Analiză

"Electrocasnicii" au experimentat anul trecut ruperea de stoc

22.03.2004, 00:00 33



Cererea slaba comparativ cu alte state europene a fost timp de mai multi ani problema pe care o ridicau producatorii si importatorii romani de electrocasnice. Anul trecut, acestia s-au confruntat cu fenomenul invers. Desi vanzarile pe care le-au realizat au depasit cu mult estimarile pe care le-au facut de-a lungul anului, producatorii si importatorii au vazut pe pielea lor ce inseamna sa pierzi bani din ruperile de stoc. Altfel spus, sa ai cerere peste posibilitatile de livrare.



Retelele de magazine care vindeau produse electrocasnice au fost anul trecut printre cele mai in voga companii de pe piata romaneasca, pe masura ce vanzarile s-au dublat, iar profiturile au inregistrat in unele cazuri cresteri si mai mari.





1,5 milioane de produse "albe"



Desi nu s-au aflat la fel de mult in lumina reflectoarelor, producatorii locali in domeniu si importatorii de pe piata romaneasca au profitat la randul lor de pe urma "foamei" de white goods (produse "albe", electrocasnice) si au raportat "depasiri ale planului".



Estimata anul trecut la 1,5 milioane de unitati, piata romaneasca de produse electrocasnice este in continuare dominata de marcile de import. Aproape fara exceptie, toti marii jucatori din domeniu, fie ei europeni, americani sau asiatici, sunt prezenti pe piata romaneasca prin intermediul importatorilor sau macar al unor birouri de reprezentanta. Cu toate acestea, producatorii romani nu s-au lasat mai prejos si au realizat anul trecut cresteri ale activitatii greu de crezut in urma cu trei-patru ani.



Proaspat intrat sub umbrela grupului turcesc Arcelik, producatorul roman Arctic si-a intarit in 2003 pozitia de lider de pe piata romaneasca de echipamente frigorifice. In plus, folosindu-se de brand awarness-ul (gradul de recunoastere al marcii) ridicat, managerii turci au decis sa lanseze chiar si masini de spalat, aspiratoare sau aragazuri sub marca Arctic. Rezultatul nu s-a lasat asteptat si, avand in vedere pozitionarea foarte buna ca pret a produselor, Arctic a inceput sa conteze si pe celelalte segmente ale pietei de electrocasnice. Exportul in crestere a contribuit la randul sau la imbunatatirea rezultatelor activitatii Arctic, care a anuntat pentru anul trecut o cifra de afaceri de 94 milioane euro, aproape dubla fata de anul 2002.



Grupul suedez Electrolux, unul dintre principalii jucatori mondiali, a avut la randul sau rezultate record in Romania anul trecut. Cresterea vanzarilor de produse electrocasnice, dublata de cresterea exportului de aragazuri realizate in cadrul fabricii de la Satu Mare a permis sudezilor sa anunte o cifra de afaceri in Romania de 105 milioane euro, in crestere cu 80% fata de anul precedent. Electrolux este lider pe piata romaneasca de aragazuri prin marca Zanussi si este unul dintre principalii jucatori in segmentul produselor frigorifice.





Importatorii, cei mai castigati



Grupurile care nu desfasoara activitati de productie in Romania au realizat la randul lor in 2003 cresteri importante ale afacerilor.



Americanii de la Whirlpool, la randul sau unul dintre principalii actori pe piata mondiala a produselor electrocasnice a plusat la randul sau in 2003 in Romania. Whirlpool detine locul intai din punctul de vedere al vanzarilor de masini de spalat de pe piata romaneasca si este unul dintre principalii jucatori de pe piata produselor frigorifice. Whirlpool Romania, compania care reprezinta grupul american in Romania se ocupa atat de importul cat si de distributia produselor electrocasnice marca Whirlpool, Polar sau Ignis. Pe parcursul anului trecut oficialii companiei mizau pe vanzari de peste 50 milioane euro, ceea ce corespundea unei cresteri de 50% fata de anul 2002.



Una dintre cele mai mari cresteri dintre importatori le-a realizat anul trecut, potrivit propriilor estimari, grupul italian Merloni Elettrodomestici. Prezent in Romania printr-un birou de reprezentanta, grupul aflat pe locul trei intre producatorii din Europa a realizat anul trecut in Romania o cifra de afaceri de 49 milioane euro din vanzarea produselor electrocasnice marca Indesit si Ariston. Valoarea este mai mult decat dubla fata de cea realizata in 2002. Indesit este una dintre cele mai vandute marci de masini de spalat de pe piata romaneasca.



La o masina de splaat si un frigider luate in rate ce mai conteaza un plus de cateva zeci de mii de lei pentru un fier de calcat sau un robot de bucatarie? Asa numitele electrocasnice mici (fiare de calcat, mixere, roboti de bucatarie, prajitoare de paine, storcatoare si alte produse similare) au profitat la randul lor de pe urma exploziei de anul trecut a pietei ca urmare a dezvoltarii sistemelor de creditare. In aceste conditii, importatorii (deoarece producatori locali in domeniu nu prea exista) care au avut stocuri corespunzatoare de produse au realizat cresteri pe masura.



Grupul francez Seb, care este prezent in Romani prin marcile Moulinex, Rowenta, Krups si Tefal, a reusit sa isi dubleze anul trecut vanzarile, potrivit propriilor estimari, depasind 10 milioane de euro. Seb este prezent in Romania din anul 1996 prin intermediul unui birou de reprezentanta.





Si vanzarea de electrocasnice tot cu cheltuiala se tine



Daca acum cativa ani, pauzele publicitare de la diferitele posturi de televiziune includeau doar ocazional reclame la diverse produse electrocasnice, anul trecut masinile de spalat, frigiderele sau cuptoarele cu microunde s-au luptat de la egal la egal cu automobilele sau berea.



Cum era de asteptat, cele mai mari investitii in promovarea produselor electrocasnice (peste 40 milioane dolari rate-card - valori brute, inainte de aplicarea discounturilor), au fost facute de cele trei mari retele de magazine electronice si electrocasnice Flanco, Altex si Interexpo (compania care opereaza reteaua de magazine Domo).



O buna parte dintre aceste reclame au fost insa derulate prin asa numitul sistem co-promotion. Altfel spus, spre sfarsitul reclamei unei retele de electrocasnice se promova un aragaz sau orice alt produs electrocanice la un pret si conditii de finantare speciale, iar pentru acest lucru importatorul sau producatorul suporta o anumita parte din costul reclamei respective.



Producatorii si importatorii nu s-au lasat mai prejos si au derulat la randul lor campanii de promovoare de sine statatoare, pentru a-si atinge obiectivele in ceea ce priveste comunicare. Cel mai mare activ din acest punct de vedere a fost producatorul local Arctic, care a investit anul trecut peste 6 milioane dolari in publicitate (valori rate card), conform Alpha Count Media Watch. Arctic a desfasurat anul trecut o intensa campanie de promovare pe masura ce si-a extins gama traditionala de produse (echipamente frigorifice) cu alte categorii (aragazuri, masini de spalat si aspiratoare).



Pe locul doi din punct de vedere al cheltuielilor cu publicitatea s-a aflat Electrolux Romania, care a investit anul trecut peste 3,7 milioane dolari (rate-card) pentru promovarea celor trei marci pe care le distribuie pe piata romaneasca Zanussi, Electrolux si marca di segmentul premium AEG.



Intre primii 100 de investitori in publicitate de pe piata romaneasca a mai intrat anul trecut si un importator de produse electrocasnice. Whirlpool Romania, reprezentanul pe piata al grupului american a cheltuit anul trecut peste 2,6 milioane dolari (rate-card) pentru cele trei marci pe care le comercializeaza pe piata locala - Whirlpool, Polar si Ignis. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO