Business Construct

Adezivi: Lipiciul inca se tine bine

Adezivi: Lipiciul inca se tine bine
25.03.2009, 14:51 51

Piata romaneasca a sistemelor de zidarie uscate, in care adezivii au o pondere de peste 50%, a ajuns anul trecut la 280 de milioane de euro, in crestere cu aproximativ 10% fata de anul precedent.
Piata de adezivi pentru 2008 este estimata in volum la aproximativ 900.000 de tone, in timp ce valoarea pietei se ridica in medie la 175 de milioane de euro. Pentru acest an, principalii jucatori din piata se pastreaza optimisti, cu estimari de crestere cuprinse intre 10% si 15% pe fondul lucrarilor de renovare a constructiilor vechi, in timp ce in cel mai rau scenariu piata ar putea scadea chiar si cu 15% fata de 2007, principalii factori care ar putea genera o asemenea situatie fiind sistarea lucrarilor imobiliare si in special a proiectelor rezidentiale noi. Piata adezivilor pentru polistiren pare sa fie singura pentru care exista crestere garantata, daca programul de reabilitare termica a cladirilor vechi demareaza in acest an.
In scenariul pesimist, piata de adezivi din Romania ar inregistra o stagnare la nivelul din 2008 sau chiar o scadere, dar totul depinde de accesul la finantare pentru ca proiectele imobiliare sa se finalizeze.
"Credem mai mult intr-o stagnare a pietei decat intr-o crestere, si chiar si asa conteaza foarte mult daca va exista finantare. In final este vorba despre un cerc vicios. Daca nu va exista finantare, piata poate sa scada", a declarat Andrei Dumitrescu, director de marketing si vanzari in cadrul diviziei de adezivi a companiei Henkel Romania.
Compania a raportat pentru 2008 o cifra de afaceri consolidata de aproximativ 160 de milioane de euro, in crestere cu circa 25% fata de anul precedent, in vreme ce profitul operational a fost de peste 31 de milioane de euro, cu 24% mai mult decat rezultatul raportat pentru 2007. Henkel Romania are in prezent circa 600 de angajati si este filiala locala a Henkel Austria, devenita in 1998 Henkel Central Eastern Europe, iar portofoliul sau cuprinde peste 30 de marci, de la produse cosmetice, detergenti, adezivi comerciali si profesionali pana la tehnologii.
De aceeasi parere este si Adrian Ion, marketing manager al düfa Deutek, un alt jucator important de pe piata de adezivi si mortare uscate. "Piata de mortare va scadea in 2009 cu 10-15%, iar cea de adezivi va inregistra aceeasi scadere. Categoria adezivilor de polistiren va fi afectata mai putin decat cea a adezivilor pentru placari ceramice, numai daca programul de reabilitare termica incepe in acest an", a declarat Ion.
Printre factorii de corectie a pietei mentionati de directorul düfa Deutek se numara prabusirea pietei imobiliare, care a generat scaderea sectorului constructiilor, precum si riscul ca disponibilitatile financiare ale populatiei sa scada dramatic, ceea ce va reduce numarul lucrarilor de renovare.
In varianta optimista, consumul de adezivi va creste anul acesta cu 10-15% datorita lucrarilor de renovare. "O estimare optimista pentru evolutia din 2009 a pietei de adezivi si tencuieli uscate poate fi reprezentata de o crestere cuprinsa intre 10% si 15%. Cresterile sunt asteptate in principal pe piata renovarilor, a proiectelor derulate de catre stat, cum ar fi spre exemplu proiectul de anvelopare a blocurilor, pentru reabilitarea termica a locuintelor", a declarat Augustin Russu, directorul general al Baumix Romania. Compania a inregistrat la finalul anului 2008 o cifra de afaceri de 11 milioane de euro (40 de milioane de lei), in crestere cu 48% fata de afacerile companiei raportate in anul precedent.
Baumix detine in prezent doua unitati de productie, una la Gherla, judetul Cluj, iar cealalta la Ploiesti, judetul Prahova. Intreaga capacitate de productie a Baumix se ridica la aproximativ 35.000 de tone/luna. Majorarea capacitatii de productie a costat compania aproximativ doua milioane de euro, aceasta tendinta fiind urmarita de majoritatea jucatorilor din piata anul trecut.
A trecut vremea investitiilor. Düfa Deutek este o alta companie care a investit masiv in 2008 in achizitia a doua unitati de productie precum si in modernizarea acestora, cheltuind peste 25 de milioane de euro pentru a intra pe segmentul de zidarie uscatasi adezivi. "Düfa Deutek detine doua capacitati de productie, una in judetul Cluj si cealalta la Fundulea, langa autostrada Bucuresti-Constanta. Ambele fabrici au fost achizitionate pe parcursul anului 2008, valoarea investitiilor ridicandu-se la peste 25 de milioane de euro. Capacitatea anuala de productie a düfa Deutek se ridica acum la 300.000 tone anual", a apreciat marketing managerul companiei.
2008 a fost primul an in care compania a intrat pe piata sistemelor de zidarie uscata, astfel ca strategia companiei a urmarit o consolidare a pozitiei pe piata, prin concentrarea atentiei asupra retelei de distributie.
"In 2008, primul an de activitate pentru düfa Deutek pe aceasta piata, am urmarit consolidarea unei cifre de afaceri prin eficientizarea operatiunilor si a sistemelor de distributie. Ne dorim sa cream o retea de distributie de 50-60 de parteneri seriosi, la fel ca in businessul pe vopsele, cu care sa colaboram", a adaugat Ion.
In ceea ce priveste cifra de afaceri, compania a realizat in 2008 vanzari de 8,5 milioane de euro, iar pentru anul acesta oficialii companiei estimeaza o cifra de afaceri de maximum 9,5 mil. euro. "Asteptarile pentru anul in curs sunt foarte realiste si aliniate cu situatia economica actuala", a apreciat Ion. Compania detine bradurile Super! (lacuri si vopsele pentru decorarea locuintelor), Danke! (solutii practice pentru renovarea locuintelor), Oskar (gama premium de vopsele si mortare) si Bauleiter (mortare, adevizi si sape).
De asemenea, si compania AdePlast din Oradea, detinuta de omul de afaceri Marcel Barbut, a investit aproximativ 28 de milioane de euro anul trecut in dezvoltarea capacitatilor de productie. In prezent compania detine trei fabrici, doua de mortare urscate, la Oradea si Ploiesti, si o unitate de productie de vopsele decorative si mortare umede tot la Oradea. Investitiile in fabrica de la Ploiesti se ridica pana in prezent la 16,7 milioane de euro, capacitatea de productie fiind de 450.000 de tone pe an.
In 2008, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 34 de milioane de euro, in crestere cu 15% fata de 2007, in timp ce pentru acest an oficialii companiei estimeaza o crestere a afacerilor cu 40%, pe fondul lansarii unoi noi game de produse si al cresterii capacitatii de productie.
"Piata de mortare va creste garantat. In acest sens ne vom concentra atentia catre familiarizarea constructorului roman cu ideea de mortare la siloz, care permit o mai buna mobilitate si sunt recomandate pentru constructiile intraurbane", a declarat Barbut.
Toti reprezentantii companiilor de profil sunt de parere ca in acest an nu vom mai asista la achizitii de companii sau extinderi ale liniilor de productie, dar nu exclud situatiile in care micii producatori vor fi nevoiti sa-si vanda afacerea jucatorilor mari din piata.
"Cel mai probabil nu vom mai asista la achizitii sau extinderi ale capacitatilor de productie. Cred totusi ca vor fi situatii conjucturale de impas ale unor jucatori mici care vor intampina dificultati, situatii care vor fi vazute drept oportunitati pentru jucatorii mari ce pot investi in achizitia brandurilor si a capacitatilor de productie ale acestora", a apreciat Ion.
La fel crede si directorul Henkel, care apreciaza ca majoritatea costurilor se vor indrepta in acest an catre sustinerea businessului, in special catre activitati de marketing, vanzari sau distributie.
"Nu cred ca anul acesta vom mai asista la achizitii sau inaugurari de centre de productie. In 2009 investitiile vor fi orientate catre sustinerea afacerilor si vor fi vizate in principal activitatile de marketing, vanzari si distributie", a apreciat Dumitrescu.
Preturile nu tin cont de criza. In ceea ce priveste preturile, devalorizarea monedei nationale va duce la o majorare a acestora cu pana la 8%, din cauza cresterii costurilor materiilor prime si a celor de fabricatie.
"Deja in trimestrul acesta am inregistrat o majorare de preturi, care au urcat in medie cu 8%. Fiind o piata fragmentata ca numar de producatori si distribuitori, aflati cu totii in primul an de scadere, estimez ca acesta este procentul maxim care poate fi atins pentru acest an", a explicat directorul Deutek.
Cu toate acestea, se pare ca au existat cativa producatori de mici dimensiuni care au micsorat preturile in incercarea de a castiga o cota de piata mai mare, masura care, in opinia directorului Baumix, este una nejustificata.
"Am sesizat inca de la inceputul anului scaderi succesive de pret la unii concurenti din piata, carora nu le-am gasit inca justificarea. In principal, din cauza cresterii cursului leu/euro, factor care determina costul materiilor prime, este foarte probabil sa avem cresteri de pret pe aceste game de produse", a apreciat si Russu, directorul Baumix.
De asemenea, si compania AdePlast a anuntat o majorare a preturilor de productie, tot ca urmare a deprecierii leului in raport cu moneda europeana. Astfel, de la inceputul anului compania oradeana a majorat preturile de lista cu 10%.
Si reprezentantul Henkel este de parere ca majorarea costurilor la materiile prime, precum cimentul va creste preturile finale ale adezivilor. "Atata timp cat costul materialelor de productie, gen ciment sau aditivi, este in crestere ne asteptam ca si pretul final sa se majoreze. Probabil ca producatorii nu isi vor permite sa creasca cu acelasi procent pretul final al adezivilor, insa cu siguranta vor fi cresteri de preturi si oferte speciale de vanzare", a apreciat Dumitrescu.
In ceea ce priveste strategia companiei pentru acest an, Dumitrescu a apreciat ca sectorul constructiilor rezidentiale va reprezenta in continuare principala piata de desfacere a adezivilor Henkel, mai ales in conditiile cresterii tendintei de renovare a locuintelor vechi. "Consideram ca desi o parte din lucrarile rezidentiale stagneaza sau nu mai sunt atat de numeroase ca si in trecut, ele constituie un pilon important in piata. In plus, s-ar putea ca piata sa se indrepte spre renovari anul acesta", a incheiat directorul Henkel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO