Analiză

Retailul modern a fortat producatorii de mezeluri sa intre pe semipreparate si salate

Retailul modern a fortat producatorii de mezeluri sa intre pe semipreparate si salate

Piata pentru produse semipreparate este limitata in prezent la zona Capitalei si la cateva orase mari din provincie.

25.06.2007, 20:24 138

Pe o piata a mezelurilor pe care ritmurile de crestere galopante de 40-50% din ultimii ani nu se mai regasesc, producatorii locali cauta nise care le pot sustine cresterea si dupa integrarea in Uniunea Europeana.
Contractele cu marii retaileri pentru furnizarea de semipreparate sau livrarea de salate in propriile retele de magazine sunt printre solutiile identificate de producatorii locali de mezeluri pentru a-si mentine constante marjele de profit. Piata pentru astfel de produse este limitata in prezent la zona Capitalei si la cateva orase mari din provincie. Producatorii spun insa ca potentialul de crestere este enorm, mai ales ca numarul romanilor care isi petrec timpul gatind a scazut considerabil in ultima perioada.
"Piata produselor pre-gatite va inregistra cresteri semnificative in urmatorii ani prin schimbarea stilului de viata si apoi prin cresterea puterii de cumparare, elemente care ne vor apropia de tarile in care consumul de produse pre-gatite a devenit o traditie", a declarat Gheorghe Antochi, directorul general al Agricola Bacau, unul dintre primii producatori locali care a decis sa investeasca in acest segment de piata.
Agricola Bacau a inceput productia de semi-preparate din carne de pasare in 1996, in cadrul abatorului de pasari, cu o capacitate initiala de productie de 3-5 tone pe zi. In anul 2001 grupul de firme din Bacau a decis infiintarea Europrod Bacau, o companie axata exclusiv pe productia de semipreparate din carne de pasare, iar in iulie 2004 a fost inaugurata fabrica Europrod. Fabrica are in prezent o capacitate de productie de 250 de tone pe luna si inregistreaza vanzari lunare medii de aproximativ 90 de tone. Agricola Bacau a investit pana in prezent peste cinci mil. euro in modernizarea fabricii Europrod prin intermediul unor investitii Sapard.
In septembrie anul trecut, grupul de firme din Bacau a lansat gama de produse pre-gatite Sav'Or. "Am intentionat astfel si sa facem o diferentiere a produselor pre-gatite, tratate termic, fata de semi-preparatele de pe piata", a spus Antochi. Gama Sav'Or cuprindea initial opt produse pre-gatite din carne si cinci produse pre-gatite vegetale din soia si legume, insa la 1 iunie anul acesta, Agricola Bacau a lansat sub brandul Sav'Or trei noi produse din carne pre-gatite special pentru salate Julienne, Cubulete si Minischnitzel din piept de pui.
Potrivit reprezentantilor companiei, in primele cinci luni ale anului, produsele Sav'Or si semi-preparatele Agricola Bacau au inregistrat o crestere cantitativa de 98%, fata de primele cinci luni ale anului 2006.
"Lansarea brandului Sav'Or si a gamei de produse noi a contribuit semnificativ la cresterea vanzarilor. Daca in 2006 ponderea acestor produse in totalul cifrei de afaceri a fost de 7%, in 2007 estimam ca aceasta pondere va creste la 10 - 11%", a declarat Antochi.
Mai mult, incepand de anul acesta Agricola Bacau a reluat exporturile de semipreparate ambalate spre tarile UE.
"Dupa ce in 2005, centrul de produtie Europrod a realizat primele exporturi de produse pre-gatite in Olanda, Germania si Elvetia, anul acesta au mai fost exportate doua transe de produse pre-gatite din carne in Elvetia", a spus Gheorghe Antochi.
In 2006, Agricola Bacau a alocat un milion de euro lansarii si promovarii noului brand si gamei de produse pre-gatite Sav'Or.
"In acest an vom aloca o suma similara promovarii acestor produse prin noi spoturi tv", a afirmat directorul general Agricola Bacau.
De curand, si alti producatori au decis sa isi dezvolte afacerile pe acest segment de piata.
Aldis Calarasi, unul dintre primii trei producatori de mezeluri, a finalizat un program de investitii de cateva milioane de euro care a vizat si construirea unei sectii de ready meal (alimente gata preparate) ce va comercializa aproximativ 30 de produse. Momentan a fost finalizata doar partea de constructie, urmand ca anul acesta compania sa aloce intre 4-5 milioane de euro pentru demararea activitatilor de productie.
Un jucator cunoscut prin faptul ca ataca nise de piata, compania Angst din Bucuresti va finaliza pana la sfarsitul acestui an o noua fabrica, care va fi situata in Buftea si va fi specializata pe productia de salate si semipreparate din carne ce vor avea la baza retete traditionale romanesti, investitia initiala fiind de aproximativ 1-1,5 mil euro.
"Decizia noastra de a investi intr-o fabrica de semipreparate are la baza un studiu care ne arata ca aceasta piata exista, chiar daca este mica, de nisa, iar acest lucru ne provoaca deoarece nisa este specialitatea noastra", a declarat Sorin Minea, directorul general Angst, companie cu afaceri de 50 mil. euro in 2006.
Productia de ready-meal va reprezenta anul acesta aproximativ 2,5-3% din cifra de afaceri estimata la 60 de mil. euro, adica aproximativ 1,8 milioane de euro.
Potrivit jucatorilor din piata, in multe tari din Europa segmentul ready-meal are deja o traditie si o piata bine definita, tendinta care se va manifesta si in Romania in urmatorii ani.
"In Europa s-a trecut de mult la aceste obiceiuri. Chiar mai mult, in Europa fiecare persoana mananca cel putin o data pe zi la restaurant, pe cand in Romania, la ora actuala, acesta este un obicei pentru 22% din populatie", a spus Sorin Minea.
Si CrisTim, liderul pietei de mezeluri dupa cifra de afaceri din 2006, potrivit Anuarului de Business realizat de Ziarul Financiar, are o divizie de ready meal extrem de activa, la nivelul anului trecut compania realizand patruzeci de salate, produse traditionale sau garnituri comercializate in aproximativ 100 de supermarketuri in Bucuresti, potrivit informatiilor disponibile pe site-ul companiei.
Intentia reprezentantilor CrisTim este de a extinde reteaua la nivel national, potrivit aceleiasi surse.
Chiar si jucatorii care nu au luat decizia de a intra pe aceasta piata sustin ca segmentul de semi-preparate se va dezvolta in urmatorii ani pe plan local.
"Aceasta piata va creste, avand acelasi trend cu cel din celelalte tari europene", a declarat Sorin Ichim, directorul de marketing Caroli, companie care nu intentioneaza sa atace acest segment de piata pentru moment.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO