Auto

Câte amenzi trebuie să "eviţi" ca să merite investiţia într-un detector radar?

Câte amenzi trebuie să "eviţi" dacă ca să merite investiţia într-un detector radar?

Autor: Bogdan Alecu

30.06.2011, 14:05 8474

Detectoarele radar au devenit legale începând cu data de 1decembrie 2006, odată cu modificarea codului rutier. Anul trecut,poliţia a achiziţionat noi aparate radar care să fie "imune" ladetectoarele radar existente. Mai exact acestea pot fi detectatedoar atunci când deja au determinat viteza automobilului vizat. Cutoate acestea, detectoare încă se vând, iar noi metode de a "evita"radarele sunt inventate.

În prezent depăşirea vitezei legale cu 10-20 km/h estesancţionată cu 2 puncte de penalizare şi amendă între 134 şi 201lei, cu 20-30 km/h se penalizează cu 3 puncte de penalizare şiamendă de 268-335 lei, cu 30-40 km/h se penalizează cu 4 puncte depenalizare şi amendă între 402 şi 536 lei iar la 40-50 km/h cu 6puncte amendă şi amendă între 603 şi 1.340 lei. Pentru depăşirea cupeste 50 km/h a vitezei legale, se reţine permisul de conducere iaramenda este la fel ca în cazul anterior.

Spre exemplu, cel mai nou detector de radar importat de cei dela Falcon, modelul Escort Passport 9500ix care dispune inclusiv defuncţii GPS pentru a reduce alarmele false şi care teoretic arputea detecta din timp şi noile radare utilizate de poliţie costăaproape 2.100 de lei. În aceste condiţii, posesorul acestuia artrebui să frâneze înainte să fie detectat de radar de cel puţinşapte ori în cazul în care circulă cu o viteză între 40-50 km/hpeste cea legală (luând în calcul că valoarea amenzii scade cu 50%dacă este achitată în termen de 48 de ore).

Acelaşi radar, dar fără GPS, modelul Escort Passport 8500 X50Euro costă 1.357 de lei, ceea ce înseamnă că teoretic poate fi"amortizat" numai prin evitarea a patru amenzi. Cel mai ieftinradar din oferta celor de la Falcon este Whistler XTR 130, carecostă 192 de lei. Un astfel de aparat devine rentabil prin"evitarea" unei singure amenzi, însă nu se poate spune exact cât deeficient este faţă de celelalte detectoare. Pe piaţă se găsesc şidetectoare chiar mai ieftine de 100 de lei, cum sunt anumite modeleCobra.

Cel mai util este însă un detector radar atunci când se ruleazăcu mai mult de 50 km/h peste limita legală admisă, când ar puteasalva nu numai bani, ci şi permisul.

Pe de altă parte, un detector de radar are şi câteva minusuri înceea ce priveşte siguranţa rutieră. Atunci când acesta începe săsemnalizeze agresiv prezenţa unui radar cel de la volan are maiîntotdeauna tendinţa de a frâna brusc. Dacă cel din spatele său nueste la o distanţă suficient de mare, acesta poate chiar cauza unaccident. Mai mult, în anumite situaţii, poliţia amplasează radaremobile în viraje sau la ieşiri din curbe. În acest caz, dacă cel dela volan are o viteză ridicată şi frânează brusc, riscă să piardăcontrolul maşinii, ceea ce poate costa mai mult decât o amendă sauchiar un carnet. Printre soluţiile tehnice alternative ladetectoarele radar sunt staţiile de emisie recepţie, care costăîntre 300 şi 600 de lei, acestea fiind utilizate în primul rând deşoferii de camioane. În cazul acestora principalul inconvenientreprezintă amplasarea pe exteriorul maşinii au unei antene de 1-2metri lungime cu suport magnetic.

Cea mai ieftină soluţie de evitat un radar rămâne în continuareatenţia la cei care vin pe sensul celălalt de mers, dacăsemnalizează sau nu prezenţa unui echipaj de poliţie, însă metodanu funcţionează dacă nu este un trafic "consistent" pe acearută.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO