Rasvan Radu, UniCredit: Au fost 15°C si apoi a nins. La fel poate fi cu creditarea

Autor: Razvan Voican 24.03.2010

Seful UniCredit Tiriac Bank spune ca apar semne de dezghetare a creditului pentru companii, dar e prea devreme pentru previziuni optimiste.



UniCredit Tiriac Bank va continua "inainte de toate" strategia de crestere organica, pentru ca este destul spatiu lasat pe piata de bancile care nu mai au suflu sau care resimt problemele bancilor-mama, afirma Rasvan Radu, presedintele executiv al bancii.

"Lucram la un plan strategic pe urmatorii 3-5 ani prin care practic vom actualiza fosta strategie cu extinderea retelei la 300 de unitati. Cert este ca in noul plan cresterea se va baza pe alte produse fata de ceea ce gandisem inainte de criza", spune Radu.

UniCredit a ramas in 2009 o banca in care afacerile corporate au avut o pondere dominanta. "Segmentul corporate s-a dovedit mai robust si a adus mai multa valoare decat retailul, care a fost afectat de cresterea substantiala a costului riscului."

Va avansa retailul anul acesta? "Vrem sa crestem pe retail, dar sa vedem pe care produse si pe ce sub-segmente de piata. Vrem sa incurajam creditul in lei, mai ales pentru consum."

Seful UniCredit afirma ca promovarea creditarii in moneda nationala devine o politica pentru banca sa pe masura ce dobanzile la lei scad pe piata. "Suntem deschisi sa incurajam creditul in lei si intrevedem noi scaderi ale dobanzii-cheie, urmate chiar si de reducerea rezervelor minime obligatorii, ceea ce in mod clar va face creditul in lei mai atractiv, cel putin pentru finantari pe termen scurt."

Totusi, Rasvan Radu sustine ca scaderea dobanzilor nu are legatura cu repornirea creditarii, desi crede ca deja este vorba de un adevarat trend descendent si nu de o situatie conjuncturala. "Poate avea legatura cu cresterea increderii consumatorilor."

Cat priveste relansarea creditului pentru companii, bancherul spune ca apar semne ale "dezghetului cererii", insa nu se entuziasmeaza: "Asa cum din punct de vedere meteo am avut o saptamana cu temperaturi de 15 grade si apoi a nins, cred ca putem vedea un fenomen similar pe piata creditului si este devreme sa facem previziuni optimiste".

Principala sa retinere vine din faptul ca Romania nu-si permite un buget expansionist prin care sa sustina investitiile si sa stimuleze cererea. "Din pacate, toata dezghetarea economiei cade pe umerii politicii monetare, care singura nu poate avea efect pe termen scurt."

Seful UniCredit se asteapta la un an dificil, in care provizioanele pentru risc de credit vor continua sa creasca si ca atare crede ca "este sanatos sa pastrezi un buffer" prin reinvestirea profitului.

"Se observa o presiune crescuta la companii mari. Pana acum au fost costuri mai mari cu riscul la IMM-uri si persoane fizice, dar situatia incepe sa se inrautateasca la firme mari, care au ajuns la limita resurselor si pentru care evolutia problemelor la rambursare este mai putin predictibila decat la creditele mici." In plus, provizioanele vor creste chiar si numai inertial, pentru ca bilanturile firmelor pe 2009 vor impune o noua scadere a ratingurilor si implicit noi provizioane "generice".

In acest context, el crede ca scaderea profiturilor la nivelul pietei bancare in 2009 este doar inceputul unui fenomen de durata. "Profitabilitatea bancilor va scadea mult fata de anii trecuti, inclusiv sub impactul noilor cerinte de capital care sunt in pregatire la nivel european."

Totusi, Radu sustine ca UniCredit se afla intr-o pozitie competitiva foarte buna, de trei ani are o evolutie predictibila, fara ruperi de ritm, iar actionarii sunt solizi si au o politica de dezvoltare in regiune. Banca a avut in 2009 al patrulea profit net de pe piata dupa contabilitatea locala, de circa 56 mil. euro.