Sunt în piaţă, deci e bine

Autor: Ioana David 24.05.2011

"Sunt mulţumit că suntem pe piaţă. În rest sunt nemulţumit", spune Viorel Cataramă, omul de afaceri care controlează aface­rea Elvila, un business de peste 100 de milioane de euro anul trecut, răspunzând la o întrebare a Business Construct legată de evoluţia vânzărilor din primele luni ale anului.



Începutul de an 2011 a fost contradictoriu pe piaţa mobilei. În timp ce marii jucători, precum Mobexpert sau Elvila, care au în grup şi fabrici, nu au trecut pe creştere, firme mai mici, ca de exemplu Casa Rusu, anunţă un avans al afacerilor, însă sub pragul de 10%.

Majoritatea jucătorilor au început să jongleze cu colecţiile, să adauge sau să renunţe la modele, după ce "cartea" reducerii de preţuri a fost deja jucată încă din primul an de criză.

În condiţiile în care costurile cu materiile prime au crescut, iar marjele sunt deja comprimate la maximum, singura şansă pentru companiile din această industrie este să atragă clienţii în magazine prin colecţii cât mai atractive.

În aşteptarea revenirii apetitului cumpărătorilor pentru mobilă, companiile din această industrie încep timid să mai deschidă câte un magazin şi îşi pun speranţele mai degrabă în partea a doua a anului sau în 2012.

"Piaţa internă de mobilă este un pic mai bine (la acest început de an - n. red.), dar nu este suficient (pentru a recupera pierderile din anii trecuţi - n. red.)", a spus Aurica Sereny, preşedintele Aso­cia­ţiei Pro­du­cătorilor de Mobilă din România (APMR). Stagnarea vine în contextul în care Sereny spune că există semne de ameliorare în piaţa construcţiilor, iar în plus unele licitaţii au început să se mai reia pentru şcoli sau grădiniţe.

Vânzările de mobilă pe piaţa internă, respectiv importurile şi producţia destinată vânzării în România, erau estimate la un miliard de euro anual, dar în 2010 au scăzut cu 15%, potrivit estimărilor Asociaţiei.

Sereny mizează pe faptul că anul acesta piaţa internă se va menţine la nivelul anului 2010, după trei ani consecutivi de scădere.

Cu toate acestea, o veste bună vine din partea exporturilor, existând premisele ca acestea să-şi menţină avansul de anul trecut, care a fost de 8,5%. Dacă se iau în calcul şi anumite părţi de mobilier, creşterea este mai mare, de peste 10%.

La nivelul întregii economii, exporturile au fost cele care au determinat revenirea pe creştere a PIB-ului şi, cel mai probabil, şi companiile din industria mobilei care vor trece pe plus anul acesta o vor face pe seama exporturilor.

"S-a mai redus numărul de angajaţi, dar nu foarte mult", a mai spus Sereny, fără să ofere mai multe informaţii în acest sens.


Mobexpert, afacere controlată de omul de afaceri Dan Şucu, a înre­gistrat în primele trei luni ale acestui an o cifră de afaceri în scădere cu 5%, însă a recuperat o parte din declin în luna aprilie. LIDERUL ÎNCĂ SUFERĂ. Mobexpert, cel mai mare jucător din industrie, afacere controlată de omul de afaceri Dan Şucu, a înregistrat în primele trei luni ale acestui an o cifră de afaceri în scădere cu 5%, însă a recuperat o parte din declin în aprilie.

"O să mai recuperăm şi în luna mai", a spus Dan Şucu. Omul de afaceri a anunţat încă de la începutul anului că se aşteaptă ca vânzările Mobexpert să revină pe creştere în 2011, în condiţiile în care anul trecut afacerile au fost de peste 110 milioane de euro, în scădere cu 4% comparativ cu nivelul din 2009.

Mobexpert ar putea relua în acest an extinderea. Grupul cuprinde 32 de magazine şi hipermagazine, cea mai recentă deschidere fiind cea din mallul Sun Plaza din cartierul bucureştean Berceni, magazin deschis în februarie 2010 în urma unei investiţii de peste 4 milioane de euro.

Şucu pariază în acest an pe mobilierul de grădină, segment de nişă "test" în 2010, care anul trecut şi-a dublat vânzările şi care în 2011 ar putea creşte de cinci ori, potrivit estimărilor omului de afaceri.

Pe lângă mobila de grădină, Şucu mizează şi pe decoraţiunile de sezon (colecţii de farfurii, pahare sau lumânări), pentru ca oamenii care intrau până acum în magazin şi nu cumpărau mobilă sau alte decoraţiuni de valori mai mari să iasă totuşi cu o achiziţie, chiar dacă era de valoare mică.

Segmentul de mobilă de grădină şi decoraţiuni a reprezentat anul trecut sub 1% din business, adică sub un milion de euro, potrivit estimărilor Ziarului Financiar, dar ţinta pentru acest an pe acest segment este stabilită la 7-8% din vânzări, adică peste 7 milioane de euro.

Pe de altă parte, vânzările Elvila, următorul jucător după cifra de afaceri, au stagnat în primele trei-patru luni ale anului, conform datelor lui Viorel Cataramă, cel care controlează grupul de firme.

"Au crescut exporturile, dar s-au redus vânzările pe piaţa internă", a spus Cataramă, care se aşteaptă ca cea mai bună perioadă din an pentru companie să fie octombrie - noiembrie.

Vânzările Elvila au stagnat în primele trei-patru luni ale anului, conform datelor lui Viorel Cataramă, cel care controlează grupul de firme.În 2010 Elvila a depăşit pragul de 100 de milioane de euro în dreptul cifrei de afaceri, adică a avut o creştere de 5% a vânzărilor, în vreme ce profitul din exploatare a fost de 2,8%.

Fabricile au fost solicitate mai ales la export, care a susţinut creşterea grupului Elvila, în condiţiile în care pe piaţa internă vânzările au fost cu 10% mai slabe, în linie cu evoluţia pieţei.

"2011 este cel mai prost an şi nu putem decât să avem speranţe că în viitor lucrurile se vor îndrepta. Rămâne însă şi problema cursului de schimb care afectează exportul", a mai spus Cataramă. Şi Cataramă vorbeşte de extindere.

În martie Elvila a deschis un magazin de 6.000 de metri pătraţi în Bacău, în iunie deschide la Focşani (4.000 mp), în octombrie la Deva (4.000 mp) şi în noiembrie la Craiova (3.500 mp). Compania are negocieri avansate pentru deschiderea de centre şi la Sibiu (3.000 mp) şi la Timişoara. La Timişoara, magazinul este dezvoltat împreună cu Altex, se întinde pe 7.000 de metri pătraţi şi urmează să fie construit chiar de companie.


MAI MICI ŞI MAI OPTIMIŞTI. Mai norocoşi se arată austriecii de la kika, retailerul de mobilier şi decoraţiuni interioare care operează un magazin în zona de vest a Bucureştiului.

Reprezentanţii companiei spun că vânzările s-au menţinut pe creştere în primele patru luni din 2011, iar tendinţa s-ar putea păstra la nivelul întregului an. Şi reprezentanţii kika au planuri de extindere, care însă nu sunt programate pentru 2011, ci pentru 2012, când este programată deschiderea unui magazin la Constanţa. "Rezultatele sunt în linie cu ce am bugetat", a declarat Lars Lund, country manager la kika România.

Vânzările Casa Rusu, companie controlată de familia Rusu din Timişoara, au crescut cu 7% în primele trei luni ale acestui an comparativ cu perioada similară a anului 2010.Pe de altă parte, vânzările Casa Rusu, companie controlată de familia Rusu din Timişoara, au crescut cu 7% în primele trei luni ale acestui an comparativ cu perioada similară a anului 2010.

"Motivul care a condus la această evoluţie a fost creşterea diversităţii gamei de produse disponibile", au spus reprezentanţii companiei.

Compania a deschis recent un magazin în zona Valea Cascadelor din Bucureşti, al doilea din Capitală şi al zecelea la nivel naţional.

Reprezentanţii kika spun că vânzările s-au menţinut pe creştere în primele două luni din 2011, iar tendinţa s-ar putea păstra la nivelul întregului an.Magazinul din Valea Cascadelor are două niveluri şi o suprafaţă de 2.800 de metri pătrăţi şi a implicat o investiţie totală de 250.000 de euro. Primul magazin al companiei din Bucureşti se află în centrul comercial Vitantis din sudul Capitalei.

Grupul Rus-Savitar, care operează magazinele Casa Rusu, numără peste 400 de angajaţi şi a avut anul trecut afaceri de 25,5 milioane de euro, în creştere cu aproape 30% faţă de anul precedent.

Anul trecut compania a investit 1,5 mil. euro în deschiderea unei fabrici de tapiserii în Timişoara, cu o suprafaţă de producţie şi depozitare de 3.500 mp. Fabrica Rus-Savitar produce canapele, colţare, paturi şi mic mobilier.

Rus-Savitar a fost înfiinţată în anul 1994 de soţii Dorica şi Iordache Rusu, ocupându-se în principal de comercializarea materialelor de construcţii, dar şi de importul de mobilă.

La fel ca şi jucătorii din industria de electrocasnice, şi retailerii de mobilier aşteaptă revenirea pe plus a pieţei de dezvoltare rezidenţială şi a tranzacţiilor cu locuinţe, acestea fiind principalele elemente care contribuie şi la vânzările de canapele sau fotolii pentru întâmpinarea "oaspeţilor de casă nouă".