În lipsa unor investiţii consistente din partea statului, construcţiile de infrastructură, un sector ce ar trebui să susţină întreaga economie, au plonjat cu 27,7% în primele cinci luni ale acestui an.
Lucrările de construcţii sunt în picaj direct de la începutul acestui an, fiecare dintre primele cinci luni ale lui 2014 aducând scăderi în acest sector. În ansamblu, volumul de lucrări de construcţii s-a redus cu 8,9% în perioada ianuarie-mai comparativ cu acelaşi interval al anului trecut, cele mai accentuate scăderi înregistrându-se în zona construcţiilor inginereşti (de infrastructură), de 27,7%, arată datele de Institutul Naţional de Statistică. În luna mai, declinul pe lucrări de infrastructură a fost de 28,8% faţă de aceeaşi lună a lui 2013.
„Avem bani şi ne batem joc de ei, nu facem lucrările în termenul angajat. Cel mai îngrijorător şi neaşteptat lucru este scăderea lucrărilor inginereşti. Acest lucru arată incapacitatea beneficiarilor de a derula proiecte. Situaţia în acest sector ne preocupă“, spune Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).
Un exemplu care arată că România dispune de fonduri pentru dezvoltarea de infrastructură, dar nu reuşeşte să le folosească încă vine din zona banilor europeni, unde statul român beneficiază de o sumă de 4,4 mld. euro în perioada 2007-2013 pentru construirea de autostrăzi, căi ferate, aeroporturi sau metrou, însă până în prezent a reuşit să atragă doar o treime din aceşti bani.
România mai are la dispoziţie doar un an şi jumătate pentru a atrage restul de aproape 3 miliarde de euro puşi la dispoziţie de Uniunea Europeană.
Scăderile puternice înregistrate de lucrările de construcţii vin în contextul în care statul a pompat mai puţini bani în proiecte publice. Astfel, cheltuielile de investiţii s-au ridicat în primele 5 luni ale anului la circa 7,5 miliarde de lei (1,7 miliarde de euro), în scădere cu aproape 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului Finanţelor. Cheltuielile cu investiţiile au reprezentat în perioada ianuarie-mai circa 1,1% din PIB.
„În primele 5 luni ale anului 2013 s-au plătit arierate ale Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale în sumă de circa 2 miliarde de lei (450 de milioane de euro – n. red.), precum şi arierate ale administraţiilor locale din împrumuturi din trezorerie în sumă de 800 de milioane de lei (182 milioane de euro – n.red.). Fără plata arieratelor din 2013, cheltuielile de investiţii din primele 6 luni ale anului 2014 sunt comparabile cu cele din perioada similară a anului trecut“, este justificarea Ministerului de Finanţe.