Auto

SUV-urile de lux, o strutocamila care umfla buzunarele producatorilor

21.04.2004, 00:00 29



In urma cu mai multi ani lucrurile erau clare pe piata auto. Producatorii de masini de lux faceau in mod exclusiv masini de lux. SUV-urile, pe de alta parte, erau unul dintre cele mai cautate tipuri de masini, insa nu aveau nimic comun cu ideea de lux, fiind realizate in general de producatorii auto de volum. In prezent SUV-urile de lux reprezinta cel mai dinamic segment al celei mai mari piete auto din lume, cea americana, iar situatia este pe cale sa se repete si in Europa.



Un SUV (acronimul de la Sport Utility Vehcile, care desemneaza un automobil cu aptitudini de teren, destinat insa in cea mai mare parte soselelor din orase) al unei marci de lux precum Porsche sau Saab parea un lucru greu de imaginat in urma cu 4-5 ani. In prezent insa, Porsche incepe sa faca volume impresionante de vanzari pe piata americana prin modelul Cayenne, care a ajuns la aproape jumatate din vanzarile pe care marca germana le-a realizat anul trecut in Statele Unite. Decizia Porsche de a crea un SUV a venit in urma unui studiu de piata, ale carui rezultate indicau ca 45% dintre posesorii Porsche detineau in plus si un model SUV.





Si tu, Saab?



Ultimul intrat pe lista producatorilor care vor lansa un SUV de lux in urmatoarea perioada este producatorul suedez Saab, care a prezentat recent, la salonul auto de la New York, modelul 9-7X, adica un SUV de lux din clasa medie.



Astfel, Saab, marca europeana din segmentul premium cu cea mai puternca dinamica de pe piata americana, a decis sa se pozitioneze cu un produs si in segmentul cu cea mai mare crestere de pe piata americana din ultimii ani - SUV-urile de lux. Explicatia este evidenta spun reprezentantii Saab, segmentul SUV-urilor de lux din clasa medie crescand de la 45.000 de unitati pe an in 1997 la peste 400.000 de unitati in 2003. Pana la sfarsitul anului 2005 analistii estimeaza ca acest segment va ajunge la 470.000 de unitati anual, ceea ce inseamna o valoare de zece ori mai mare decat in 1997.



O alta explicatie pentru intrarea Saab pe piata SUV-urilor este, ca si in cazul Porsche, faptul ca o buna parte dintre posesorii de masini Saab (studiile indica valoarea de 39%) au si o a doua masina de tip SUV. Mai mult, spun studiile, aproape o treime dintre clientii care au renuntat sa isi cumpere anul trecut o masina Saab, au facut-o in favoarea unui model SUV cu patru usi.



In aceste conditii, de la inceputul anului viitor isi va face aparitia in showroom-urile producatorului suedez din America modelul Saab 9-7X, cu un pret situat intre 37.000 si 45.000 de dolari. Varianta cea mai performanta va fi echipata cu un motor V8 (cu opt cilindri dispusi in forma literei "V") de 5,3 litri si 300 de cai-putere



"Prin lansarea acestui model vom continua ofensiva noastra fara precedent in istoria marcii" spun reprezentantii Saab. intr-adevar, in ultimele 18 luni producatorul suedez a lansat pe piata alte trei modele in afara 9-7X. Este vorba de faceliftul modelului 9-3 Sport Sedan, varianta decapotabila 9-3 Covertible si 9-2X, un model ce va fi lansat in aceasta vara in Statele Unite.



Atat 9-2X, cat si 9-7X sunt dedicate exclusiv pietei americane, fiind primul pas in strategia de dezvoltare a marcii Saab, care pana acum se limita la gamele 9-3 si 9-5. In plus, litera X din denumire indica faptul ca este vorba de automobile cu tractiune integrala, ambele fiind dezvoltate pe platformele unora dintre partenerii General Motors, avand in vedere ca si marca suedeza face parte din acesta. In cazul 9-2X, multe dintre elemente sunt preluate de la Subaru, in timp ce pentru 9-7X, baza va fi reprezentata de platforma folosita de grupul american pentru modele precum Chevy TrailBlazer sau GMC Envoy.





Ca voinicul din poveste



Anul trecut, piata de masini de lux din Statele Unite a scazut cu 1%, pana la nivelul de aproape 1 milion de masini. La randul lor, SUV-urile produse de alte marci decat cele de lux si-au mentinut in mare nivelul vanzarilor la acelasi nivel ca si in 2002. Pe de alta parte, SUV-urile dezvoltate de marcile de lux au crescut cu aproape 40% anul trecut. In aceste conditii, aproape 30% dintre masinile vandute anul trecut de marcile de lux pe piata americana au fost reprezentate de SUV-uri. Motivatia acestei evolutii este, potrivit analistilor, aceea ca o buna parte dintre cumparatorii traditionali ai SUV-urilor sunt tot mai interesati de o marca de lux, si o buna parte dintre cumparatorii unei marci de lux sunt tot mai interesati de masini de tipul SUV, care ofera un spatiu superior al habitaclului.



Primul SUV de lux de pe piata americana a fost Acura SLX, lansat de producatorul nipon Honda la jumatatea anilor '90. In prezent aproape orice marca de lux , in afara Rolls Royce, Maybach sau Jaguar au cel putin un model SUV in portofoliu. Lider pe piata ramane Lexus, marca de lux din cadrul grupului Toyota Motor, care a realizat anul trecut o crestere de peste 50% a vanzarilor de SUV-uri. De altfel, Lexus a vandut in 2003 mai multe SUV-uri decat autoturisme.



Nici marcile americane nu au ramas indiferente la evolutia fara precedent a cererii pentru SUV-urile de lux. Lincoln, care a lansat la sfarsitul anului 2002 modelul SUV din clasa medie Aviator, ceea ce a permis dublarea vanzarilor sale de SUV-uri. In prezent, 43% din vanzarile Lincoln sunt reprezentate de SUV-uri. Chiar si Cadillac, unul dintre ultimii veniti pe acest segment a inceput sa aiba ponderi tot mai mari ale SUV-urilor in totalul vanzarilor, anul trecut valoarea depasind 20%.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO