Auto

Ministerul Mediului menţine programul Rabla în 2015, dar nu ştie cu câte tichete

Ministerul Mediului menţine programul Rabla în 2015,...

Autor: Bogdan Alecu

04.07.2014, 00:05 204
Programul Rabla, aflat în deru­la­re din anul 2005, va continua şi anul vi­itor, în ciuda propunerii Asociaţiei Pro­du­că­to­rilor şi Importatorilor de Auto­mo­bile (APIA) de a opri programul în acest an.
 
„Programul actual merge foarte bine, dar este şi loc de îmbunătăţiri, cum ar fi pe zona ecobonusurilor. Pen­tru anul viitor dorim să creştem sub­stanţial valoarea acestora. Anul viitor cu sigu­ran­ţă va exista un program de tip Rabla, poate diferit de cel actual. Avem un dialog cu APIA şi vom fi creativi“, a spus Attila Korodi, ministrul mediului.
 
Rovana Plumb, fostul ministru al me­diului, declara însă în luna aprilie a acestui an că va susţine oprirea pro­gra­mului de casare în acest an, în condiţiile în care acesta nu îşi mai dovedeşte efi­cien­ţa nici pentru mediu, nici pentru par­cul auto şi nici pentru cetăţean.  Pe de altă parte, programul a fost în con­tinuare susţinut de preşedintele şi direc­torul general al Dacia Nicolas Maure, care declara în aprilie că vor fi susţinute măsurile concrete care vor duce la creşterea pieţei auto locale. 
 
Membrii APIA declarau la finalul anului trecut că motivul pentru care susţin orpirea programului din 2015 este îmbunătăţirea mediului economic, iar cli­enţii se vor putea repoziţiona pe noile con­diţii.
 
Decizia a venit şi după ce în 2013 circa 7.000 de tichete au rămas ne­fo­losite, în lipsa cererii. Pe de altă parte, programul Rabla este susţinut din în­casările Adminis­tra­ţiei Fondului pentru Mediu din timbrul de mediu. Până în 2014 AFM a în­ca­sat circa 280 mil. lei (63 mil. euro), în timp ce întreg programul de casare va costa statul în acest an la o capacitate de 20.000 de tichete 30 mil. euro, adică mai puţin de jumătate din încasările din primul semestru.
 
În prezent, pe lângă prima de casare de aproximativ 1.500 de euro sunt dis­po­nibile şi trei ecobonusuri, fiecare în valoare de 500 de lei, adică circa 110 euro, pentru maşinile cu motoare Euro 6, cele cu emisii de dioxid de carbon sub 100 de grame per kilometru şi pentru cele hibride. Un automobil poate cu­mula până la două astfel de ecobo­nu­suri. Pe de altă parte, maşinile hibride, cele cu emisii scăzute şi chiar cele Euro 6 au preţuri cu mult peste valoarea de 110 euro oferită în prezent de stat.
 
La trei luni de la demararea progra­mului s-au rezervat aproape 10.000 de maşini, adică 60% din totalul celor 17.000 de tichete destinate persoanelor fi­zice, iar ministrul estimează că până la 1 octom­brie cel târziu se vor epuiza şi restul.
 
În topul judeţelor unde s-au achiziţionat maşini noi prin programul de casare se numără Bucureşti, cu 2.593 de unităţi, Argeş cu 534 şi Constanţa cu aproape 500. De partea cealaltă a clasamentului pe ultimele trei poziţii sunt Mehedinţi, cu 57, Bistriţa-Năsăud cu 44 şi Sălaj cu 21.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO