Burse - Fonduri mutuale

Acţionarii sunt gata să vândă magazinul Cocor ca să plătească creditul de la BCR

Acţionarii sunt gata să vândă magazinul Cocor ca să plătească creditul de la BCR

Anul trecut Cocor a avut pierderi de 34,8 mil. lei la afaceri de 21,6 mil. lei, în condiţiile în care a plătit rate şi dobânzi mai mari, iar valoarea activelor a fost reevaluată în scădere

Autor: Andrei Chirileasa

19.07.2012, 00:05 863

Acţionarii companiei Cocor Bucureşti (COCR), care deţine magazinul cu ace­laşi nume din centrul Bu­cu­reştiului, au aprobat stra­tegia de restructurare a societăţii, ca­re prevede valorificarea activelor com­pa­niei în vederea rambursării totale sau par­ţiale a creditului de la BCR sau a refinanţării acestui credit.

Acţionarii Cocor ar fi dispuşi chiar să vândă principalul activ, magazinul Cocor din Capitală, pentru care au stabilit un preţ de 50 de milioane de euro. Acest preţ cuprinde spaţiile comerciale în suprafaţă de aproape 10.000 de metri pă­traţi, parcarea supraeta­jată din spatele magazinului, dar şi terenul pe care sunt amplasate acti­ve­le. Toate acestea erau evaluate în bilanţul Cocor la finalul lui 2011 la circa 34 mil. euro.

"Noi am mers pe un preţ al crizei când am stabilit acest nivel de 50 de milioane de euro. Un developer din Dubai care este intere­sat să cumpere ne-a făcut aceas­tă evaluare. Şi-au ară­tat interesul şi fonduri de real estate de la Londra. Acţionarii vor să vadă pe timp de criză cât pot să obţină pe activele companiei", a declarat Aurel Beşliu, unul dintre prin­ci­palii acţionari ai companiei cu circa 16% din capital. El a revenit la începutul lu­nii iunie în consiliul director al Cocor după mai mulţi ani în care a avut di­ver­genţe cu conducerea companiei.

Acţionarii Cocor au aprobat însă ca pre­şedintele consiliului de adminis­tra­ţie să poată vinde activele la un preţ cu până la 50% mai mic decât cel stabilit, cu aprobarea CA, iar pentru a scădea pre­ţul sub 25 mil. euro este nevoie de aprobarea AGA.

Beşliu spune însă că nu se urmăreşte ne­apărat vânzarea Cocor, ci redresarea com­paniei. El a precizat că până la sfâr­şi­tul anului vor fi deschise noi magazine de către clienţii cu care Cocor a semnat deja contracte noi, iar până în aprilie-mai 2013 procesul de restructurare ar trebui să fie finalizat. Cocor a angajat în septembrie 2011 firmele de consultanţă imobiliară DTZ Equinox şi Jones Lang LaSalle pentru a găsi chiriaşi noi şi pentru a ajuta com­pania să-şi schimbe strategia.

Pentru a putea duce la capăt această strategie Cocor are însă nevoie de spri­jinul principalului creditor, BCR. Cocor se confruntă cu proble­me mari şi anunţa în urmă cu două săp­tă­mâni că a pri­mit no­tifi­cări din par­tea BCR prin care ban­ca atrage atenţia că ar pu­tea în­ce­pe exe­cuta­rea silită îm­po­tri­va com­pa­niei din cauza întâr­zierilor la plata ratelor.

Cocor mai are de plătit cir­ca 17,78 mil. euro dintr-un cre­dit de 19 mil. euro contractat în 2009 de la BCR pentru a finanţa in­vestiţiile de modernizare a maga­zinului. Com­pa­nia a investit circa 24,5 mil. euro în acest pro­iect, dar redes­ch­iderea Cocor nu a adus rezultatele spe­rate de acţionari, gra­dul de închiriere şi valoa­rea chiriilor me­dii încasate de la clienţi scăzând pu­ter­nic de la momentul redeschiderii (octombrie 2010) şi până în prezent. De la o chirie medie lunară de 45 de euro pe metrul pătrat în ultimul trimestru din 2010 Cocor a ajuns în 2011 la o chirie medie de 22,5 euro/mp, potrivit raportă­rilor financiare.

Anul trecut Cocor a avut pierderi de 34,8 mil. lei la afaceri de 21,6 mil. lei, în condiţiile în care a plătit rate şi dobânzi mai mari, iar valoarea activelor a fost reevaluată în scădere.

Acţionarii Cocor au aprobat vânza­rea şi a altor active deţinute de compa­nie, respectiv magazinul Confortul situat în Bulevardul Unirii şi o serie de spaţii co­merciale situate la parterul unor blo­curi. Pentru acestea Cocor speră să ob­ţină preţuri cuprinse între 2.500 şi 18.000 de euro pe metrul pătrat.

"Avem oferte ferme pentru unele spa­ţii care merg până la 15.000 de euro pe metru pătrat", a declarat Aurel Beşliu.

Cocor ar putea astfel să obţină banii necesari pen­tru rambursarea parţia­lă a creditului de la BCR sau măcar pen­tru plata ratelor res­tan­te, ceea ce i-ar per­mite să obţină o pe­rioadă de gra­ţie pen­tru a în­cer­ca să-şi efi­cien­ti­ze­ze ac­ti­vita­tea prin alcă­tu­irea unui mix de chi­riaşi perfor­mant. Re­pre­zentanţii Co­cor apre­cia­ză că "prin­tr-o po­litică de în­chi­riere cu per­formanţe chiar şi medii se poate ob­ţi­ne un venit to­tal lu­nar din chirii de pes­te 250.000 de euro".

Anul trecut, magazinul Cocor a încasat în medie circa 150.000 de eu­ro/lu­nă din chirii, faţă de 300.000 de euro/lună în ultimul trimestru din 2010, când maga­zinul a fost redeschis.

O sursă importantă de venit pentru companie o reprezintă încasările din pu­bli­citate pe mediafaţadă, care ajung la câteva sute de mii de euro pe lună.

Cocor avea la finalul anului trecut da­torii totale de 85 mil. lei (19 mil. euro) şi active de circa 195 mil. lei (43 mil. euro), potrivit bilanţului. Compania de­ţine pe lângă spaţii comerciale şi parti­ci­pa­ţii majoritare la Cocor Turism, care de­ţine un hotel la Neptun, şi Comturist Bucureşti.

Principalii acţionari ai Cocor sunt fon­dul de investiţii Broadhurst, care deţi­ne direct şi prin intermediul altor socie­tăţi circa 20% din acţiuni, Liviu Ursan şi Da­niel Stoica, fiecare cu aproape 15% din acţiuni, Aurel Beşliu, cu o participaţie de circa 16%, şi SIF Muntenia şi SIF Tran­sil­vania, cu câte 10%. Compania are o capitalizare de 38 mil. lei (8,35 mil. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO