Bănci și Asigurări

Gyula Fater, şeful OTP Bank România, bancă aflată la vânzare: Vrem un cumpărător cu capacitate financiară şi care să dezvolte în continuare businessul de pe piaţa locală

Gyula Fater, şeful OTP Bank România: Piaţa românească este importantă pentru OTP Group şi preţuim cei aproape 19 ani de activitate pe care îi avem aici. Cu toate acestea, ca parte a procesului nostru de evaluare strategică, am luat în considerare diverşi factori şi oportunităţi pentru a asigura succesul pe termen lung al OTP Bank România.

Gyula Fater, şeful OTP Bank România: Piaţa românească este importantă pentru OTP Group şi preţuim cei aproape 19 ani de activitate pe care îi avem aici. Cu toate acestea, ca parte a procesului nostru de evaluare strategică, am luat în considerare diverşi factori şi oportunităţi pentru a asigura succesul pe termen lung al OTP Bank România.

Autor: Mircea Nica, Claudia Medrega

26.07.2023, 00:08 5475

„Această decizie nu implică o lipsă de interes faţă de piaţa românească, ci mai degrabă o abordare activă pentru a evalua potenţialele oportunităţi care pot îmbunătăţi şi mai mult performanţa şi poziţionarea strategică în regiune“, susţine şeful OTP Bank România OTP Bank are o cotă de piaţă de peste 2,8% în România şi a coborât în 2022 pe locul 10 în topul băncilor mari după ce activele au crescut cu 7,6% faţă de 2021, la aproape 20 mld. lei.

Potenţialii cumpărători interesaţi de achiziţia OTP Bank, subsidiara de pe piaţa românească a grupului maghiar cu acelaşi nume, vor fi evaluaţi în funcţie de mai mulţi factori, care includ obiectivele lor strategice, capacitatea financiară şi interesul de a dezvolta afacerea pe piaţa românească, după cum spune Gyula Fater, şeful OTP Bank România, bancă prezentă pe piaţa locală de aproximativ două decenii.

„Mergând dincolo de mărimea cumpărătorului, considerăm şi alte elemente prioritare, precum capacitatea de a asigura o tranziţie uşoară pentru clienţi şi angajaţi, angajamentul pentru dezvoltarea operaţiunilor băncii, utilizarea eficientă a reputaţiei brandului şi alinierea la cerinţele de reglementare. În cele din urmă, obiectivul este de a găsi un cumpărător potrivit, care să poată continua să ofere servicii calitative clienţilor noştri şi să contribuie în mod pozitiv în sectorul bancar românesc“, a explicat şeful OTP Bank într-un interviu pentru ZF.

Banca este evaluată între 300 şi 400 mil. euro, la care s-ar adăuga rambursarea liniilor de finanţare către Budapesta, potrivit unor surse din piaţa bancară citate anterior de ZF.

Procesul de vânzare aflat în curs de desfăşurare nu afectează activităţile şi operaţiunile curente ale băncii, decizia de a explora o potenţială tranzacţie făcând parte din abordarea strategică a grupului OTP, a mai spus Gyula Fater.

OTP, singura bancă din top 10 aflată acum la vânzare, a intrat pe piaţa românească la începutul anilor 2000 prin achiziţia Robank, iar ulterior a încercat să-şi extindă prezenţa şi prin alte achiziţii şi să-şi majoreze cota de piaţă în România. Ungurii au fost interesaţi şi de BCR, Banca Transilvania, Banca Ţiriac, Banca Carpatica sau RBS, OTP devenind „cumpărătorul de serviciuì din sistemul bancar local, însă fără prea mult succes. În cele din urmă, OTP a mers înainte prin creştere organică. Însă, la circa un deceniu după preluarea Robank, OTP a reuşit să mai facă o achiziţie în România, preluând subsidiara locală a portughezilor de la Millennium Bank, printr-o tranzacţie parafată în 2014 şi finalizată în 2015.

În anul 2018 extinderea OTP pe piaţa românească a fost oprită de decizia fără precedent a BNR care nu a aprobat tranzacţia prin care banca românească cu capital maghiar intenţiona să cumpere Banca Românească.

Şeful OTP Bank România dă asigurări că piaţa românească este importantă pentru OTP Group, dar, cu toate acestea, ca parte a procesului de evaluare strategică, s-au luat în considerare diverşi factori şi oportunităţi pentru a asigura succesul pe termen lung al OTP Bank România.

„Această decizie nu implică o lipsă de interes faţă de piaţa românească, ci mai degrabă o abordare activă pentru a evalua potenţialele oportunităţi care pot îmbunătăţi şi mai mult performanţa generală şi poziţionarea strategică în regiune. În calitate de instituţie financiară responsabilă, evaluăm în permanenţă dinamica pieţei, cadrul de reglementare şi nevoile în continuă evoluţie ale clienţilor noştri. Luând în considerare o posibilă vânzare, urmărim să ne asigurăm că operaţiunile noastre se pot adapta circumstanţelor şi pot fi optimizate în conformitate cu obiectivele strategice ale Grupului. Angajamentul de a oferi servicii la un standard ridicat pentru clienţii noştri rămâne neschimbat pe tot parcursul acestui proces.“

Totodată, intenţia de a vinde OTP Bank România nu a fost determinată de considerente legate de capital, explică Gyula Fater.

„Având un istoric dovedit de achiziţii de succes şi o poziţie bine stabilită în regiunea ECE, decizia OTP Group de a explora vânzarea diviziei locale nu este determinată de preocupări legate de capital. Mai degrabă, aceasta reflectă evaluarea continuă a opţiunilor strategice ale grupului şi optimizarea portofoliului pentru a asigura creşterea şi profitabilitatea pe termen lung“.

OTP Bank România a coborât în 2022 pe locul 10 în topul băncilor mari (de pe locul 9 ocupat în 2021), după ce activele au crescut cu 7,6% faţă de 2021, la aproape 20 mld. lei, cota de piaţă fiind de 2,84%. Banca a câştigat teren în ultimii ani, după ce în în urmă cu un deceniu, la final de 2012 avea active de doar 4,6 mld. lei (1,3% din piaţă), ocupând locul 19 în topul bancar.

Din cauza provizioanelor de risc, OTP Bank România a raportat o scădere a profitului cu 40% “n 2022, la circa 35 mil. lei. Veniturile au ajuns la 788 mil. lei, “n cre?tere cu 23%, după saltul creditării cu 10%.

În primul trimestru (T1) din 2023 banca a obţinut un profit net de 15 mil. lei, “n condiţiile majorării veniturilor, dar şi a cheltuielilor operaţionale.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO