Bănci și Asigurări

Bancherii BA-CA: Oamenii nu mai au rabdare sa economiseasca si apeleaza direct la credit

22.05.2006, 00:00 29

"Traiesti acum, platesti mai tarziu" incepe sa devina si modelul de comportament al clientului de banca din Europa Centrala si de Est, potrivit unui studiu realizat de Bank Austria Creditanstalt (BA CA), membra a grupului UniCredit, prezentat in cadrul Conferintei anuale a BERD.

"Asa cum fac de multa vreme vest-europenii, clientii bancilor din Europa Centrala si de Est se concentreaza asupra consumului si vor sa cumpere bunuri pe loc. Iar daca nu au bani suficienti, apeleaza la credite de consum. Cresterea pentru acest tip de finantari creste constant", spune Martin Mayr, analist al BA CA.

In paralel, studiul evidentiaza o deteriorare a inclinatiei spre economisire. Astfel, pe piata bancara romaneasca, ponderea clientilor care au deschis un depozit a scazut, conform rezultatelor unui sondaj, de la 16% in 2001 la 10% in 2005. Tendinta este vizibila in cazul tuturor celor 10 tari din regiune in care s-a desfasurat sondajul.

"Remarcam un declin generalizat al folosirii produselor de economisire. Oamenii nu mai au rabdare si apeleaza direct la credite, iar Romania se numara printre pietele cu cea mai puternica cerere de credite pentru bunuri de consum", comenteaza Andrea Moneta, membru in consiliul director al BA-CA. In mod implicit, cresterea rapida a creditului de consum si a retailului in ansamblu este insotita si de riscuri, in conditiile in care in majoritatea cazurilor este vorba de clienti noi, pe care bancile nu-i cunosc.

"Castigurile mari inseamna si riscuri mai mari. Pentru segmentul creditului de consum este important sa intri in relatie cu clienti interesati sa devina fideli, iar un prim pas este varsarea salariului in contul bancar", spune Moneta.

La nivelul lui 2005, 15% din romani contractasera un credit de consum, comparativ cu o rata de penetrare de 15% in Polonia. In cazul ambelor tari, ponderea clientilor care au obtinut un credit ipotecar ramane la cote minime de 1%.

Pe ansamblu, dinamica pietei creditului in Romania este printre cele mai spetaculoase din regiune: daca in 2001 numai 3% din romani aveau un credit, ponderea a crescut la 16% patru ani mai tarziu. Evident, numerele inca mici relevate de studiul BA CA arata potentialul de crestere in cotinuare al acestei piete. Aproape 9 milioane de romani nu se numara printre clientii celor 40 de banci care opereaza in prezent, in conditiile in care salariile se afla pe un trend vizibil de crestere, ceea ce mareste gradul de eligibilitate pentru inceperea relatiei cu o banca. Un motor important il constituie in ultima perioada deciziile din ce in ce mai multor companii de a plati salariile pe card, astfel fiind initiat contactul bancilor cu clienti noi.

In ciuda cresterilor rapide ale pietei bancare in ultimii ani, mai putin de 50% din populatia de peste 15 ani a Romaniei are relatii stabile cu o banca, fata de 34% in 2001, conform aceluiasi studiu al BA CA. In acelasi timp, penetrarea serviciilor bancare in tari precum Slovenia si Cehia trece de 80%, situandu-se la peste 60% in Polonia.

O situatie particulara pentru Romania este reprezentata de ponderea scazuta a clientilor bancari care au deschis un cont curent - numai 20%, fata de 40-80% pe pietele avansate ale regiunii. De-abia recent banci mari au inceput sa deschida conturi curente unice pentru fiecare client, care sa-i permita realizarea de operatiuni in cont indiferent de sucursala "de domiciliu".

De asemenea, Romania continua sa fie codasa in privinta folosirii cardurilor bancare, cu o rata de penetrare de 28% din populatie, fata de niveluri de 40-60% in Cehia sau Polonia. Pe ansamblul regiunii sunt foarte putin folosite servicii mai sofisticate precum electronic bankingul, internet bankingul sau phonebankingul. In Romania, cel putin, ponderile sunt complet nesemnificative, multe banci anuntand de-abia recent planuri de dezvoltare a acestor canale de servicii.

La nivelul pietei romanesti, ceva mai mult de jumatate din cei chestionati de BA CA nu sunt in masura sa mentioneze domeniile in care intentioneaza sa investeasca in urmatoarele 12 luni - fie prin folosirea economiilor acumulate, fie prin credite. Cei mai multi dintre respondenti au mentionat achizitiile de produse electronice (10%), bunuri de folosinta indelungata (13%) sau masini (9%).

Implicit, bancile au o masa importanta pe potentiali clienti care asteapta sa descopere posibilitati de a-si finanta diferite nevoi. Martin Mayr, analistul BA CA, afirma ca in ultimii ani calitatea serviciilor tinde sa devina criteriul critic in functie de care clientii aleg o anumita banca, in timp ce siguranta si pretul serviciilor oferite conteaza mai putin.

"Vedem bine ca nu migreaza toata clientela la bancile cele mai ieftine", spune Mayr. In acelasi timp, Andrea Moneta considera ca diferenta intre banci este determinata de trei factori - modul in care livreaza produsul/serviciul, pretul si modul in care urmareste ulterior relatia cu clientul. El spune ca pentru a urmari gradul de satisfactie al clientului - considerat determinant pentru o relatie de durata - UniCredit-BA CA apeleaza din ce in ce mai mult la asa-numitele tehnici de "mistery shopping", prin care "falsi clienti" testeaza modul de lucru din sucursale.

In Romania, grupul UniCredit, care include HVB, Banca Tiriac si UniCredit Romania, se proclama deja ca fiind a treia banca de pe piata, cu active de 3,1 miliarde de euro si o retea de 128 de unitati.

Pana la finalizarea fuziunii dintre cele trei, Raiffeisen Bank ramane ocupanta locului trei, desi a inregistrat o usoara scadere a activelor in primul trimestru al acestui an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO