Auto

Europa accelerează în cursa pentru dominaţie în industria bateriilor pentru maşini electrice. Eforturile vin probabil prea târziu

Europa accelerează în cursa pentru dominaţie în...

Autor: Catalina Apostoiu

20.02.2020, 00:05 1073

În oraşul german Arnstadt, angajaţii companiei chinezeşti CATL se grăbesc să construiască cea mai mare fabrică de baterii pentru autovehicule electrice din Europa. Şantierul, ce acoperă o suprafaţă echivalentă cu aproximativ 100 de te­renuri de fotbal, a adăpostit anterior una dintre cele mai mari fabrici de panouri solare de pe continent, scrie Bloomberg.

Proiectul de 2 mld. $ îi îngrijorează pe strategii europeni care vor cu disperare să se asigure că industria lor auto nu-şi pierde competitivitatea în tranziţia către maşini electrice (EV). Vânzările de EV în Europa sunt aşteptate să urce la 7,7 milioane în 2030 de la mai puţin de jumătate de milion în 2019, potrivit estimărilor BloombergNEF.

Maşinile respective se vor baza în principal pe baterii de la producători asiatici dacă firmele europene nu vor riposta şi construi un lanţ local de aprovizionare. „Dacă vom permite Chinei să domine pe acest segment, vom pierde teren în cursa pentru maşini electrice“, avertizează ministrul adjunct al economiei din Germania, Thomas Bareiss.

Europa are numai câţiva jucători mici. Cea mai mare parte a valorii unui autovehicul electric construit în Europa revine Asiei. Pentru a schimba acest lucru, Comisia Europeană a înfiinţat iniţiativa Battery Alliance. În decembrie, au fost aprobate ajutoare de 3,2 mld euro pentru proiecte aprobate sau în curs de dezvoltare de către 17 companii.

Guvernele naţionale alocă de asemenea sume însemnate pentru acest sector, în special cel german.

Jucătorii europeni, printre care compania belgiană Umicore şi cea germană BASF, produc materiale pentru baterii, însă operaţiunile de extragere de ingrediente cheie, cum este litiul, sunt reduse, iar capacitatea de transformare a acestora în baterii de calitate este inexistentă.

Unele ţări îşi accelerează totuşi eforturile. Susţinerea acordată de Comisia Europeană şi potenţialele câştiguri l-au îndemnat pe Dietrich Wanke să se implice în acest sector. Wanke este CEO-ul European Lithium, un startup care vrea să devină furnizor de materii prime pentru baterii.

Astfel de eforturi ar putea veni însă prea târziu şi ar putea fi neînsemnate. ìProducătorii europeni au avansat cu greu în timp ce producătorii asiatici au început să ocupe poziţii în Europa cu doi sau trei ani în urmă pentru că au ştiut că europenii vor avea nevoie de bateriiî, arată Jose Lazuen, analist la Roskill.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO