Auto

Piaţa auto a atins în iunie cel mai ridicat nivel din ultimii şase ani, vânzările fiind susţinute de programul Rabla

Piaţa auto a atins în iunie cel mai ridicat nivel din...

Autor: Bogdan Alecu

18.07.2016, 16:11 672

Cu aproape 12.600 de autoturisme noi vândute, iunie a fost cea mai bună lună din ultimii şase ani, în condiţiile în care ultima lună în care s-au vândut peste 12.000 de maşini a fost iunie 2010, cu aproape 13.900 de unităţi livrate, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

„În ceea ce priveşte raportul pers. fizică / pers. juridică, vânzările de autoturisme realizate în luna Iunie 2016 au fost intr-un relativ echilibru (46% persoane fizice vs. 54% persoane juridice), în timp ce pe ansamblul celor 6 luni din acest an, acest raport este net în favoarea persoanelor juridice (79%). Aceste date arată în mod elocvent, efectul de aşteptare generat în piaţă de către Programul “Rabla” care, în acest an, a întârziat extrem de mult (start efectiv la 14 iunie)”, au spus oficialii APIA.

Cu un volum total de 14.929 unităţi vândute în luna iunie, se înregistrează, după primele 6 luni din 2016, un volum total de 61.151 unităţi, respectiv cu 10,2% mai mult decât în primul semestru din 2015.

Autoturismele, care reprezintă 79,2% din vânzările realizate în prime şase luni din 2016 (48.451 unităţi), înregistrează o creştere de 6,1% (cu o creştere de 59,1% în iunie faţă de luna mai), iar vehiculele comerciale (marfă şi persoane), una de 29,1%.

La autoturisme, top-ul pe mărci la jumătatea anului 2016 este condus de către Dacia, cu 14.176 unităţi (29,3% cotă de piaţă, dar pe un volum în scădere cu 16,7% faţă de primul semestru din 2015), urmată de Volkswagen cu 4.890 unităţi (10,1% cotă de piaţă, volume în creştere cu 12,3% faţă de 2015); Skoda 4.829 unităţi (10% din total piaţă, volume în creştere cu 19,1%); Renault 3.871 unităţi (8% cotă de piaţă, volume mai mari cu 34,5%); Ford 2.913 unităţi (6% din total piaţă, volume în creştere cu 4,4%) şi Opel, 1.985 unităţi (4,1% din total piaţă, volume mai mari cu 23,5%).

Pe modele, cu cele 5.933 unităţi (-26,4% comparativ cu 2015), livrate pe piaţa autohtonă, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primlul semestru din 2016, urmat de Dacia Sandero cu 3.148 unităţi (plus 8,6%), Dacia Duster 2.474 unităţi (- 28,7%), Skoda Octavia 2.156 unitaţi (plus 16,6%), şi Renault Clio 1.708 unităţi (plus 58,4%).

Analizând segmentarea pe clase, observăm o evoluţie mixtă, respectiv scăderi ale claselor A (-3,2%), C (-5,9%), E (-16,8%), F (-16,2%) şi creşteri ale claselor B (plus12,7%), D (31,1%), SUV (plus18,6%) şi MPV (plus25,1%).

In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere de 52%, în scădere faţă de aceeaşi perioadă din 2015, când, după primele 6 luni, ponderea acestora era de 54,9%. Situaţia vânzărilor ne arată faptul că, din primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 8 mărci şi respectiv 6 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (52%).

In ceea ce priveşte autoturismele hibride sau 100% electrice, remarcăm o creştere importantă la 6 luni din 2016, respectiv plus 49,8% (dar pe volume mici, respectiv 307 de unităţi în 2016 faţă de 205 în 2015).

In funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 26,9% sunt de provenienţă autohtonă, 21,8% sunt fabricate în Germania, 12,3% sunt din Cehia; 8,5% din Spania şi 8,3% din Franţa.

In acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au scăzut puternic în primul semestru al anului 2016, respectiv cu 18,7% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere consistentă, de 19,5%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO