Bănci și Asigurări

Euler Hermes: Peste 90% din daune vin din falimente

Euler Hermes: Peste 90% din daune vin din falimente

Cristina Rusuleanu, directorul general al Euler Hermes: Numarul de intarzieri la plata a crescut semnificativ, cu 300%, iar acesta este cel mai bun indicator pentru noi, care arata ca multe companii au probleme de cash-flow.

19.06.2009, 00:00 380

Euler Hermes, cel mai mare asigurator de credite comerciale la nivel mondial, care si-a deschis o sucursala in Romania in toamna anului trecut, estimeaza ca va inregistra anul acesta o rata a daunei de 100%, mai mult decat dubla fata de 2008, ceea ce inseamna ca toate primele incasate se vor duce in plata despagubirilor, in conditiile in care numarul de falimente a crescut foarte mult.

Asigurarile de credite comerciale sunt polite cumparate de companii pentru a acoperi riscul de neplata din partea clientilor. De exemplu, un distribuitor de produse alimentare se poate proteja printr-o astfel de asigurare in cazul in care una din retelele de hipermarketuri careia ii vinde nu isi plateste facturile.
"Preponderent, falimentele reprezinta motivul pentru care ajungem la plata daunelor. Daca anul trecut principala cauza era neplata prelungita, anul acesta 90% din daune sunt cauzate de falimente", spune Cristina Rusuleanu, directorul general al Euler Hermes, companie a grupului german Allianz. Desi a deschis o sucursala anul trecut, asiguratorul este prezent de mai mult timp pe piata locala. Pana la infiintarea sucursalei, o alta companie, Euler Hermes Servicii Financiare, le acorda consultanta clientilor din Romania, iar politele erau emise de Allianz-Tiriac, asigurator al aceluiasi grup german.
Daunele inregistrate de asigurator sunt, de obicei, de ordinul zecilor de mii de euro, iar pana acum niciuna nu a trecut de 100.000 de euro. Practic, atunci cand asiguratul nu isi primeste banii datorati de un client, asiguratorul intervine si plateste suma asigurata. Companiile asigurate cumpara de obicei polite prin care isi asigura expunerea pe anumiti clienti, dar aceasta nu acopera tot creditul comercial acordat clientilor respectivi, ci aproximativ 50-60% sau mai mult, in functie de bonitate. De exemplu, daca un asigurat are de incasat 100.000 de euro de la un client, iar acesta nu ii plateste, asiguratorul il despagubeste in limita a 60.000 de euro daca expunerea este asigurata in proportie de 60%.
 
Intarzierile la plata au crescut de patru ori
Din cauza problemelor de lichiditate pe care le intampina multe companii, intarzierile la plata au crescut in acest an de patru ori, comparativ cu 2008, spune Rusuleanu.
"Numarul de intarzieri la plata a crescut semnificativ, cu 300%, iar acesta este cel mai bun indicator pentru noi, care arata ca multe companii au probleme de cash-flow. Este o crestere fantastica a intarzierilor, nici nu se poate compara situatia de acum cu cea din 2008, diferenta e ca de la cer la pamant", sustine directorul general al Euler Hermes.
Aproximativ 10% din intarzierile la plata se transforma in daune. Asiguratul trebuie sa notifice asiguratorul despre intarziere la 30 de zile de la scadenta facturii, iar despagubirea se plateste peste inca cel mult 150 de zile. In cazul in care clientul care trebuia sa plateasca intra in faliment, asiguratul primeste mai repede despagubirea.
"In 2008 rata daunei a fost de 40%, un nivel foarte normal, dar anul acesta cred ca vom ajunge la 100%, nu cred ca o putem tine mai jos. Daunele vin preponderent din sectorul constructiilor, dar acest lucru se intampla pentru ca firmele de constructii au cea mai mare pondere in portofoliul nostru, nu sunt neaparat cele mai afectate. Poate ca cele mai putine probleme din cauza crizei le au firmele din industria alimentara, dar in rest toate sunt afectate."
 
Majoritatea firmelor din Romania sunt nesigure
Dupa plata unei despagubiri, asiguratorul se poate indrepta impotriva firmei care a cauzat dauna, spune Rusuleanu, adaugand insa ca in cazurile de faliment compania nu a reusit pana acum sa recupereze nimic.
"In Romania nu s-a pus accent pe capitalizarea companiilor, care este foarte importanta pentru un asigurator. Sunt multe companii, chiar si medii spre mari, care nu au capitaluri proprii consistente, merg pe leasing inchiriere si nu au active. Daca se ajunge la faliment, ce mai pot recupera creditorii? Aproape nimic."
Din cauza capitalizarii slabe, intr-un studiu realizat de grupul Euler Hermes, care arata capacitatea de plata si stabilitatea financiara a companiilor, clasificandu-le pe niveluri de la 1 (situatie foarte buna) la 9 (faliment), majoritatea firmelor din Romania au primit calificative intre 4 si 6.
"Aceasta inseamna ca firmele nu sunt foarte sigure, au un risc moderat spre crescut. Sigur ca exista in Romania si companii de tip 2 sau 3, dar sunt companii mari, le numeri pe degete. Companii de tip 1 nu exista aici."
 
Asigurarea de credit este mai scumpa cu 20%
Euler Hermes a majorat in acest an pretul asigurarilor de credit in medie cu 20%, din cauza cresterii puternice a ratei daunei.
"Nu cred ca este o scumpire mare. In functie de rata daunei inregistrata pe fiecare client in parte, la reinnoire polita acestuia se poate scumpi mai mult. In schimb, companiile care nu au daune intr-un an sunt rasplatite la finalul contractului prin rambursarea unui procent din prima pe care ne-au platit-o. Din pacate, anul acesta nu cred ca va fi vreun asigurat care sa duca polita pana la sfarsit fara nicio dauna."
O asigurare de credit comercial costa mai putin de 1% din suma asigurata, insa in unele cazuri pretul poate trece de 1% daca clientul respectiv are o rata a daunei foarte mare. In prezent, Euler Hermes are circa 50 de asigurati.
Euler Hermes a inregistrat in primele cinci luni din acest an prime brute subscrise de circa un milion de euro, la fel ca in aceeasi perioada din 2008 (cand politele erau emise de Allianz-Tiriac).
"Prevad o scadere a incasarilor in semestrul doi, pentru ca si noi devenim mai prevazatori si reducem din expunere, deci si primele vor scadea corespunzator. Cererea de asigurari comerciale este, intr-adevar, mai mare, dar noi nu o putem prelua din cauza situatiei economice, nu putem prelua riscul doar de dragul de a face business."
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO