pe creştere, firme mai mici, ca deexemplu Casa Rusu, anunţă un avans al afacerilor, însă sub pragulde 10%.

Majoritatea jucătorilor au început să jongleze cu colecţiile,să adauge sau să renunţe la modele, după ce "cartea" reducerii depreţuri a fost deja jucată încă din primul an de criză.

În condiţiile în care costurile cu materiile prime au crescut,iar marjele sunt deja comprimate la maximum, singura şansă pentrucompaniile din această industrie este să atragă clienţii înmagazine prin colecţii cât mai atractive.

În aşteptarea revenirii apetitului cumpărătorilor pentru mobilă,companiile din această industrie încep timid să mai deschidă câteun magazin şi îşi pun speranţele mai degrabă în partea a doua aanului sau în 2012.

"Piaţa internă de mobilă este un pic mai bine (la acest începutde an - n. red.), dar nu este suficient (pentru a recuperapierderile din anii trecuţi - n. red.)", a spus Aurica Sereny,preşedintele Aso­cia­ţiei Pro­du­cătorilor de Mobilă din România(APMR). Stagnarea vine în contextul în care Sereny spune că existăsemne de ameliorare în piaţa construcţiilor, iar în plus unelelicitaţii au început să se mai reia pentru şcoli sau grădiniţe.

Vânzările de mobilă pe piaţa internă, respectiv importurile şiproducţia destinată vânzării în România, erau estimate la unmiliard de euro anual, dar în 2010 au scăzut cu 15%, potrivitestimărilor Asociaţiei.

Sereny mizează pe faptul că anul acesta piaţa internă se vamenţine la nivelul anului 2010, după trei ani consecutivi descădere.

Cu toate acestea, o veste bună vine din partea exporturilor,existând premisele ca acestea să-şi menţină avansul de anul trecut,care a fost de 8,5%. Dacă se iau în calcul şi anumite părţi demobilier, creşterea este mai mare, de peste 10%.

La nivelul întregii economii, exporturile au fost cele care audeterminat revenirea pe creştere a PIB-ului şi, cel mai probabil,şi companiile din industria mobilei care vor trece pe plus anulacesta o vor face pe seama exporturilor.

"S-a mai redus numărul de angajaţi, dar nu foarte mult", a maispus Sereny, fără să ofere mai multe informaţii în acest sens.


Mobexpert, afacere controlată de omul de afaceri Dan Şucu, a înre­gistrat în primele trei luni ale acestui an o cifră de afaceri în scădere cu 5%, însă a recuperat o parte din declin în luna aprilie.LIDERUL ÎNCĂ SUFERĂ. Mobexpert, cel mai mare jucător dinindustrie, afacere controlată de omul de afaceri Dan Şucu, aînregistrat în primele trei luni ale acestui an o cifră de afaceriîn scădere cu 5%, însă a recuperat o parte din declin înaprilie.

"O să mai recuperăm şi în luna mai", a spus Dan Şucu. Omul deafaceri a anunţat încă de la începutul anului că se aşteaptă cavânzările Mobexpert să revină pe creştere în 2011, în condiţiile încare anul trecut afacerile au fost de peste 110 milioane de euro,în scădere cu 4% comparativ cu nivelul din 2009.

Mobexpert ar putea relua în acest an extinderea. Grupul cuprinde32 de magazine şi hipermagazine, cea mai recentă deschidere fiindcea din mallul Sun Plaza din cartierul bucureştean Berceni, magazindeschis în februarie 2010 în urma unei investiţii de peste 4milioane de euro.

Şucu pariază în acest an pe mobilierul de grădină, segment denişă "test" în 2010, care anul trecut şi-a dublat vânzările şi careîn 2011 ar putea creşte de cinci ori, potrivit estimărilor omuluide afaceri.

Pe lângă mobila de grădină, Şucu mizează şi pe decoraţiunile desezon (colecţii de farfurii, pahare sau lumânări), pentru caoamenii care intrau până acum în magazin şi nu cumpărau mobilă saualte decoraţiuni de valori mai mari să iasă totuşi cu o achiziţie,chiar dacă era de valoare mică.

Segmentul de mobilă de grădină şi decoraţiuni a reprezentat anultrecut sub 1% din business, adică sub un milion de euro, potrivitestimărilor Ziarului Financiar, dar ţinta pentru acest an pe acestsegment este stabilită la 7-8% din vânzări, adică peste 7 milioanede euro.

Pe de altă parte, vânzările Elvila, următorul jucător după cifrade afaceri, au stagnat în primele trei-patru luni ale anului,conform datelor lui Viorel Cataramă, cel care controlează grupul defirme.

"Au crescut exporturile, dar s-au redus vânzările pe piaţainternă", a spus Cataramă, care se aşteaptă ca cea mai bunăperioadă din an pentru companie să fie octombrie - noiembrie.

Vânzările Elvila au stagnat în primele trei-patru luni ale anului, conform datelor lui Viorel Cataramă, cel care controlează grupul de firme.În2010 Elvila a depăşit pragul de 100 de milioane de euro în dreptulcifrei de afaceri, adică a avut o creştere de 5% a vânzărilor, învreme ce profitul din exploatare a fost de 2,8%.

Fabricile au fost solicitate mai ales la export, care a susţinutcreşterea grupului Elvila, în condiţiile în care pe piaţa internăvânzările au fost cu 10% mai slabe, în linie cu evoluţiapieţei.

"2011 este cel mai prost an şi nu putem decât să avem speranţecă în viitor lucrurile se vor îndrepta. Rămâne însă şi problemacursului de schimb care afectează exportul", a mai spus Cataramă.Şi Cataramă vorbeşte de extindere.

În martie Elvila a deschis un magazin de 6.000 de metri pătraţiîn Bacău, în iunie deschide la Focşani (4.000 mp), în octombrie laDeva (4.000 mp) şi în noiembrie la Craiova (3.500 mp). Compania arenegocieri avansate pentru deschiderea de centre şi la Sibiu (3.000mp) şi la Timişoara. La Timişoara, magazinul este dezvoltatîmpreună cu Altex, se întinde pe 7.000 de metri pătraţi şi urmeazăsă fie construit chiar de companie.


MAI MICI ŞI MAI OPTIMIŞTI. Mai norocoşi se aratăaustriecii de la kika, retailerul de mobilier şi decoraţiuniinterioare care operează un magazin în zona de vest aBucureştiului.

Reprezentanţii companiei spun că vânzările s-au menţinut pecreştere în primele patru luni din 2011, iar tendinţa s-ar puteapăstra la nivelul întregului an. Şi reprezentanţii kika au planuride extindere, care însă nu sunt programate pentru 2011, ci pentru2012, când este programată deschiderea unui magazin la Constanţa."Rezultatele sunt în linie cu ce am bugetat", a declarat Lars Lund,country manager la kika România.

Vânzările Casa Rusu, companie controlată de familia Rusu din Timişoara, au crescut cu 7% în primele trei luni ale acestui an comparativ cu perioada similară a anului 2010.Pede altă parte, vânzările Casa Rusu, companie controlată de familiaRusu din Timişoara, au crescut cu 7% în primele trei luni aleacestui an comparativ cu perioada similară a anului 2010.

"Motivul care a condus la această evoluţie a fost creştereadiversităţii gamei de produse disponibile", au spus reprezentanţiicompaniei.

Compania a deschis recent un magazin în zona Valea Cascadelordin Bucureşti, al doilea din Capitală şi al zecelea la nivelnaţional.

Reprezentanţii kika spun că vânzările s-au menţinut pe creştere în primele două luni din 2011, iar tendinţa s-ar putea păstra la nivelul întregului an.Magazinuldin Valea Cascadelor are două niveluri şi o suprafaţă de 2.800 demetri pătrăţi şi a implicat o investiţie totală de 250.000 de euro.Primul magazin al companiei din Bucureşti se află în centrulcomercial Vitantis din sudul Capitalei.

Grupul Rus-Savitar, care operează magazinele Casa Rusu, numărăpeste 400 de angajaţi şi a avut anul trecut afaceri de 25,5milioane de euro, în creştere cu aproape 30% faţă de anulprecedent.

Anul trecut compania a investit 1,5 mil. euro în deschidereaunei fabrici de tapiserii în Timişoara, cu o suprafaţă de producţieşi depozitare de 3.500 mp. Fabrica Rus-Savitar produce canapele,colţare, paturi şi mic mobilier.

Rus-Savitar a fost înfiinţată în anul 1994 de soţii Dorica şiIordache Rusu, ocupându-se în principal de comercializareamaterialelor de construcţii, dar şi de importul de mobilă.

La fel ca şi jucătorii din industria de electrocasnice, şiretailerii de mobilier aşteaptă revenirea pe plus a pieţei dedezvoltare rezidenţială şi a tranzacţiilor cu locuinţe, acesteafiind principalele elemente care contribuie şi la vânzările decanapele sau fotolii pentru întâmpinarea "oaspeţilor de casănouă".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO