Auto

Ford: Guvernul trebuie să clarifice dacă merge mai departe cu programul Rabla sau nu

Ford: Guvernul trebuie să clarifice dacă merge mai departe cu programul Rabla sau nu

Ford a cheltuit peste 500 mil. € pentru modernizarea şi dezvoltarea fabricii de autovehicule din Craiova

Autor: Ioan Dornescu

23.07.2012, 00:04 708

Lansarea târzie a programului Rabla în acest an şi incertitudinile legate de numărul tichetelor au generat confuzie în piaţă, clienţii amânând achiziţiile, iar în eventualitatea sistării proiectului dealerii şi consumatorii trebuie să se adapteze "noii realităţi", afirmă Zoltan Brassai, directorul general al Ford România.

"Dacă Rabla se mai dă, bine, dacă nu se mai dă, e tot ok. E o realitate nouă. Eu cred că România a susţinut cel mai mult acest program. În Italia programul a ţinut doi ani, în Germania un an. În România durează de cinci ani şi oamenii s-au obişnuit aşa. Eu nu ştiu dacă mai există buget pentru acest program sau nu sau care este angajamentul cu FMI, însă claritatea şi predictibilitatea sunt foarte importante în acest business. Dacă realitatea nouă este fără Rabla, atunci ne vom adapta cu toţii. Şi noi, şi clienţii, iar viaţa nu se opreşte. Confuzia este ceva mai rău decât o realitate nouă", a declarat Brassai.

Piaţa auto a continuat să scadă în acest an, iar unul dintre motive a fost reducerea numărului de clienţi privaţi din cauza lansării târzii, în aprilie, a programului de înnoire a parcului auto Rabla, a afirmat reprezentantul companiei. Scăderea clienţilor persoane fizice a fost compensată însă, parţial, de creşterea numărului de flote. "Dacă şi clienţii privaţi ar cumpăra maşini noi, am avea o creştere, pentru că flotele au crescut", a spus reprezentantul constructorului auto american.

El a afirmat că în loc de 40.000 de maşini vândute prin Rabla anul trecut, în 2012 vor fi doar 15.000 de unităţi, dar livrările de flote vor contribui în acest an la atingerea unui volum total al pieţei de 94-95.000 de unităţi.

Programul Rabla 2012 a început în aprilie, fondurile destinate acestuia putând acoperi casarea a 30.000 de maşini vechi.

Ministrul mediului Rovana Plumb a anunţat la jumătatea anului că până la sfârşitul lunii iunie numărul tichetelor din programul Rabla va fi suplimentat cu 15.000, iar după rectificarea bugetară vor mai exista alte 15.000, decizia fiind luată pentru menţinerea locurilor de muncă.

În ultimii doi ani prin acest program au fost casate 305.964 de maşini uzate şi au fost cumpărate 101.766 de maşini noi, 40.269 dintre acestea fiind de producţie românească, potrivit datelor Ministerului Mediului.

"Nu este bine să facem din România cimitirul maşinilor germane sau din Franţa sau din vestul Europei. Nu este bine pentru România, nu e bine pentru economia românească, nu este bine pentru job-urile locale. Avantajul unei maşini noi nu este doar siguranţa sau protejarea mediului, ci şi asigurarea de locuri de muncă la dealeri şi producători, TVA pentru stat", a spus Brassai.

Astfel, ar fi indicat ca autorităţile să nu schimbe regulamentul privind importul de unităţi second-hand în condiţiile existenţei unor cereri de scădere a taxelor de înregistrare.

Pe de altă parte, cel mai important factor pentru susţinerea producţiei auto locale este reprezentat de dezvoltarea infrastructurii, potrivit şefului Ford România.

"Infrastructura este extrem de importantă, nu doar pentru Ford, ci pentru a atrage investiţii în România. Calitatea oamenilor este foarte bună, locaţia geografică a României este foarte bună, costurile de producţie sunt bune, iar dacă ai şi o infrastructură bună, ai o poziţie extrem de competitivă ca ţară pentru a atrage investiţii", a spus el.

Zoltan Brassai, anterior directorul de operaţiuni al Ford România, a preluat la 1 iulie conducerea companiei, după retragerea fostului director general Henrik Nenzen. El conduce operaţiunile de vânzări Ford România, segmentul producţiei fiind gestionat de Jan Gijsen, directorul fabricii de la Craiova.

Ford a cheltuit peste 500 milioane euro pentru modernizarea şi dezvoltarea fabricii de autovehicule din Craiova, parte a unui plan de investiţii de 675 milioane euro, asumat la preluarea uzinei în 2007.

Constructorul auto american are o reţea de 28 dea­leri în România, în 42 de locaţii, şi comercializează pe piaţa locală 14 modele, atât autoturisme, cât şi vehicule comerciale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO