Programul Rabla, aflat în derulare din anul 2005, va continua şi anul viitor, în ciuda propunerii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) de a opri programul în acest an.
„Programul actual merge foarte bine, dar este şi loc de îmbunătăţiri, cum ar fi pe zona ecobonusurilor. Pentru anul viitor dorim să creştem substanţial valoarea acestora. Anul viitor cu siguranţă va exista un program de tip Rabla, poate diferit de cel actual. Avem un dialog cu APIA şi vom fi creativi“, a spus Attila Korodi, ministrul mediului.
Rovana Plumb, fostul ministru al mediului, declara însă în luna aprilie a acestui an că va susţine oprirea programului de casare în acest an, în condiţiile în care acesta nu îşi mai dovedeşte eficienţa nici pentru mediu, nici pentru parcul auto şi nici pentru cetăţean. Pe de altă parte, programul a fost în continuare susţinut de preşedintele şi directorul general al Dacia Nicolas Maure, care declara în aprilie că vor fi susţinute măsurile concrete care vor duce la creşterea pieţei auto locale.
Membrii APIA declarau la finalul anului trecut că motivul pentru care susţin orpirea programului din 2015 este îmbunătăţirea mediului economic, iar clienţii se vor putea repoziţiona pe noile condiţii.
Decizia a venit şi după ce în 2013 circa 7.000 de tichete au rămas nefolosite, în lipsa cererii. Pe de altă parte, programul Rabla este susţinut din încasările Administraţiei Fondului pentru Mediu din timbrul de mediu. Până în 2014 AFM a încasat circa 280 mil. lei (63 mil. euro), în timp ce întreg programul de casare va costa statul în acest an la o capacitate de 20.000 de tichete 30 mil. euro, adică mai puţin de jumătate din încasările din primul semestru.
În prezent, pe lângă prima de casare de aproximativ 1.500 de euro sunt disponibile şi trei ecobonusuri, fiecare în valoare de 500 de lei, adică circa 110 euro, pentru maşinile cu motoare Euro 6, cele cu emisii de dioxid de carbon sub 100 de grame per kilometru şi pentru cele hibride. Un automobil poate cumula până la două astfel de ecobonusuri. Pe de altă parte, maşinile hibride, cele cu emisii scăzute şi chiar cele Euro 6 au preţuri cu mult peste valoarea de 110 euro oferită în prezent de stat.
La trei luni de la demararea programului s-au rezervat aproape 10.000 de maşini, adică 60% din totalul celor 17.000 de tichete destinate persoanelor fizice, iar ministrul estimează că până la 1 octombrie cel târziu se vor epuiza şi restul.
În topul judeţelor unde s-au achiziţionat maşini noi prin programul de casare se numără Bucureşti, cu 2.593 de unităţi, Argeş cu 534 şi Constanţa cu aproape 500. De partea cealaltă a clasamentului pe ultimele trei poziţii sunt Mehedinţi, cu 57, Bistriţa-Năsăud cu 44 şi Sălaj cu 21.