Burse - Fonduri mutuale

Oferta publica sau credit: De ce unii antreprenori prefera Bursa, iar cei mai multi apeleaza la banci?

Oferta publica sau credit: De ce unii antreprenori prefera Bursa, iar cei mai multi apeleaza la banci?

1: Emanoil Viciu, presedintele Teraplast Bistrita, este de parere ca din punct de vedere economic este mai bun IPO-ul decat un credit bancar si desi sunt multi factori care trebuie cantariti, cel mai benefic pentru companie este ca aceasta devine mai puternica prin faptul ca nu trebuie sa restituie banii pe care-i atrage prin intermediul Bursei. Viciu a vandut de la inceputul anului circa 1,5% din actiunile Teraplast pe care a incasat circa 1,34 mil. lei (320.000 de euro), dar mai detine actiuni ale companiei care valoreaza in prezent 6,75 mil. euro.; 2: Dan Sucu, proprietarul Mobexpert, nu este de acord cu modul corporatist de conducere a unei companii si din acest motiv considera mai oportuna atragerea de finantare prin intermediul bancilor in detrimentul celei prin Bursa. Sucu spune ca in conditiile unei companii listate, deciziile trebuie consultate cu toti actionarii si din acest motiv sunt intarziate, iar acestea pot fi contestate in instanta de unii actionari. Totodata, el spune ca modul de organizare al firmei ar trebui complet restructurat in vederea unei listari.

25.11.2009, 23:08 43

Conducereacompaniilor care in ultimii ani au atras capital prin intermediulBursei de Valori Bucuresti spun ca finantarea prin acest instrumenta fost mai benefica decat daca ar fi apelat la credite bancare.

"Din punct de vedere economic este mai bun IPO-ul decat uncredit bancar. Sunt multi factori de luat in considerare, dar celmai important este ca intra niste bani in companie care nu trebuiereturnati, iar firma devine mai puternica", spune Emanoil Viciu,presedintele Teraplast Bistrita (TRP), ultima companie care areusit sa atraga capital de pe Bursa.

Teraplast a derulat in luna aprilie a anului trecut o ofertapublica initiala in vederea listarii la Bursa prin intermediulcareia a strans circa 14 mil. euro (51 mil. lei) de la investitori.Oferta a fost suprasubscrisa cu 4%, investitorii solicitand actiuniin valoare totala de 56,03 mil. lei.

Brokerii spun ca in ultima perioada antreprenorii romani sunttot mai deschisi la ideea atragerii de capital prin intermediulBursei, in conditiile in care multi nu pot sa mai apeleze lacredite bancare.

"Finantarea prin credite este cea mai populara metoda si maiaccesibila pentru ca asa s-au invatat cu ea. Criza financiara afacut insa ca bancile sa fie mult mai restrictive in a acordacredite si cer o diversificare a surselor de finantare. Suntem indiscutii cu mai multe companii privind listarea pe Bursa.Antreprenorii sunt mult mai deschisi la ideea de IPO in aceastaperioada pentru ca inainte sa loveasca criza gaseau foarte usorfinantare la banci. In plus, acum a trecut ce-a fost mai rau sioamenii revin la vechi proiecte de listare pe Bursa", spune RazvanPasol, presedintele societatii de intermediere IntercapitalInvest.

Brokerii spun ca banii stransi prin intermediul Bursei intaresccapitalul companiilor, lucru deloc de neglijat, in timp cecreditele bancare pot avea si un impact negativ asupracapitalurilor, in conditiile in care acestea presupun niste costuricu plata dobanzilor.

"IPO-ul este o masura prin care-ti cresti capitalurile propriisi oamenii de afaceri de-abia acum incep sa-si dea seama cat deimportant este acest lucru. Esti o companie mare, cu afaceri mari,dar ai capitaluri proprii de «doi lei» si de-abia reusesti sa-tiacoperi costurile, iar acest lucru este o problema", consideraRazvan Pasol.

El mai spune ca exista o reticenta mare din parteaantreprenorilor in a imparti deciziile pentru ca sunt obisnuiti sadecida singuri, iar transparenta in sine nu este un dezavantaj, darnecesita resurse suplimentare din partea conducerii.

Alti antreprenori romani spun ca sunt adepti convinsi aicreditelor si nu considera benefica listarea.

"Nu sunt de acord cu modul de organizare corporatist, il preferpe cel antreprenorial. Nu m-as fi putut lista pe Bursa pentru ca incadrul Mobexpert sunt peste 30 de entitati, fiecare condusa dealtcineva si ar fi trebuit sa schimb din temelii modul deorganizare al societatii. Sunt adeptul creditelor bancare chiar siin conditiile de astazi. Deciziile trebuie luate rapid, faraconsultarea altor actionari. Daca un actionar minoritar nu este deacord cu deciziile conducerii, acesta le poate contesta si duce ininstanta", spune Dan Sucu, proprietarul grupului Mobexpert, cel maimare jucator roman din industria mobilei.

O companie cu capitaluri proprii de 30 mil. euro si faradatorii, controlata de un singur antreprenor, vrea sa se finantezecu 10 mil. euro. Alternativele ar fi urmatoarele:

  • Oferta publica cu 25% din actiuni: Antreprenorul ramane cu 75%din capital
  • Costuri initiale: 2-5% din valoarea ofertei publice
  • Costuri periodice: compania poate distribui dividende sau poatereinvesti profitul, caz in care costurile de capital sunt egale cu0.
  • Grad de indatorare - 0%
  • Durata atragere finantare: 6-12 luni
  • Credit bancar: antreprenorul ramane cu 100% din capital
  • Costuri initiale: circa 0,5% din valoarea creditului
  • Costuri periodice: dobanda anuala - 1 mil. euro (la o rata de10%) + rata de rambursare a imprumutului
  • Grad de indatorare - 25%
  • Durata atragere finantare: 2-3 luni

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO