Bănci și Asigurări

Nistor, BT: Piata pare ca s-a dezghetat in urma promotiilor

13.04.2010, 23:07 38

Cu dobanzi mai mici si campanii de promovare a creditelorinclusiv la televizor, bancherii de la Banca Transilvania consideraca au reusit sa "dezghete" apetitul clientilor pentruimprumuturi.

"Piata pare ca s-a dezghetat. Noi am avut o campanie pentrucredite fara garantii, iar feedback-ul a fost foarte bun: vanzariles-au dublat in martie fata de februarie", spune Gabriela Nistor,director executiv retail la Banca Transilvania, o banca de top peretail.

La nivelul pietei, datele BNR arata ca in ianuarie si februariescaderea soldului creditului de consum - care reprezinta mai binede trei sferturi din finantarile acordate populatiei - aaccelerat.

In primele doua luni ale anului soldul a scazut cu 2 miliarde delei sau aproape 3%, pana la 70,6 miliarde de lei (echivalentul a 17miliarde de euro).

In aceste conditii, tot mai multe banci au venit pe piata cureduceri de dobanzi si campanii promotionale, pentru a-siimpulsiona vanzarile de credite. O scadere a soldului inseamnavenituri mai mici din dobanzi, intr-un moment in care cheltuielilecu provizioanele pun mare presiune pe profitabilitate.

Cum anul acesta bancherii nu se mai pot baza nici pe veniturilemari din operatiunile de trezorerie pe care le-au obtinut pe fondulvolatilitatii mari de curs si dobanzi din 2009, singura alternativaramane impulsionarea creditarii.

"Am avut cresteri pe creditare, dar volumele nu sunt cele cucare eram obisnuiti. Cu toate promotiile si programul «Prima casa»,ar trebui sa atingem la sfarsitul anului o crestere cu 10%-15% aplasamentelor (soldul creditelor acordate, n. red.)", spuneNistor.

In martie, BT a avut o campanie pentru credite de consum, cudobanzi de 13,5% pe an la lei, iar luna aceasta promoveaza crediteipotecare in euro, la o dobanda de 6,25% pe an (fixa pana inianuarie 2012). BRD, a doua mare banca locala, a mers chiar maijos, testand piata cu o dobanda de 7% pe an la creditele de nevoipersonale in lei.

La sfarsitul anului trecut BT avea o expunere pe retail de 5,4miliarde de lei (1,2 miliarde de euro), potrivit raportarilorfinanciare.

Dobanda de baza - prime rate, un indicator care arata costul definantare a bancii - utilizata in stabilirea costului creditelor deretail fara garantii a fost redusa la lei de patru ori de lainceputul anului, coborand de la 11% la 8% pe an.

La euro dobanda de baza a fost redusa doar in ianuarie, cujumatate de punct procentual, la 5,5% pe an. Spre exemplu, lacreditul de nevoi personale Practic BT, marja care se adauga pestedobanda "prime rate" la lei este de 5,5%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO