Analiză

Schimbarea obiceiurilor de consum muta vanzarile de vin din restaurante in supermarketuri

Schimbarea obiceiurilor de consum muta vanzarile de vin din restaurante in supermarketuri

Click pentru imaginea intreaga

08.04.2008, 14:57 128

Pe de alta parte, vanzarile de vin prin intermediul hotelurilor si restaurantelor au scazut de la 32,1% in 2006 la 29,1% anul trecut. Tendinta era vizibila inca de la inceputul anului, potrivit datelor furnizate anterior de catre MEMRB si a fost favorizata de extinderea puternica a segmentului de Key Account International, care a depasit cu mult dezvoltarea pe partea de on-premise (HoReCa - hoteluri, restaurante, catering).
Per total, bauturile - care reprezinta cel mai dezvoltat segment, ca valoare - a ajuns anul trecut la o pondere de 44,2% din piata FMCG din Romania. Segmentul bauturilor a fost anul trecut singurul care si-a majorat ponderea in cadrul pietei FMCG, impulsionat de cresterea vanzarilor de ice tea (ceai preparat) si whisky. Celelalte doua segmente de piata, produsele alimentare si cele nealimentare, si-au pastrat importanta in cadrul pietei de profil.
Toate cele trei segmente de piata au inregistrat ritmuri de crestere double-digit.
Cat timp va mai dura aceasta tendinta de crestere a vanzarilor de vin in super si hipermarketuri? Reprezentantii producatorilor de vin spun ca nu sunt sanse ca pe termen scurt sau mediu sa asistam la o inversare a trendului, fenomen care ar putea fi influentat de o serie de factori, precum oferta pe care jucatorii sunt sau nu dispusi sa o adapteze pentru HoReCa.
"Este o problema delicata care tine de modificarea obiceiurilor de consum, ca atare va avea o durata pe termen mediu si lung. Plecand de la certitudinea ca segmentul supermarketurilor este unul foarte dinamic atat ca prezenta, cat si ca oferta exista cateva 'forte majore' care pot influenta modificarea comportamentului de consum pe termen scurt sau lung", este de parere Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar.
Alaturi de adaptarea ofertei pentru HoReCa, un alt factor l-ar putea reprezenta, cresterea nivelului serviciilor.
"Vorbim de o investitie pe care trebuie sa o facem atat noi, cat si ceilalti din industrie. Pe de alta parte, o bariera importanta care trebuie depasita este reprezentata de cresterea nivelului serviciului din HoReCa. Mi s-a intamplat de multe ori sa comand un Sauvignon Blanc si sa mi se aduca un vin rosu, or, acest lucru este de neacceptat. Trebuie sa fii ajutat si consiliat cum si ce vin sa alegi in functie de meniu si nu altfel, insa mai e mult pana acolo. Cate locatii cu sommelier cunoasteti?", se intreaba Negrescu. Daca in alte tari dezvoltarea canalului de supermarketuri atrage dupa sine cresterea consumului, in Romania el este responsabil pentru mutatii in structura sa.
In conditiile extinderii puternice a retelelor moderne de supermarketuri, si producatorii de vin si-au modificat in mod proportional ponderea vanzarilor.
Reprezentantii Agroindustriala Bucium, un jucator de talie medie de pe piata vinului, spuneau ca anul trecut vanzarile in supermarketuri au avut o pondere de 70% comparativ cu 40% in 2006. Preturile de vanzare in acest canal sunt mai mici decat cele din HoReCa, astfel ca impactul asupra cifrei de afaceri este negativ.
La nivelul Murfatlar, cel mai mare jucator de pe piata vinului, ponderea vanzarilor in HoReCa a fost anul trecut de 28%, fata de 35% in supermarketuri.
La capitolul modificari ar merita mentionate cresterea ponderii vinului rosu, la 32,3% anul trecut, fata de 31,8% in 2006, chiar daca vinul alb continua sa fie preponderent in preferintele de consum ale romanilor.
Segmentele de vin sec si demi-sec au continuat si ele sa-si mareasca ponderea in defavoarea celui dulce si demi-dulce.
In ceea ce priveste segmentarea dupa-capacitate, peste 70% din piata este detinuta de vinurile de pana la 0,75 litri, potrivit datelor MEMRB, pondere in usoara scadere, comparativ cu 2006. Se remarca de asemenea o scadere redusa a ponderii vanzarilor de vin la PET pana la 13,8%, fata de 14,4% in 2006. Potrivit datelor furnizate de MEMRB, primii cinci producatori de vin au avut o cota de piata cumulata de 63,9% anul trecut.
Anul 2007 a marcat concurenta deschisa dintre vinurile locale si cele de import, insa cu toate acestea, ascensiunea celor din urma nefiind atat de puternica pe cat se estimase initial. Anul trecut a adus insa si inchiderea magazinelor din Bucuresti a doi retaileri specializati: Depozitul de Vinuri si Vinlux.
Piata de vin este estimata la peste 450 de milioane de euro, iar cei mai importanti producatori sunt Murfatlar, Vincon, Cotnari sau Jidvei. Consumul de vin imbuteliat este de aproximativ 3 litri pe cap de locuitor, in timp ce in Franta este de 59 de litri pe cap de locuitor, iar in Spania de 47 de litri pe cap de locuitor. In aceste conditii, Romania se situeaza la mijloc in topul consumatorilor de vin din Europa.

Datele prezentate se refera la vanzarile in valoare

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO