Burse - Fonduri mutuale

Dar poate pentru diseara aveti bilete de protocol

25.08.2003, 00:00 24

Comertul electronic din Romania creste, insa lent: nu poate fi deloc comparat cu cel din SUA ori din Occident, unde a reusit sa reziste recesiunii si s-a dezvoltat apoi in continuare.
Cum bine se stie, starea acestei piete depinde mai ales de utilizarea cardurilor si de posibilitatea de a plati online ceea ce se comanda, iar la aceste facilitati are acces in Romania doar un segment destul de redus de clientela. Cu toate acestea, avand ca model tarile din Vest, unde piata e deja matura, destul de multi romani au riscat si au inceput afaceri in acest domeniu. Cei mai multi vand pe Internet carti, altii antichitati, altii cadouri, flori si chiar brazi. Trei tineri s-au gandit si la iubitorii de teatru si opera si vand pe Internet bilete la aceste spectacole sau la diverse concerte organizate in tara. Ideea este preluata tot din strainatate.
Impreuna cu doi prieteni, un absolvent de Politehnica a infiintat in urma cu doi ani firma Sety SRL, care avea ca obiect de activitate crearea de solutii informatice. Initial au investit in jur de 700 de dolari in crearea firmei si in doua calculatoare. "In primul an am avut cateva contracte pe care le-am finalizat. Dupa aceasta trebuia sa facem ceva si am frunzarit Internetul in cautarea unei idei. Daca nu era ceva suta la suta software, atunci trebuia sa fie ceva la care software-ul sa ne ajute", explica Andrei Dore, managerul firmei.
In cautarile lor pe Internet, cei trei tineri au descoperit multe site-uri straine care vindeau online bilete la diverse spectacole sau concerte si atunci s-au gandit ca acest lucru ar putea merge si in Romania. De la idee si pana la aplicare a trecut insa ceva timp necesar documentarii si constructiei propriu-zise a site-ului. In aceasta primavara au lansat site-ul, initial numai pentru a testa piata si a vedea care sunt reactiile. "Am avut raspunsuri pozitive si atunci ne-am decis sa ne apucam de treaba".
Concret, lucrurile se desfasoara astfel: cel care nu au timp sa se duca la o casa de bilete si sa stea la coada acceseaza site-ul firmei, alege spectacolul la care vrea sa mearga si face comanda. Imediat, clientul primeste un e-mail de confirmare care contine datele personale si biletele comandate. Urmatorul pas este contactarea telefonica a clientului de catre un operator al firmei pentru a stabili detaliile legate de livrare. Aceasta se face prin curier propriu, care incaseaza si contravaloarea comenzii, deci plata se face in momentul in care biletele sunt aduse clientului. Durata livrarii variaza intre o zi si doua zile lucratoare, in functie de biletele comandate.
Cea mai grea parte a muncii, de fapt cea mai obositoare, este alergarea prin tot Bucurestiul pentru livrarea biletelor. "Cand am inceput afacerea stiam ca pe langa construirea site-ului, design si tot ce presupune acesta, tot noi urmam sa facem si <munca de jos>. Dar nu ne-a deranjat. Cineva trebuia sa o faca. Daca afacerea se va dezvolta, atunci va trebui sa apelam la curieri externi, pentru ca altfel nu vom putea face fata".



La Cerbul de Aur n-a mers
Primul mare concert la care au vandut bilete a fost cel al lui Elton John, din luna iunie. Au contactat producatorul, firma Art Production, care a fost de acord cu ideea, iar in final cei de la Sety au vandut aproximativ 1.000 de bilete pentru concert. "Cei care organizeaza spectacole au diverse avantaje, ca de exemplu faptul ca nu ne platesc un comision prea mare; noi nu percepem comision de la cumparator si le promovam si evenimentul pe Internet".
Comisionul perceput pentru organizatorii de evenimente este negociabil si este in jur de 5 la suta din valoarea biletelor. La teatre este un comision standard, intre 5 si 7 la suta. "Noi functionam ca niste vanzatori de bilete. De la cumparatori nu percepem comision pentru bilete. Avem o taxa de transport fixa,  de 50.000 de lei".
Producatorii de spectacole privesc aceasta initiativa in moduri diferite. Unii sunt curiosi si sunt dispusi sa incerce, chiar daca nu cred ca va avea mare succes, iar altii resping din start ideea, pentru ca nu inteleg cum Internetul le poate creste vanzarea de bilete. "Sunt oameni si oameni. Unii sunt deschisi la nou, dar, din pacate, sunt si din cei nu atat de receptivi. Fiind o idee noua, nu stiu cat de bine o inteleg. Dar, in general, daca accepta sa incerce, sunt multumiti de rezultat si lucreaza cu noi si a doua oara", comenteaza Dore.
In acest moment, Sety colaboreaza cu Art Production pentru vanzarea de bilete la Festivalul muzical George Enescu, din septembrie. "Din nefericire, pe producatorii de la Cerbul de Aur nu am reusit sa-i convingem. Promovarea Festivalului George Enescu abia acum a inceput si asteptam de acum incolo sa avem cereri".



Si ceva pentru microbisti
Pana in toamna, Andrei Dore spera sa convinga si sa incheie cat mai multe contracte cu teatrele din Capitala. Pe viitor, intentioneaza sa se extinda si in domeniul sportului si sa vanda bilete si la meciurile de fotbal. "Nu ne bazam prea mult pe ele, pentru ca sunt multe persoane care isi cumpara abonamente la stadioane. In plus, la meciurile de campionat se gasesc bilete chiar si in ziua meciului. Cred insa ca va fi o cerere mare la meciurile mai importante si noi mai mult pe acestea le vizam".
Dar intentia celor trei este de a acoperi mai ales activitatile culturale saptamanale, spectacolele de teatru si opera. "In Romania, concerte mari sunt foarte putine. Nu ne putem compara cu Ungaria, de exemplu, unde concerteaza trupe grele ca Rolling Stones. Dar trebuie sa recunoastem ca au inceput sa vina muzicieni celebri si la noi". Clientii lor sunt oameni intre 20 si 40 de ani (dar au avut cateva comenzi si de la oameni mai in varsta, la 60 de ani), din toate categoriile sociale, cu venituri peste medie, dar si oameni simpli. Foarte multi clienti, in special strainii aflati in Romania, sunt obisnuiti cu acest serviciu de afara, unde procurarea biletelor la un meci de baseball sau un spectacol de teatru este un lucru foarte normal.
Pana acum, Andrei Dore si-a promovat firma pe Internet prin banner exchange, dar impactul cel mai mare, considera el, a avut-o tot publicitatea clasica, la televiziune, radio sau ziare. "Avem o intelegere cu producatorii ca ei sa ne mentioneze ca vanzatori de bilete pe afisele spectacolelor, in spoturile publicitare de la televiziune sau radio si, pana acum, aceasta forma de promovare a avut un impact enorm. Sunt foarte multi care abia dupa ce aud la televizor sau la radio intra pe Internet la noi pe site. Altfel, cu toata publicitatea noastra pe Internet, nici n-ar fi stiut ca existam".



10% din clienti se razgandesc
Managerul firmei este constient ca, fata de cum functioneaza comertul electronic in strainatate, afacerea sa poate fi numita doar cu mare ingaduinta una de comert virtual. In primul rand, plata nu se face cu cardul, ci cu numerar, la livrarea biletelor, iar livrarea nu este facuta de curieri externi, profesionisti, ci chiar de cei trei tineri patroni. "La noi probabil nici nu ar fi posibil un comert online adevarat in acest domeniu, pentru ca mentalitatea oamenilor e diferita. Sunt si foarte multi nehotarati. Un caz sa spunem fericit este atunci cand fac comanda de cinci bilete si cand ajungem la ei vor zece. Au avut cazuri cand au cumparat si 30 de bilete. Dar la un eveniment este si un procent de aproximativ 10 la suta care se razgandesc. Si atunci noi pierdem timp. Daca am lucra cu curieri externi, chiar atunci cand clientul s-a razgandit, eu ar trebui sa-i platesc cursa si as iesi in pierdere".
La concertul lui Elton John au avut fiecare in jur de zece comenzi pe zi. Pentru a face fata si a fi cat mai eficienti, ei si-au impartit Bucurestiul pe zone/rute. "Timpul nostru e pretios. Chiar daca ducem personal biletele, nu putem sta prea mult de vorba, pentru ca nu mai ajungem la urmatoarea intalnire si asa mai departe, este o reactie in lant. Daca am lucra cu curieri externi, s-ar elimina acest inconvenient. Sunt persoane nehotarate la care stam si cate o ora, uneori chiar mai mult".
Exista si clienti care nu inteleg limitele acestui serviciu. Foarte multi vor sa-si aleaga locurile, ceea ce este foarte greu, aproape imposibil. Cei de la Sety ofera posibilitatea de alegere a zonei de locuri a salii/stadionului, dar atat. "Daca am avea legatura online cu producatorul ar fi altceva. Deocamdata avem doar biletele pe care ni le pun la dispozitie producatorii si de aceea, cand ajungem la clienti, apar anumite negocieri. Speram ca pe viitor sa ne dezvoltam tehnologic si sa fim conectati online cu producatorul, ca sa vedem la orice ora ce locuri sunt disponibile".
In strainatate, unde exista legatura online cu producatorul, atunci cand face comanda se genereaza locurile. Daca clientul nu este multumit, acesta poate anula operatiunea si poate incerca din nou, dar sunt sanse mai mici ca locurile care i se vor genera a doua oara sa fie mai bune ca primele. Dupa ce a acceptat locurile, plateste biletele cu cardul si apoi acestea ii vin in plic, cu curierul.
Si in Romania sunt clienti care cer sa plateasca cu cardul, dar pentru ca aceasta modalitate de plata nu este foarte raspandita la noi, Sety a decis sa nu o foloseasca. "Ne-ar usura mult munca, dar deocamdata ne rezumam la plata pe loc si la plata prin mandat postal, in cazul provinciei".



In provincie e mai greu
Incercarea de vanzare a biletelor in provincie nu a fost un succes. In cazul concertului lui Elton John, unele bilete nu au ajuns la timp. "N-am putut sa le livram la timp, pentru ca exista riscul de a se intoarce la noi la ceva timp dupa spectacol si in cazul acesta am fi ramas cu ele si le-am fi platit din buzunar daca ar fi fost prea tarziu sa le returnam producatorului. Cei din provincie au primit biletele fie prin cunostintele din Bucuresti, fie cand au ajuns in Bucuresti. Pe viitor, speram sa avem biletele pentru provincie mai devreme".
Daca afacerea va merge sau nu, se va vedea in aceasta toamna, considera Dore. Anul trecut, din crearea de solutii informatice, firma a realizat o cifra de afaceri de 9.000 de dolari. "Anul acesta va fi ceva mai putin, pentru ca este altceva si afacerea este la inceput. Nu este un business foarte mare, dar credem ca va creste incet-incet".
Faptul ca biletele sunt livrate personal le-a permis celor trei sa cunoasca modul de a gandi al clientilor. Unii dintre ei sunt foarte curiosi si cer tot felul de detalii despre concert, despre ce si cum va fi la spectacol - lucruri pe care cei trei nu au de unde sa le stie. "Cand am livrat biletele pentru concertul lui Elton John, ne intrebau ce fel de scaune vor fi, daca din locul unde vor sta vor vedea ceva. Aceste lucruri nu depind de noi. Nu avem de unde sa stim cum vor sta lucrurile intr-un stadion unde incap mii de oameni".



In luna aprilie a anului de gratie 1998, o stire oarecare de pe un site dedicat fenomenului de comert electronic, pe atunci in plin avant, anunta ca un intreprinzator din Connecticut intentiona sa lanseze un sistem de comert online care va revolutiona modul cum americanii isi cumpara bilete de avion. Presedintele companiei Priceline.com, Jay Walker, declara atunci ca site-ul sau le va permite consumatorilor sa-si fixeze singuri pretul biletelor de avion pe care vor sa le cumpere: clientul intra pe site, introduce cateva date personale, destinatia dorita pentru zborul sau si pretul pe care e dispus sa-l plateasca, iar cam la o ora, Priceline il suna si-i comunica zborul disponibil pentru suma oferita. Walker a afirmat ca o prima estimare conservatoare vizeaza comenzi de 1.000 de bilete pe saptamana, in conditiile unei capacitati a site-ului de 100.000 de accesari pe minut.
Priceline a pornit cu 100 de angajati si o investitie de 25 de milioane de dolari si a ajuns un standard nemaiatins in materie de comert electronic, ba chiar s-a mentinut ca atare si dupa 11 septembrie 2001, cand presa financiara americana nota ca o serie de miliardari celebri pentru flerul lor de investitori, intre care printul saudit Alwaleed bin Talal, continuau sa investeasca in Priceline, in asteptarea unor vremuri mai bune nu neaparat pentru industria aviatica, ci pentru economie in general. Caci sistemul, destinat intr-o prima faza calatorilor cu avionul "de placere", mai degraba decat celor de business, avea sa se extinda la inchirieri de automobile, ipoteci imobiliare, carti de credit si computere.
Evident, Priceline n-a ramas singur pe piata, ceea ce a fost in beneficiul clientilor: si acum exista discutii aprinse pe forumurile de pe Net despre ce site unde poti gasi bilete de avion sau oferte de rent-a-car e cel mai bun, in afara de Priceline - travelocity.com, expedia.com, lowestfares.com, cheaptickets.com, biztravel.com sau trip.com.
Merita amintit si ca aceasta concurenta a generat in 2000 un adevarat scandal, care s-a lasat cu constituirea unei comisii a Senatului american care sa investigheze cazul site-ului Orbitz.com, sponsorizat de 28 de companii aeriene din SUA, intre care American, Delta, United Airlines, Continental si Northwest. Orbitz afirmase ca tehnologia sa ii permite sa ofere clientilor liste mult mai complete cu tarife si rute aeriene si ca biletele pot fi cumparate de pe acest site direct de la operatorii aerieni. Criticii au pretins insa ca aceasta distruge concurenta, pentru ca operatorii aerieni sponsori ai site-ului pastreaza pentru acesta bilete la preturi nefiresc de mici, inaccesibile atat pentru cumparatorii de bilete prin alte site-uri de comert electronic sau pur si simplu de la ghiseu.
Daca epoca de glorie a vanzatorilor online de bilete de avion a trecut, sabotata de recesiune si de momentul 11 septembrie, nu acelasi lucru se poate spune despre site-urile care vand bilete la concerte, meciuri, spectacole de teatru, circ sau alte asemenea evenimente. Comoditatea americanilor, dar si faptul ca mare parte din bugetul familiilor se duce pe divertisment in afara casei (cinema, teatru, concert, circ, meci) a facut posibila o dezvoltare constanta in SUA a site-urilor de vanzare de bilete, care au ajuns sa se specializeze pana la un grad destul de greu de imaginat pentru utilizatorul roman de Internet.
In multe cazuri, astfel de site-uri iau nastere din initiativa mai multor institutii de acelasi fel, care se aliaza ca sa-si cucereasca mai repede clienti prin Internet. In 2000, zece din cele mai mari lanturi de cinematografe din SUA, reprezentand peste 13.000 de sali de proiectie (46% din piata americana a cinematografelor), au fondat Fandango.com, cu o investitie de 30 de milioane de dolari, care la acea vreme se incumeta sa concureze cu Moviefone.com, un site de cronica de film si de vanzare de bilete, cumparat in 1999 de America Online (AOL), sau cu MovieTickets.com, o firma infiintata de AMC Entertainment si Hollywood.com. Ca sa se impuna in fata competitorilor, Fandango a insistat pe accesul la serviciile sale pe Internetul mobil - telefoane si palm-uri - promitand clientilor ca va pune la punct un sistem care sa le permita acestora imprimarea de bilete la ei acasa. Unul dintre fondatorii site-ului, lantul Cinemark Theatres, a planuit chiar alta inovatie la unele din salile sale, introducand chioscuri cu acces la Internet care sa le ofere celor ce isi rezervau loc la un film prin Fandango sa nu mai stea la coada la bilete.
O alta caracteristica a site-urilor de comert virtual cu bilete este intrarea frecventa in parteneriate cu site-uri de burse online si licitatii, pentru a-si spori astfel vizibilitatea si a-si creste vanzarile. Compania OnlineTickets.com din Houston a incheiat anul trecut un acord cu firma de licitatii eBay prin care aceasra din urma se angajeaza sa promoveze pe site-ul ei magazinul OnlineTickets, care, la randul sau, pune la dispozitia eBay ofertele a 22 de "brokeri" de bilete. Pentru eBay n-a fost primul acord de acest gen, precedat doar cu cateva luni in urma de altele similare cu Priceline.com si Stubhub.com (acesta din urma fiind alt site de bilete pentru evenimente culturale si sportive). Era insa prima data cand urma sa fie scoase la licitatiile eBay bilete de la "brokeri", adica de pe piata secundara: OnlineTickets.com, site neafiliat nici unei institutii sau retele din industria divertismentului, este specializat in bilete obtinute astfel, respectiv bilete foarte greu de gasit, mai scumpe decat pretul inscris pe ele (in functie de importanta spectacolului, de locul in sala/stadion, de cererea de piata si de costul implicat pentru OnlineTickets.com de obtinerea lor). (Crenguta Nicolae)
diana.sava@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO