Analiză

Petrolistii isi pregatesc milioanele de euro pentru benzinariile de pe Autostrada Soarelui

Petrolistii isi pregatesc milioanele de euro pentru benzinariile de pe Autostrada Soarelui

Pe cei 152 de kilometri de autostrada intre Bucuresti si Constanta nu se gaseste niciun spatiu de servicii, cu exceptia catorva parcari

18.09.2007, 15:32 68

In acest moment, pe cei 152 de kilometri de autostrada nu se gaseste niciun spatiu de servicii, cu exceptia catorva parcari. "Normal ca ne intereseaza aceasta ruta, dar pana cand nu se ia o decizie la nivelul autoritatilor, posibilitatile noastre de actiune sunt aproape nule", spune Dan Rosu, directorul executiv al Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului petrolier Rompetrol.
Potrivit celor mai recente declaratii ale oficialilor CNADR, in 2008 vor fi finalizate primele spatii de servicii si vor fi amenajate primele benzinarii adiacente autostrazii Bucuresti-Constanta, terenurile aferente constructiilor urmand sa fie concesionate pe o perioada de cel putin 49 de ani.
"Pana in prezent, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADR) a primit propuneri exprimand intentia de a participa la concesionarea unor spatii de servicii pe Autostrada A2 de la Petrom si Lukoil Romania, care au fost informati cu privire la elaborarea documentatiei de licitatie pentru atribuirea contractului de concesiune", spun reprezentantii CNADR.
Tinand cont de faptul ca ruta Bucuresti-Constanta este una intens circulata, si profiturile pe care le pot obtine companiile petroliere din amplasarea unor benzinarii pe Austostrada Soarelui sunt considerabile. In concluzie, in afara de cele doua companii nominalizate de CNADR, si OMV Romania, MOL Romania si Rompetrol sunt interesate de amplasarea unei statii de alimentare pe aceasta ruta.
"Totul depinde de momentul in care CNADR stabileste modalitatile si termenii de concesionare. Da, suntem interesati si facem demersuri in acest sens", spun reprezentantii OMV Romania, retea de distributie a produselor petroliere intrata in portofoliul Petrom. OMV detine deja o benzinarie pe autostrada Bucuresti-Pitesti, prima statie de alimentare pe aceasta ruta fiind deschisa de Petrom.
MOL Romania are deja doua benzinarii localizate in apropierea autostrazii, pe ambele sensuri de intrare, respectiv iesire din Bucuresti inspre Constanta.
"Pe autostrada Bucuresti-Constanta se vor putea construi benzinarii doar in momentul in care locatiile prevazute special pentru acest lucru vor fi disponibile. Speram ca acest lucru va fi posibil in 2008", spune Dan Dumitrache, director de dezvoltare retea in cadrul MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL.
"Se stie ca locatiile situate pe autostrada sunt unele dintre cele mai cautate datorita traficului intens, atat al autovehiculelor, cat si al camioanelor. Acesti clienti, chiar daca majoritatea sunt in tranzit, aduc vanzari apreciabile atat pentru combustibili, cat si pentru lubrifianti, produse shop (non-oil) sau servicii conexe", mai spune Dumitrache.
Investitia intr-o benzinarie MOL se ridica in jurul a 1-2 milioane de euro, in functie de amploarea proiectului, fara a lua in calcul costul terenului.
"In ceea ce priveste numarul de statii, vom putea lua o decizie in functie de numarul de spatii care va fi alocat de autoritatile in domeniu. Investitia medie intr-o statie de distributie de carburanti OMV este in jur de 2 milioane de euro", spun reprezentantii companiei. In acest moment este aproape imposibil de facut o apreciere in ceea ce priveste profitabilitatea unei benzinarii situate pe Autostrada Soarelui fata de una localizata pe o ruta obisnuita, pentru ca nu sunt cunoscute conditiile in care se va derula activitatea intr-o statie care va fi situata pe autostrada Bucuresti-Pitesti.
"Din experienta, putem spune ca statiile care vor fi situate pe aceasta autostrada vor fi afectate de mai multi factori. Primul este sezonalitatea. Astfel, probabil ca vara vor exista castiguri foarte mari, in timp ce in sezonul rece acestea se vor diminua datorita traficului mai redus catre litoral, media anuala fiind insa echilibrata", spun reprezentantii OMV.
Ceilalti factori care vor influenta activitatea statiilor de pe aceasta ruta sunt, potrivit reprezentantilor OMV, evolutia coridorului paneuropean IV pe portiunea Nadlac-Constanta, incluzand astfel Austostrada Soarelui.
"Cel de-al treilea factor care trebuie avut in vedere este activitatea comerciala din portul Constanta", mai spun sursele citate.
Pe plan local, divizia de retail a grupului Rompetrol detine peste 350 de benzinarii prin intermediul carora controleaza o cota de piata cuprinsa intre 15%-17%, potrivit reprezentantilor companiei.
MOL Romania detine in acest moment o retea formata din 121 de benzinarii. MOL are o benzinarie pe autostrada Bucuresti-Pitesti la kilometrul 80 si una pe partea opusa la iesirea din Pitesti si intrarea pe autostrada.
Potrivit celor mai recente informatii disponibile, reteaua OMV Romania era formata din 73 de statii de alimentare. Lukoil controleaza o retea de aproximativ 300 de benzinarii, in timp ce Petrom are in portofoliu aproximativ 600 de statii de alimentare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO