Business Construct

Cu bani de la stat şi de la UE

Cu bani de la stat şi de la UE

Autor: Ioan Dornescu

03.01.2011, 23:38 729

"Cred că forţa principală care susţine vânzările de pavaje şi nunumai - căci vorbim de toate prefabricatele din beton vibropresat,inclusiv borduri, bolţari, plăci pentru şanţuri - vine dintr-onecesitate stringentă de îmbunătăţire a infrastructurii în România.Un trotuar sau o stradă plină de găuri şi denivelări schimonoseştefaţa unui oraş, apare ca o amprentă a lipsei de civilizaţie şi estedovada unui management public defectuos", afirmă Sebastian Bobu,director executiv al companiei Symmetrica.

"În paralel, s-a identificat o creştere şi la nivelul sectoruluirezidenţial", spune Emil Elisiu Goţa, directorul general şi unuldintre acţionarii companiei Elis Pavaje din Alba Iulia, cu afaceride circa 14 milioane de euro în 2009.

Întârzieri la plată. Companiile de profil afirmă că una dintrecele mai apăsătoare probleme pe care le-au întâmpinat în aceastăperioadă a fost cea a încasărilor, sau mai bine-zis a întârzierilorla plată.

"Dacă în mod obişnuit plăţile se făceau într-un termen mediu de45-60 de zile, acum acest termen s-a dublat şi ajungem să încasămsumele pe lucrările efectuate abia după 90-120 de zile, ceea ceafectează în mod evident cash-flow-ul companiei. Această carenţăne-a obligat să recurgem la metode mai ferme de recuperare abanilor şi să întrerupem livrările către clienţii care auîntârzieri mari la plată", spune Bobu de la Symmetrica.

Totodată, declinul pieţei construcţiilor a condus la amânarea şichiar stoparea unor proiecte de investiţii, atât private, cât şipublice, afectând calculele şi prognozele iniţiale ale companiei."În consecinţă, ne-am îndreptat eforturile spre identificarea denoi oportunităţi şi clienţi şi astfel am ales să facem pasulextinderii către noi segmente de piaţă şi să deschidem fabrici depavele în zone cu potenţial", a adăugat reprezentantul firmei dinSuceava.

Problemele legate de încasarea creanţelor au determinat şicompania Elis Pavaje să fie mai prudentă în privinţa condiţiilorcomerciale impuse clienţilor noi. Pe de altă parte, producătorularată că anul 2010 a fost mai bun decât cel precedent dinperspectiva numărului contractelor în derulare. "Strategia petermen scurt şi mediu a constat în diversificarea gamei existenteprin introducerea de noi modele de dale şi pavaje şi lansarea denoi produse, prefabricate, pentru care există cerere în România.Astfel, nu a fost nevoie să micşorăm numărul de angajaţi sau săreducem producţia", spune Goţa.

În plus, compania a urmărit eficientizarea productivităţii,reducerea costurilor de producţie şi a stocurilor, dar şisprijinirea angajaţilor care au de parcurs distanţe mai mari pânăla unitatea de producţie din Alba."Toţi cei 140 de angajaţi de lafabrica din Petreşti (Alba) au primit biciclete din parteacompaniei, pentru a avea o modalitate mai eficientă din punct devedere economic, dar şi ecologic, de a se deplasa", a mai spusreprezentantul Elis Pavaje.

Cât costă pavajele? Elis Pavaje a păstrat în acest an preţurilede listă ale produselor la nivelul celor de anul trecut, la fel caşi alţi producători, dar contractele importante au fost negociateîn jos de cele mai multe ori. "Nu a fost nevoie de o rearanjare apreţurilor, întrucât portofoliul de pavele Elis este conceputastfel încât să se adreseze unui public cât mai larg (...). Preţulpavelelor este influenţat de grosimea modelului ales, de culoare şide finisajul suprafeţei, variind între 34 de lei/metru pătrat şi 62de lei/metru pătrat", afirmă reprezentantul companiei.

Şi Elpreco susţine că preţul mediu al pavajelor, înregistrat înprimele trei trimestre din 2010, se situează la acelaşi nivel cucel din 2009, cu mici excepţii în cazul lucrărilor de anvergură.Reprezentantul Symmetrica spune însă că, aşa cum era de aşteptat,odată cu adâncirea crizei şi cu scăderea preţurilor la materiileprime de bază - ciment şi agregate -, preţurile de vânzare auscăzut în medie cu 8-10% în acest an.

"Ca şi în anul 2009, şi în acest an am resimţit o presiune maimare asupra preţurilor comparativ cu perioada anterioară crizei.Politica Semmelrock este de a dezvolta parteneriate solide petermen mediu şi lung alături de clienţii noştri iar, în acestcontext, am preferat să găsim soluţii viabile pentru ambele părţideopotrivă", afirmă Stelian Zaharia, directorul general alSemmelrock.

Cât este piaţa? Principalii jucători avansează cifre diferitecând vine vorba de evaluarea pieţei pavajelor, în condiţiile încare unele grupuri desfăşoară mai multe activităţi pe aceeaşifirmă, iar politica de raportare nu este tocmai transparentă.

"În anul 2010 estimez că piaţa totală a pavajelor din România seva situa în jurul valorii de 60 de milioane euro, în scădere faţăde anul 2009. De fapt, din semnalele primite din piaţă în acest ande criză, cred că vom avea pe de o parte o uşoară creştere avolumului, iar de cealaltă parte o scădere a valorii vânzărilor, cuo marjă de 5-7%. Iar acest fapt se datorează în primul rândscăderii preţurilor la materiile prime, ceea ce s-a reflectat înmod automat şi în preţul produsului finit", spune reprezentantulSymmetrica.

Pe de altă parte, şeful Elis Pavaje estimează că piaţa deprefabricate mici - pavaje rezidenţiale, industriale, dale pentruterasă, borduri şi rigole - se va ridica în acest an la aproximativ75 milioane euro şi un volum de aproximativ 9 milioane de metripătraţi.

"Din perspectiva Elpreco, piaţa pavajelor a urmat, anul acesta,acelaşi trend descrescător înregistrat în anul 2009, încadrându-seîn tendinţele generale ale pieţei materialelor de construcţii, careva înregistra, până la finalul anului, o scădere cu 15-20%,potrivit ultimelor estimări", susţine Mariana Hopârtean, directornaţional de vânzări al companiei din Craiova. Nu de aceeaşi păreresunt însă reprezentanţii Semmelrock, care apreciază că piaţa a avuto evoluţie pozitivă.

"În anul 2010, piaţa de pavaje şi-a păstrat trendul crescător,însă la un ritm ceva mai ponderat comparativ cu cifrele din aniiprecedenţi. În opinia noastră, anul 2010 reprezintă o perioadă destabilizare - normală într-o astfel de conjunctură economică, însăprivim cu încredere perioada ce urmează", spune Zaharia de laSemmelrock.

Fără investiţii "dum în gropi". Jucătorii susţin că printremăsurile pe care ar trebui să le ia autorităţile pentru susţinereapieţei pavajelor se numără stabilirea unor priorităţi în ceea cepriveşte proiectele de investiţii, respectarea termenelor de plată,atragerea de bani europeni şi creşterea fondurilor direcţionatecătre proiectele de infrastructură.

"Cred că se impune o regândire a priorităţilor de finanţare lanivel guvernamental, realizarea unui buget bazat pe reducereacheltuielilor publice şi orientarea spre investiţii cât maiconsistente. Iar aici investiţiile în infrastructură ocupă opoziţie-cheie, pentru că, în lipsa lor, vom continua să dăm pringropi în fiecare zi, şi la propriu, şi la figurat", spunereprezentantul Symmetrica.

Producătorii au realizat în ultimii ani importante investiţii înproducţie şi susţin că proiectele viitoare vor ţine cont înprincipal de cererea pieţei. "Strategia de dezvoltare a companieiprevede extinderea activităţii de producţie prin deschiderea a douăsau chiar trei fabrici noi în următorii doi ani", spunereprezentantul producătorului din Suceava.

În prezent, Symmetrica are în funcţiune două fabrici, una înapropiere de Suceava, în localitatea

Vereşti, şi una în apropiere de Iaşi, în Podu Iloaiei. Cea de-atreia unitate de producţie, situată lângă Bucureşti, în localitateaBolintin-Vale, se află într-o fază avansată de construcţie.Compania, deţinută de Florentina Mihaela Stanciu (60%) şi FlorinCristinel Stanciu (40%), estimează în acest an un avans de 7-8% alcifrei de afaceri, de la 26,3 milioane lei în 2009.

Principala activitate a companiei este producţia pavelelor şibordurilor vibropresate, cu o pondere de 80% din cifra de afaceri,iar diferenţa este acoperită din activitatea de proiectare şiconstrucţie a liniilor automate pentru producerea de pavele şiborduri.

Semmelrock este specializată în producerea şi comercializarea depavaje - pavele, dale, borduri şi alte accesorii, şi a consemnat în2009 afaceri de 40,5 milioane lei. Compania deţine două fabrici înRomânia, inaugurate în 2006 şi 2008, linia de producţie de la Teiuşfiind inaugurată "datorită nevoii crescânde de pe piaţă şivolumelor anticipate".

Elis Pavaje, controlată în mod egal de Emil Elisiu Goţa şiVasile Goţa, se aşteaptă în 2010 la afaceri mai mari cu 10%, de 66mil. lei, pe fondul creşterii comenzilor şi al investiţiilorrealizate. Compania deţine două unităţi de producţie la Petreşti(Alba) şi în Stoeneşti (Prahova), iar investiţiile companiei s-auridicat în cei 19 ani de activitate la circa 15 mil. euro.

"Strategia în ceea ce priveşte investiţiile pe termen scurt areîn vedere doar acele sectoare de activitate care urmăresc creşterearentabilităţii şi eficientizarea muncii. Nu este exclusă oinvestiţie în majorarea producţiei pe termen mediu, dacă piaţa ocere", susţine reprezentantul companiei.

Pe de altă parte, Elpreco produce sistemele de pavaje laCraiova, judeţul Dolj, şi Titu, judeţul Dâmboviţa. "Investiţiilecompaniei în perioada 2010-2011 vizează optimizarea proceselor şieficientizarea activităţilor de producţie", a afirmat MarianaHopârtean. Compania, deţinută de grupul irlandez CRH, a înregistratîn 2009 afaceri de 97,7 milioane lei (23 de milioane de euro), încondiţiile în care firma produce şi sisteme de zidărie, învelitorişi canalizare.

Nici în această piaţă jucătorii nu se aşteaptă la un nou boom,dar majoritatea lasă impresia că perioada critică din construcţii atrecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO