Câte amenzi trebuie să "eviţi" ca să merite investiţia într-un detector radar?

Autor: Bogdan Alecu 30.06.2011

Detectoarele radar au devenit legale începând cu data de 1 decembrie 2006, odată cu modificarea codului rutier. Anul trecut, poliţia a achiziţionat noi aparate radar care să fie "imune" la detectoarele radar existente. Mai exact acestea pot fi detectate doar atunci când deja au determinat viteza automobilului vizat. Cu toate acestea, detectoare încă se vând, iar noi metode de a "evita" radarele sunt inventate.

În prezent depăşirea vitezei legale cu 10-20 km/h este sancţionată cu 2 puncte de penalizare şi amendă între 134 şi 201 lei, cu 20-30 km/h se penalizează cu 3 puncte de penalizare şi amendă de 268-335 lei, cu 30-40 km/h se penalizează cu 4 puncte de penalizare şi amendă între 402 şi 536 lei iar la 40-50 km/h cu 6 puncte amendă şi amendă între 603 şi 1.340 lei. Pentru depăşirea cu peste 50 km/h a vitezei legale, se reţine permisul de conducere iar amenda este la fel ca în cazul anterior.

Spre exemplu, cel mai nou detector de radar importat de cei de la Falcon, modelul Escort Passport 9500ix care dispune inclusiv de funcţii GPS pentru a reduce alarmele false şi care teoretic ar putea detecta din timp şi noile radare utilizate de poliţie costă aproape 2.100 de lei. În aceste condiţii, posesorul acestuia ar trebui să frâneze înainte să fie detectat de radar de cel puţin şapte ori în cazul în care circulă cu o viteză între 40-50 km/h peste cea legală (luând în calcul că valoarea amenzii scade cu 50% dacă este achitată în termen de 48 de ore).

Acelaşi radar, dar fără GPS, modelul Escort Passport 8500 X50 Euro costă 1.357 de lei, ceea ce înseamnă că teoretic poate fi "amortizat" numai prin evitarea a patru amenzi. Cel mai ieftin radar din oferta celor de la Falcon este Whistler XTR 130, care costă 192 de lei. Un astfel de aparat devine rentabil prin "evitarea" unei singure amenzi, însă nu se poate spune exact cât de eficient este faţă de celelalte detectoare. Pe piaţă se găsesc şi detectoare chiar mai ieftine de 100 de lei, cum sunt anumite modele Cobra.

Cel mai util este însă un detector radar atunci când se rulează cu mai mult de 50 km/h peste limita legală admisă, când ar putea salva nu numai bani, ci şi permisul.

Pe de altă parte, un detector de radar are şi câteva minusuri în ceea ce priveşte siguranţa rutieră. Atunci când acesta începe să semnalizeze agresiv prezenţa unui radar cel de la volan are mai întotdeauna tendinţa de a frâna brusc. Dacă cel din spatele său nu este la o distanţă suficient de mare, acesta poate chiar cauza un accident. Mai mult, în anumite situaţii, poliţia amplasează radare mobile în viraje sau la ieşiri din curbe. În acest caz, dacă cel de la volan are o viteză ridicată şi frânează brusc, riscă să piardă controlul maşinii, ceea ce poate costa mai mult decât o amendă sau chiar un carnet. Printre soluţiile tehnice alternative la detectoarele radar sunt staţiile de emisie recepţie, care costă între 300 şi 600 de lei, acestea fiind utilizate în primul rând de şoferii de camioane. În cazul acestora principalul inconvenient reprezintă amplasarea pe exteriorul maşinii au unei antene de 1-2 metri lungime cu suport magnetic.

Cea mai ieftină soluţie de evitat un radar rămâne în continuare atenţia la cei care vin pe sensul celălalt de mers, dacă semnalizează sau nu prezenţa unui echipaj de poliţie, însă metoda nu funcţionează dacă nu este un trafic "consistent" pe acea rută.