Bănci și Asigurări

Daniel Boaje, director adjunct al Cetelem: Piata creditelor va stagna anul acesta

Daniel Boaje, director adjunct al Cetelem: Piata creditelor va stagna anul acesta

Daniel Boaje, directorul general adjunct al Cetelem: Piata sta pe loc acum si va fi asa pana la sfarsitul anului. Exista doua cresteri de dobanda: una care vizeaza creditele noi si una comunicata , cea la creditele in sold. Ultima este cea care creeaza cele mai multe probleme, pentru ca afecteaza limita de indatorare a clientilor.

30.04.2008, 16:54 201

Piata creditelor va stagna in acest an, iar pe segmentul imprumuturilor imobiliare ar putea avea loc chiar o scadere, din cauza cresterii ratelor de dobanda, estimeaza Daniel Boaje, directorul general adjunct al Cetelem, divizia de credite de consum a grupului francez BNP Paribas si cel mai mare jucator de pe piata locala de profil.
"Piata sta pe loc acum si va fi asa pana la sfarsitul anului, daca nu cumva va exista chiar un regres pe credite imobiliare, din cauza cresterii dobanzilor. Exista doua cresteri de dobanda: una care vizeaza creditele noi si una comunicata 'in surdina', cea la creditele in sold. Ultima este cea care creeaza cele mai multe probleme, pentru ca afecteaza limita de indatorare a clientilor", afirma directorul general adjunct al Cetelem.
El spune ca aceasta stagnare va dura tot anul, cresterea dobanzilor fiind cauzata de scumpirea atat a refinantarilor in lei, cat si a celor in valuta.
"Noi ne refinantam in lei pentru ca aceasta este moneda nationala si acest lucru este legat de promisiunea pe care o facem clientilor, cea de a avea o dobanda fixa pe toata durata creditului. Daca ne uitam la evolutia dobanzii de referinta, vedem ca aceasta a crescut cu 250 de puncte din iunie anul trecut pana acum, lucru care se vede si in costul refinantarilor. Este posibil sa ajustam si noi dobanzile la creditele noi, dar pana acum nu le-am majorat", explica Boaje.
In cea mai mare parte, Cetelem se refinanteaza de la banci romanesti, dar si de la banca-mama, BNP Paribas, potrivit lui Boaje.
Din cauza cresterii ratelor de dobanda pe piata, calitatea portofoliului Cetelem s-a inrautatit usor. "Ponderea intarzierilor de peste 30 de zile este de 3-4%, in timp ce anul trecut era de 2-3%."
La sfarsitul anului trecut, Cetelem a ajuns la un sold al creditelor de 816 milioane de lei (226 de milioane de euro), cu 77% peste nivelul din 2006.
"Din punctul de vedere al componentei de consumer finance, suntem comparabili cu bancile medii. Noi avem insa avantajul specializarii: ne concentram pe un anumit segment, in timp ce bancile au o abordare universala."
Pentru acest an, compania si-a propus o crestere de 80%, ceea ce inseamna un sold de peste 1,44 miliarde de lei (410 milioane de euro). In primul trimestru, Cetelem a avut o crestere de circa 33%, afirma Boaje, fara a preciza si soldul creditelor.
Cum va reusi compania sa isi creasca afacerile cu 80% pe o piata in stagnare?
"Fata de 2007, avem cateva linii de business noi. Am testat anul trecut creditele de nevoi personale si ne asteptam la rezultate foarte bune anul acesta. Alte directii de crestere vor fi creditele auto si cele ipotecare", afirma directorul general adjunct al companiei.
Cetelem va intra pe piata creditelor ipotecare in septembrie-octombrie si analizeaza posibilitatea dezvoltarii unei retele proprii de sucursale pentru distributie. In prezent, compania isi vinde produsele in magazinele partenere, prin telefon si internet.
"O idee este de a crea o retea de distributie proprie, dar aceasta nu este o prioritate. Acum se creeaza echipa, se gandesc produsele si se analizeaza piata. Pentru modelul de business actual, nu avem nevoie de o retea proprie", spune Boaje.
Pentru activitatea de credite ipotecare, Cetelem va mai angaja 20-30 de persoane. In prezent, compania are 870 de angajati.
"Noi vedem 2008 ca un an in care sa asezam ceea ce am facut pana acum, sa intarim lucrurile care merg bine si sa corectam ceea ce nu merge bine. Vrem sa eficientizam cresterea si din acest motiv nu vom mai face angajari in afara de cele pentru acordarea creditelor ipotecare", spune Boaje, precizand ca Cetelem are o profitabilitate foarte buna la standardele internationale de contabilitate.
In prezent, circa 40% din creditele Cetelem sunt acordate in magazine, iar 25% - pe card, restul fiind credite de nevoi personale si auto. Din creditele de nevoi personale, 10% sunt acordate prin intermediul unei aplicatii online - C-net, lansata in februarie, care permite analizarea cererilor de credit si preaprobarea acestora.
"Sunt foarte multi care au vizitat pagina si multi care au incercat aceasta aplicatie, insa putini sunt cei care duc aplicatia pana la capat. Totusi, merge mai bine decat ne asteptam", spune directorul general adjunct al Cetelem.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO