Bănci și Asigurări

Banca Mondiala: Comisioanele pentru serviciile de baza sunt relativ mari la bancile romanesti

Banca Mondiala: Comisioanele pentru serviciile de baza sunt relativ mari la bancile romanesti

Click pentru imaginea marita

09.04.2008, 15:03 19

Bancile romanesti se bazeaza pe comisioanele pentru administrarea conturilor si pentru operatiunile cu numerar, care genereaza cumulat 67% din totalul veniturilor din comisioane pentru produsele si serviciile de baza, arata un raport al Bancii Mondiale, realizat in colaborare cu Capgemini, ING si Asociatia Europeana de Management si Marketing Financiar (EFMA).
Doar comisioanele percepute pentru administrarea conturilor aduc 40% din totalul sumelor incasate sub forma de comisioane, aceasta fiind cea mai ridicata pondere dupa cea din Slovacia intre statele membre ale Uniunii Europene care nu au adoptat inca moneda unica.
"In zona Europei Centrale si de Est bancile percep comisioane relativ ridicate pentru administrarea conturilor si pentru operatiunile cu numerar", arata studiul World Retail Banking Report 2008.
Spre comparatie, in Marea Britanie comisioanele de administrare de cont aduc doar 5% din venituri, in Norvegia 2%, in Danemarca 10%, in timp ce in Polonia ponderea este de 32%, la fel si in Cehia.
Raportul ia in considerare datele colectate de la noua banci de pe piata locala - BCR, BRD-SocGen, Raiffeisen Bank, UniCredit Tiriac Bank, Banca Transilvania, Bancpost, Alpha Bank, CEC si ING Bank. Potrivit raportului, cele noua banci concentreaza 79% din depozitele din sistemul bancar.
De altfel, majoritatea bancherilor vorbesc acum despre necesitatea majorarii veniturilor din operatiuni care nu presupun asumarea de riscuri, iar extinderea retelelor si a operatiunilor ar trebui sa permita si cresterea incasarilor din comisioane pentru astfel de produse.
Comisionarea operatiunilor cu numerar aduce 27% din veniturile aferente comisioanelor pentru bancile locale, fata de 21% in Polonia si 32% in Cehia. Din nou, Danemarca si Marea Brianie sunt la polul opus, cu ponderi de sub 4%.
In schimb, veniturile din comisioanele aplicate pentru plati reprezinta 32% din incasarile bancilor romanesti, fata de 44% in Polonia sau peste 75% in Danemarca si Norvegia.
Raportul noteaza si o discrepanta ridicata intre tarifele percepute de bancile incluse in studiu. Astfel, diferentele de preturi ajung la 46% pentru bancile romanesti, nivel apropiat de cel inregistrat in Slovacia.
Piata poloneza este mult mai omogena, cu o discrepanta de preturi de 23%, iar in Cehia diferentele nu sunt mai mari de 20%.
"Discrepantele mari intre tarifele aplicate sunt de obicei asociate pietelor aflate in tranzitie rapida, asa cum sunt cele din Spania si Irlanda in zona euro sau Danemarca, Romania si Slovacia in zona non-euro", subliniaza raportul.
La nivel global, bancile au incercat sa cumpere loialitatea clientilor existenti sau sa atraga clienti noi prin reducerea preturilor la produsele care pot influenta decizia de achizitie, mai subliniaza raportul. Pe unele piete, bancile au utilizat si vanzarea de produse la pachet pentru a atinge aceste obiective. Si pe piata locala tot mai multi jucatori au ales sa puna la pachet produse si servicii atat pe partea de economisire, cat si de creditare.
In gama produselor care pot influenta decizia de cumparare raportul consemneaza conturile curente si cardurile de debit sau de credit, intrucat pentru acestea clientul trebuie sa plateasca comisioanele chiar de la inceput, atunci cand deschid un cont sau cumpara un card.
Raportul noteaza si existenta unei alte categorii de produse si servicii, care prin politica de pret aplicata pot influenta comportamentul clientilor. In aceasta categorie intra servicii cu costuri reduse (de on-line banking sau cele oferite la ATM-uri, debitul direct, ordinele presetate sau transferurile), cat si cu costuri mai ridicate (operatiunile cu numerar la ghiseu sau la ATM-uri, call centerele si cecurile). Si in acest caz bancile locale se aliniaza la practica internationala, incercand sa incurajeze prin politica de comisionare utilizarea canalelor alternative pentru realizarea operatiunilor de baza, incercand sa evite astfel aglomeratia de la ghisee, permitand salariatilor din agentii sa se concentreze pe vanzarea de produse cu valoare adaugata mare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO