Bănci și Asigurări

Seful Unita: Am pierde multa cota de piata daca toate companiile Vienna Insurance ar fuziona

Seful Unita: Am pierde multa cota de piata daca toate companiile Vienna Insurance ar fuziona

Iulian Dumitru, presedinte si director general la Unita: Marele dezavantaj al strategiei multibranding este ca nu avem sinergia care se creeaza prin fuziune. Grupul a ajuns insa la concluzia ca poate gasi o solutie care sa aiba un efect asemanator si fara fuziune, si anume unificarea unor activitati.

30.07.2007, 17:33 46

Companiile controlate de grupul austriac Vienna Insurance - Omniasig, Omniasig Life, Unita si Agras - vor continua sa functioneze separat si dupa preluarea Asirom de catre austrieci, deoarece o fuziune ar reduce semnificativ cota de piata a grupului, este de parere Iulian Dumitru, presedinte si director general la Unita.
"Din experienta acumulata pe alte piete, austriecii si-au dat seama ca strategia multibranding este mult mai profitabila. In primul rand, prin fuziune s-ar pierde foarte multa cota de piata, iar in al doilea rand, companiile Vienna Insurance au branduri foarte cunoscute", explica Dumitru.
De altfel, grupul a anuntat ca nu se pune problema unei fuziuni intre companiile sale inca de la preluarea Omniasig, in primavara anului 2005, cand grupul avea deja in portofoliu Unita si Agras, chiar daca societatile detinute de Vienna Insurance se lupta pentru aceiasi clienti. Cu toate acestea, el spune ca aceasta competitie intre agentii societatilor este benefica pentru vanzari.
De la intrarea pe piata locala, grupul austriac si-a majorat constant cota de piata, ajungand la sfarsitul anului trecut sa controleze peste 15% din industria asigurarilor, iar odata cu achizitia a 30% din Asirom cota austriecilor a crescut la aproape 26%.
Grupul intentioneaza sa devina actionar majoritar la Asirom. Vienna Insurance ajunge astfel liderul pietei, afacerile sale in Romania urmand sa depaseasca 500 mil. euro in acest an, dupa ce in 2006 companiile grupului, inclusiv Asirom, au avut venituri cumulate de aproape 400 mil. euro .
"Marele dezavantaj al strategiei multibranding este ca nu avem sinergia care se creeaza prin fuziune. Grupul a ajuns insa la concluzia ca poate gasi o solutie care sa aiba un efect asemanator si fara fuziune, si anume unificarea unor activitati".
Este vorba despre activitati ca IT, o parte din contabilitate, auditul intern sau trainingul angajatilor, implementarea proiectului urmand sa fie finalizata in cel mult trei ani. "Deja negociem contractele de reasigurare sau de aprovizionare impreuna cu celelalte companii ale grupului".
Pentru evaluarea daunelor, Vienna Insurance va infiinta anul viitor o societate specializata, companiile grupului urmand sa externalizeze aceasta activitate. Despre proiectul de unificare a anumitor activitati, presedintele Omniasig, Constantin Toma, declara recent intr-un interviu acordat ZF ca are avantaje foarte mari.
"Costurile vor fi mai mici, pentru ca se vor standardiza anumite solutii in cadrul grupului, si va creste viteza de raportare. Pentru Vienna Insurance, acesta este un lucru foarte important, grupul fiind listat la Bursa din Viena", apreciaza Toma. Initial, proiectul a fost gandit doar pentru Omniasig, Omniasig Life, Unita si Agras, insa cat de curand in aceste planuri va fi inclusa si recent achizitionata Asirom.
"Nu vor fi incluse in acest proiect activitatile de vanzare, subscriere sau marketing, pentru ca ele tin de concurenta dintre companii", afirma Iulian Dumitru. Unita si-a dublat afacerile in primele sase luni ale anului, fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la prime brute subscrise de 235 mil. lei (circa 71 mil. euro). Aceasta evolutie s-a datorat, potrivit lui Dumitru, introducerii conceptului de centru de profit la nivel de sucursala.
"Din vara anului 2006, nu se mai face contabilitate la nivel de sucursala, aceasta a fost centralizata. Scopul a fost de a le lasa sa se concentreze pe vanzari. Fiecare sucursala are acum o tinta de vanzari, dar si de profit, care odata atinsa le aduce un bonus salarial", explica presedintele Unita.
La fel ca in primele sase luni din 2006, cea mai mare pondere in portofoliul companiei o detin asigurarile RCA si Carte Verde. Primele brute subscrise din aceste polite au crescut cu 63% in primul semestru, la 103 mil. lei (31 mil. euro). Societatea pierde insa din aceasta activitate, din cauza ratei daunei ridicate, de circa 70%, si a comisioanelor mari platite brokerilor.
"Ca linie de business, RCA nu e pe plus. Nici nu are cum sa fie, din cauza ratei daunelor si a comisioanelor, insa aici volumul primelor brute subscrise este important", explica Dumitru.
In prezent, societatea plateste brokerilor comisioane intre 15% si 35%, cele mai mari fiind pentru politele RCA, dar seful Unita spune ca acestea vor fi reduse, pentru ca afecteaza profitabilitatea companiei.
"Vrem sa incheiem parteneriate pe termen lung cu brokerii. In locul comisioanelor mari, le vom da o parte din castig daca ne aduc portofolii profitabile", sustine Iulian Dumitru.
Pe partea de asigurari Casco, valoarea politelor vandute de Unita a crescut cu 173% in primele sase luni, la 90,7 mil. lei (27,2 mil. euro).
Din asigurari de bunuri, primele brute subscrise au fost de aproape 31 mil. lei (9,3 mil. euro) in primul semestru, in crestere cu 28%.
Unita si-a bugetat pentru tot anul prime brute subscrise de 400 mil. lei (125 mil. euro) si un profit de 2 mil. lei (circa 0,6 mil. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO