În Ungaria, cercetătorii de la Universitatea din Debreţin au dezvoltat un prototip pentru o baterie reîncărcabilă zinc-aer care utilizează derivate din celuloză şi materiale biodegradabile, a anunţat universitatea, scrie Daily News Hungary.
Bateria nu include metale grele, iar toate materialele folosite sunt uşor accesibile şi nontoxice, au declarat reprezentanţii universităţii.
Proiectul se află în prezent în faza găsirii de modalităţi de creştere a performanţei bateriei fără a se renunţa la caracteristicile sale pozitive, a declarat dr. Tibor Nagy, profesor asociat. În plus, se lucrează la conectarea celulelor pentru a creşte tensiunea de ieşire. Cercetătorii au publicat detalii ale descoperirii lor în Journal of Energy Storage.
Anunţul maghiarilor vine după ce gigantul suedez Northvolt a declarat recent că a făcut o descoperire majoră legată de o nouă tehnologie pentru stocarea energiei, despre care acesta pretinde că ar putea reduce la minimum dependenţa de China pentru tranziţia verde, potrivit Financial Times.
Grupul suedez, susţinut de VW, BlackRock şi Goldman Sachs, a dezvoltat o baterie sodiu-ion care nu conţine litiu, cobalt sau nichel, metale critice pe care producătorii se luptă să le obţină, ducând la o volatilitate a preţurilor.
Bateriile sodiu-ion sunt considerate drept o alternativă mai ieftină şi mai sigură la bateriile bazate pe litiu folosite la scară largă pentru stocarea de energie pentru că funcţionează atât la temperaturi foarte ridicate, cât şi scăzute. Însă cantitatea de energie pe care o pot produce relativ la dimensiunea lor a rămas multă vreme sub cea a bateriilor bazate pe litiu.
Northvolt a anunţat că a validat acum o baterie sodiu-ion la o densitate energetică apropiată de cea a tipului de baterii bazate pe litiu. Compania speră să ofere primele mostre clienţilor anul viitor.
Maşinile electrice ar trebui să fie viitorul, însă acestea au în continuare probleme care ţin mulţi cumpărători departe. Bateriile de exemplu sunt prea grele şi scumpe şi se încarcă în prea mult timp. Totuşi, un număr de companii spun că deţin tehnologia pentru a soluţiona multe, poate chiar toate aceste probleme, notează cbnews.com.
Toyota, în special, a anunţat că ar putea fi în pragul unei astfel de realizări. Şi alţi constructori auto lucrează cu diverse companii de baterii la versiuni ale acestei noi tehnologii.
Companii ca Stellanis, Hyundai şi VW s-au aliat la rândul lor cu firme care lucrează la baterii cu stare solidă. Tehnologia promite baterii mai mici şi mai uşoare, dar care oferă în acelaşi timp mai multă energie. Acestea ar putea fi de asemenea mai sigure.
Însă această tehnologie are propriile provocări nu este singura cale prin care constructorii pot obţine maşini electrice mai uşoare, mai ieftine şi cu încărcare mai rapidă.
Un număr de startup-uri lucrează cu diferite combinaţii chimice şi chiar şi structuri fizice uşor diferite pentru propriile baterii.