Bănci și Asigurări

Biroul de Credit va incepe sa dea note pentru clientii bancilor

Biroul de Credit va incepe sa dea note pentru clientii bancilor

Serban Epure, directorul general al Biroului de Credit: Am demarat acest proiect acum deoarece cantitatea de informatii acumulate in baza de date ne permite sa oferim un produs de scoring de buna calitate.

28.12.2007, 19:35 41

Biroul de Credit, compania creata de bancile comerciale pentru a gestiona informatii privind piata creditarii catre persoane fizice, va calcula incepand din 2008 un scoring - punctaj privind bonitatea si capacitatea de indatorare - pentru persoanele inregistrate in baza sa de date.
"Am demarat acest proiect acum deoarece cantitatea de informatii acumulate in baza de date ne permite sa oferim un produs de scoring de buna calitate", a declarat pentru ZF Serban Epure, directorul general al Biroului de Credit. Decizia a fost aprobata in Consiliul de Administratie al societatii.
In prezent, in baza de date a Biroului sunt inregistrate circa 8 milioane de conturi, care corespund unui numar de aproximativ 6 milioane de persoane recenzate, atat cu informatii pozitive, cat si negative.
Fiecare banca foloseste propriul sistem de evaluare a solicitantilor de credite. Scoring-ul oferit de Biroul de Credit va fi calculat pe baza informatiilor existente despre o anumita persoana in sistem, respectiv a comportamentului la rambursarea creditelor contractate anterior. Epure estimeaza ca pana la sfarsitul trimestrului al treilea din 2008 scoring-ul va deveni operational.
Lansarea schemei de evaluare a clientilor corespunde fazei a treia de implementarea a Biroului de Credit. In anul 2004 societatea a devenit operationala, administrand doar informatii negative (restante acumulate de debitori, declaratii cu inadvertente sau infractiuni in raport cu o banca pentru care exista o decizie judecatoreasca finala). Din 2005 s-a trecut la faza a doua, respectiv gestionarea de informatii pozitive (date despre toate creditele sau angajamentele de plata ale clientilor, chiar daca nu au inregistrat probleme).
Epure spune ca s-a asteptat acumularea unei cantitati importante de informatii pozitive, astfel incat imaginea asupra clientilor sa fie cat mai fidela. Biroul acopera in prezent 83,4% din piata de retail pe partea de informatii pozitive, in conditiile in care 21 de banci furnizeaza astfel de date.
Inca sapte banci participa doar cu informatii negative, gradul de acoperire a pietei din acest punct de vedere fiind de peste 98%. Alte sapte societati de credit de cosum, doua de leasing si o companie de asigurari participa cu informatii la Biroul de Credit. Dintre acestea, patru societati de credit de consum si ambele societati de leasing furnizeaza si primesc si informatii pozitive privind clientii.
De altfel, gradul mare de acoperire va fi principalul avantaj al scoring-ului calculat de Birou, intrucat da o imagine completa a comportamentului clientului, fata de toate bancile din sistem. Practic, scorul calculat de Biroul de Credit este complementar produselor de scoring utilizate de bancile comerciale, care utilizeaza modele statistice pentru a stabili profilul clientului si comportamentul de plata, pe baza informatiilor din propriile baze de date.
"Am cerut partenerului nostru Siveco sa alcatuiasca o lista cu principalele companii care ofera produse de tip scoring, urmand sa selectam o oferta", explica Epure.
Siveco a furnizat in 2004, la crearea Biroului de Credit, solutia IT si se ocupa in continuare de servisarea sistemului.
Produsul de scoring va fi adaptat conditiilor de pe piata locala, urmand sa fie organizate discutii intre firma furnizoare, Biroul de Credit si bancile partenere, pentru stabilizarea caracteristicilor principale. Epure spune ca in 2008 va fi analizata oportunitate de colaborare cu alte birouri de credit din statele membre ale UE, pentru schimbul de informatii si se vor face pasi pregatitori pentru implementarea de noi produse cu valoare adaugata.
In alta ordine de idei, Epure subliniaza ca activitatea de creditare - reflectata de numarul rapoartelor de credit emise - continua sustinut la sfarsitul anului. Saptamana dintre sfarsitul lui noiembrie si inceputul lui decembrie a fost cea mai "ocupata" din istoria Biroului. Pe 27 noiembrie s-au inregistrat peste 35.000 de interogari la baza de date, numarul fiind depasit doar de un varf de 36.000 in iulie.
De altfel, luna iulie ramane un varf istoric cu 678.000 de interogari, iar pe locul doi se situeaza noiembrie, cu peste 650.000 de interogari. Spre comparatie, noiembrie marcheaza o dublare a numarului de interogari comparativ cu luna ianuarie, cand totalul a fost de numai 325.000. In primul semestru activitatea Biroului a consemnat o crestere sustinuta, pana la varful din iulie, dupa care au aparut unele flucutatii usoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO