Auto

Masinile romanesti si-au revenit din pumni si au crescut mai repede decat importurile

16.03.2005, 00:00 12

Masinile romanesti au fost asociate mult timp cu un pret mult inferior celor din import dar si cu un standard scazut de calitate. Dupa caderi puternice la sfarsitul anilor '90 vanzarile de masini romanesti au reinceput sa creasca, primele luni ale acestui an marcand o premiera importanta - ritmul de crestere al vanzarilor de masini romanesti l-a depasit puternic pe cel al importurilor. Cum a fost posibil acest lucru?


Pe orice piata auto marcile produse local beneficiaza de un asa-numit capital de simpatie. Preturile mai mici (de cele mai multe ori), alaturi de acest capital de simpatie permit marcilor produse local sa ocupe locuri importante in topurile de vanzari.



Asa se intampla in Ungaria, unde marca produsa local, Suzuki, este cea mai bine pozitionata in piata auto. Situatia este si mai clara in Cehia, unde exista nu doar marci produse local ale unor grupuri internationale ci si o marca locala, Skoda.



Secretul pe care marcile produse local l-au avut pentru a putea fi in topuri in Ungaria, Polonia sau Cehia a fost un raport calitate/pret foarte avantajos.



Altfel spus, cea mai mare parte dintre modelele produse local ofereau un standard de calitate similar celor din import, dar la un pret mai bun.



In plus, banii cheltuiti pentru masina respectiva ramaneau in cadrul tarii respective, ceea ce alimenta sentimentul de nationalism destul de bine implantat in Europa Centrala si de Est.



 



Calitate in Romania?



Modelele care au indus treptat in ultimii ani acest sentiment si pe piata locala sunt Daewoo Matiz si mai ales Dacia Logan.



Cele doua modele au facut ca anul trecut ritmul de crestere al vanzarilor de masini romanesti sa se apropie de cel al masinilor de import, in unele luni masi-nile romanesti reusind chiar sa depaseasca ca ritm de crestere pe cele din import.



Potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), vanzarile de autoturisme romanesti (adica masinile mici, deoarece productia de camioane si autobuze este aproape nesemnificativa) au ajuns anul trecut la aproape 87.000 de unitati.



Aceasta corespunde unui ritm de crestere de 35% fata de anul precedent, ritm apropiat de cel realizat de autoturismele de import (38%).



Din primele doua luni ale acestui an masinile romanesti (autoturismele si nu vehiculele comerciale) au prins si mai mult curaj si au reusit sa inregistreze o crestere de peste 100%, fata de numai 71% in cazul masinilor de import.



 



Matiz, mic la stat, mare la vanzari



Modelul pe care s-a bazat explozia din ultimii ani a vanzarilor de automobile Daewoo pe piata locala, dupa ce contractele de export s-au terminat, a fost Matiz.



Promovat ca si "micul gigant" in cadrul reclamelor de la televiziune sau a panourilor outdoor, Matiz a ajuns sa reprezinte mai mult de trei sferturi din vanzarile Daewoo pe piata locala.



Pretul de 4.500 de euro (cu toate taxele incluse) al variantei economice a facut foarte atractiv modelul Daewoo Matiz, mai ales avand in vedere ca modelele de import aveau un pret de pornire dublu.



In aceste conditii producatorul local a reusit sa mentina un volum al productiei satisfacator, in conditiile in care contractele pentru livrarile pe pietele externe s-au incheiat.



Lansarea in ultima perioada a variantelor de motorizare Euro 3 pentru Cielo, Matiz si Nubira permite producatorului local sa estimeze si pentru acest an cresteri ale vanzarilor, chiar daca dupa primele doua luni ale anului ritmul de crestere al vanzarilor este inferior ritmului de crestere al pietei.



 



Solenza, Logan, motive de crestere



Producatorul local Dacia a fost insa principalul actor al pietei auto romanesti. Daca la orizontul anului 1998 cota de piata a Dacia era covarsitoare (doar 5% din masinile vandute erau din import si alte 5% erau Daewoo), producatorul local s-a confruntat cu o cadere dramatica a vanzarilor in anii urmatori.



Importurile, dar si modelele lansate de Daewoo (percepute ca fiind apropiate din punct de vedere calitativ celor din import) au "muscat" serios din cota de piata a Dacia, care a ajuns sa reprezinte doar jumatate din piata auto locala.



Nici macar francezii de la Renault, care cumparasera Dacia in septembrie1999 nu s-au asteptat la o asemenea cadere a vanzarilor, calculele lor fiind date peste cap si de caderea in ansamblu a pietei dupa evolutiile macroeconomice din acea perioada.



Chiar si asa obiectivul anuntat de Renault, proiectul de masina ieftina, nu a fost abandonat. Pana la lansarea in toamna anului trecut, la cinci ani de la venirea Renault, a modelului Logan (denumirea aleasa de Renault pentru modelul de masina ieftina) francezii au facut mai multe experimente reusite sau, dimpotriva, esuate.



Rand pe rand au aparut SupeRNova, Dacia Pick-up diesel si Solenza, unele dintre acestea ajungand in scurt timp in topurile clasamentelor de vanzari intocmite de APIA. Ultimul dintre acestea, Solenza, a redeschis calea exporturilor pentru Dacia, constituindu-se intr-un model intermediar destinat pregatirii angajatilor uzinei Dacia pentru modelul anuntat de Renault inca de la venirea ca actionar la Dacia.



Daca Solenza a adus revenirea vanzarilor si chiar si o crestere fata de anii anteriori, lansarea Logan in toamna anului trecut a permis o decolare a vanzarilor Dacia. S-a ajuns chiar in situatia in care clientii de Logan, care platisera deja un avans de 50 de milioane de lei sau chiar intreaga suma, aveau de asteptat trei sau chiar patru luni pana la livrarea efectiva a masinii. Aceasta situatie se regasise pana atunci pe piata locala doar in cazul masinilor de import proaspat lansate si pentru care era o mare cautare.



Ritmul de crestere al vanzarilor de masini romanesti se va accentua si in urmatoarele luni, apreciaza analistii, comenzile pentru modelul Logan fiind in continuare sustinute, mai ales ca este asteptata si cea mai mediatizata dintre variantele din gama Logan, cea care va costa 5.000 de euro.



Varianta cea mai ieftina a Logan va lua locul actualei Dacia Solenza a carei productie va inceta din aceasta primavara, in urma deciziei managementului superior al Dacia, care a optat pentru a se concentra asupra unei singure game de masini.



Din pacate, la cresterea vanzarilor de masini romanesti nu au contribuit si ceilalti producatori locali, Aro sau Roman fiind in situatii mai mult decat grave, marcile fiind cel mai probabil in situatia in care vor disparea de pe piata in urmatorii ani.



Ramane de vazut ce vor aduce urmatoarele luni pentru masinile produse local. Daca in cazul Dacia se stie ca 2005 va insemna aparitia unei variante de motorizare diesel pentru Logan, iar 2006 va aduce alte variante de caroserie, nimic nu este sigur in ceea ce priveste al doilea producator local.



Acordul de livrare a colectiilor de piese din partea GM Daewoo expira in toamna acestui an, iar in lipsa unei prelungiri a acestuia sau a cumpararii fabricii de la Craiova de un alt producator international de automobile, Romania risca sa ramana o tara cu un singur producator local. Iar acesta va avea un singur model in fabricatie - Logan. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO