Bănci și Asigurări

Rasvan Radu, UniCredit: Au fost 15°C si apoi a nins. La fel poate fi cu creditarea

Rasvan Radu: Au fost 15°C si apoi a nins. La fel poate fi cu creditarea

Rasvan Radu, presedintele executiv al UniCredit Tiriac Bank: Se observa o presiune crescuta la companii mari. Pana acum au fost costuri mai mari cu riscul la IMM-uri si persoane fizice, dar situatia incepe sa se inrautateasca la firme mari, care au ajuns la limita resurselor.

24.03.2010, 23:10 36

UniCredit Tiriac Bank va continua "inainte de toate" strategiade crestere organica, pentru ca este destul spatiu lasat pe piatade bancile care nu mai au suflu sau care resimt problemelebancilor-mama, afirma Rasvan Radu, presedintele executiv albancii.

"Lucram la un plan strategic pe urmatorii 3-5 ani prin carepractic vom actualiza fosta strategie cu extinderea retelei la 300de unitati. Cert este ca in noul plan cresterea se va baza pe alteproduse fata de ceea ce gandisem inainte de criza", spune Radu.

UniCredit a ramas in 2009 o banca in care afacerile corporate auavut o pondere dominanta. "Segmentul corporate s-a dovedit mairobust si a adus mai multa valoare decat retailul, care a fostafectat de cresterea substantiala a costului riscului."

Va avansa retailul anul acesta? "Vrem sa crestem pe retail, darsa vedem pe care produse si pe ce sub-segmente de piata. Vrem saincurajam creditul in lei, mai ales pentru consum."

Seful UniCredit afirma ca promovarea creditarii in monedanationala devine o politica pentru banca sa pe masura ce dobanzilela lei scad pe piata. "Suntem deschisi sa incurajam creditul in leisi intrevedem noi scaderi ale dobanzii-cheie, urmate chiar si dereducerea rezervelor minime obligatorii, ceea ce in mod clar vaface creditul in lei mai atractiv, cel putin pentru finantari petermen scurt."

Totusi, Rasvan Radu sustine ca scaderea dobanzilor nu arelegatura cu repornirea creditarii, desi crede ca deja este vorba deun adevarat trend descendent si nu de o situatie conjuncturala."Poate avea legatura cu cresterea increderii consumatorilor."

Cat priveste relansarea creditului pentru companii, bancherulspune ca apar semne ale "dezghetului cererii", insa nu seentuziasmeaza: "Asa cum din punct de vedere meteo am avut osaptamana cu temperaturi de 15 grade si apoi a nins, cred ca putemvedea un fenomen similar pe piata creditului si este devreme safacem previziuni optimiste".

Principala sa retinere vine din faptul ca Romania nu-si permiteun buget expansionist prin care sa sustina investitiile si sastimuleze cererea. "Din pacate, toata dezghetarea economiei cade peumerii politicii monetare, care singura nu poate avea efect petermen scurt."

Seful UniCredit se asteapta la un an dificil, in careprovizioanele pentru risc de credit vor continua sa creasca si caatare crede ca "este sanatos sa pastrezi un buffer" prinreinvestirea profitului.

"Se observa o presiune crescuta la companii mari. Pana acum aufost costuri mai mari cu riscul la IMM-uri si persoane fizice, darsituatia incepe sa se inrautateasca la firme mari, care au ajuns lalimita resurselor si pentru care evolutia problemelor la rambursareeste mai putin predictibila decat la creditele mici." In plus,provizioanele vor creste chiar si numai inertial, pentru cabilanturile firmelor pe 2009 vor impune o noua scadere aratingurilor si implicit noi provizioane "generice".

In acest context, el crede ca scaderea profiturilor la nivelulpietei bancare in 2009 este doar inceputul unui fenomen de durata."Profitabilitatea bancilor va scadea mult fata de anii trecuti,inclusiv sub impactul noilor cerinte de capital care sunt inpregatire la nivel european."

Totusi, Radu sustine ca UniCredit se afla intr-o pozitiecompetitiva foarte buna, de trei ani are o evolutie predictibila,fara ruperi de ritm, iar actionarii sunt solizi si au o politica dedezvoltare in regiune. Banca a avut in 2009 al patrulea profit netde pe piata dupa contabilitatea locala, de circa 56 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO