Bănci și Asigurări

Rectorii universităţilor din România: Antreprenorii au nevoie de educaţie financiară, dar şi de susţinerea mediului economico-social. Sistemul financiar bancar poate acorda un suport preţios dezvoltării activităţii antreprenoriale din România

Autor: Mircea Nica

11.10.2023, 14:53 214

Antreprenorii au nevoie de educaţie financiară, dar nu numai, fiind necesare mai multe abilităţi pentru a putea realiza un echilibru în ceea ce priveşte gestionarea situaţiilor din cadrul unu business, şi de susţinerea mediului economico-social. Sistemul financiar bancar poate acorda un suport preţios dezvoltării activităţii antreprenoriale din România, au fost câteva dintre concluziile expuse de rectorii prezenţi la Conferinţa de prezentare a proiectului Antreprenoriat de Top organizată la BNR, în care ZF este partener media.

Nicolae Istudor, Rectorul Academiei de Studii Economice din Bucureşti, a spus că această conferinţă privind creşterea educaţiei financiare a antreprenorilor din România a fost organizată într-un cadru corespunzător aducând la masa dezbaterilor principalii actori care se ocupă de educaţia financiară.

“Pe lângă faptul că trăim momente din punct de vedere economico-financiar destul de complexe, ştim foarte bine că un antreprenor bine pregătit nu poate să fie decât cel care are şi educaţie financiară. Rolul dezbaterilor este de a orienta antreprenorii, pe tinerii antreprenori, să se ghideze în viaţă după principii sănătoase economice astfel încât să poată să ducă la bun sfârşit obiectivele pe care şI le propun la momentul înfiinţării afacerii.  Un antreprenor nu poate să îşi realizeze obiectivele decât dacă are o pregătire foarte bună economico-financiară.  O decizie sănătoasă, inclusiv din perspectiva realizării unor investiţii eficiente precum şi echilibrarea bugetului nu poate să se realizeze decât printr-o pregătire financiară foarte bună”, a explicat Nicolae Istudor.

În ceea ce-l priveşte pe rectorul Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi, Tudorel Toader consideră că pe lângă educaţia antreprenorială şi cea finanicară, care sunt absolut necesare, ar trebui să mai fie adăugată şi educaţia juridică, dat fiind că sunt componente complementare.

“Educaţia antreprenorială, educaţia financiară sunt componente absolut necesare în funcţionarea economiei de piaţă, în dezvoltarea societăţii pe toate palierele. Încercâm dincolo de antreprenoriat şi educaţia financiară, care este din punctul meu de vedere absolut necesară, să completăm şi cu educaţia juridică pentru că eu cred că cele două componente sunt complementare, absolut necesare. Desigur, nu toţi suntem de specialitate, dar cu toţii avem nevoie de astfel de cunoştinţă să ne eficientizăm acţiunile, cheltuielile şi câşltigurile, să stabilim un raport bun între cheltuieli şi venituri, să generăm şi acea plus valoare. Sunt convins că de educaţie financiar nu au nevoie doar antreprenorii. Avem nevoie absolut toţi. Din alt punct de vedere, cu toţii facem antrepernoriat şi cu toţii avem nevoie de educaţie financiară, chiar dacă avem cabinet individuale, oricine dezvoltă businessuri, acţiuni antreprenoriale are nevoie de educaţie financiară şi educaţie juridică”, a detaliat Tudorel Toader.

Daniel David, recotrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj Napoca, a explicat în cadrul conferinţei că sunt trei componente principale, cunoştinţele declarative, procedurale şi de valori pentru care ar trebui să se găsească un echilibru.

“Atunci când vorbim de competenţe, avem trei componente fundamentale. O componentă se referă la cunoştinţe declarative, ce ştii să spui despre diverse situaţii, lucruri sau fenomene, care sunt foarte importante. Ele dau sensul semnificaţiei, ne ajută să fim mai flexibili în diverse situaţii. Pe lângă cunoştinţele declarative, avem cunoştinţele procedurale, respectiv ce ştim să facem efectiv şi un lucru cheie care colorează şi leagă toate componentele împreună se referă la valori. Ce valori îţi asumi în acest process de dobândire de cunoştinţe declarative şi procedurale şi cum utilizezi aceste cunoştinţe într-un anumit context valoric. Unele universităţi şi în general în procesul educaţiei, unii au tendinţa de a accentua şi să exagereze cunoştinţele declarative, astfel încât foarte mulţi oameni se plâng că se face prea multă teorie şi se ignoră componenta de practică, ceea ce uneori poate să fie adevărat. De aceea echilibrul între cele trei componente, cunoştinţe declarative, procedural şi valori este fundamental”, a explicat Daniel David.

Marilen Pirtea, rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, a adăugat că sistemul financiar bancar poate acorda un suport preţios dezvoltării activităţii antreprnoriale din România.

“Sistemul financiar bancar poate acorda un suport preţios dezvoltării activităţii antreprenoriale din România prin cel puţin una din următoarele elemente: oferirea unui spectru larg de mecanisme de finanţare a iniţiativelor antreprenoriale la nivel personal, dar şi la nivelul comunităţilor locale şi implicarea în educaţia financiară a antreprenorilor. Promovarea instrumentelor financiare de tipul green finance şi accesul la diverse programe din categoria green economy financing facilities. Finanţarea emergenţei şi creşterii rolului, care poate fi exercitat în România de entităţi economice care activează în domeniul economiei circulare”, a mai spus Marilen Pirtea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO