Analiză

Luna „cadourilor“ a readus consumul pe plus în 2013

Vânzările din luna decembrie au readus consumul pe creştere, după ce în primele 11 luni ale anului trecut acesta înregistra un declin de 0,1%. Foto Silviu Matei

Autor: Mădălina Dediu Panaete

16.02.2014, 21:31 39

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul  - principalul indicator pentru consum - a avut anul trecut un avans de doar 0,5% (în serie brută) şi 0,4% ca serie ajustată faţă de anul precedent, după ce în luna decembrie a înregistrat o creştere de 6,7%, conform datelor de la Institutul Naţional de Statistică (INS). Astfel, luna decembrie a readus consumul pe creştere, după ce în primele 11 luni acesta a avut un declin de 0,1%, potrivit aceleiaşi surse.

Creşterea anunţată de INS în decembrie (de plus 6,7% în serie brută şi plus 4,8% în serie ajustată în funcţie de zilele lucrătoare) poate fi considerată surprinzătoare, în condiţiile în care marii jucători din comerţul alimentar spuneau că în această lună vânzările au fost asemănătoare cu cele înregistrate în luna decembrie a anului precedent. Luna decembrie 2012 a fost mult mai slabă faţă de aceeaşi perioadă a anului 2011, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul înregistrând atunci o scădere de 4,3% ca serie brută şi 2,3% ca serie ajustată.

Vânzările de produse nealimentare au crescut în decembrie cu 11,4%, în timp ce în cazul bunurilor alimentare avansul a fost de 3,6%. Bunurile nealimentare au fost cele care au susţinut consumul pe durata întregului an, nu doar în luna decembrie. Calculele ZF pe baza datelor INS arată că românii au cheltuit în 2013 circa 120 de miliarde de lei (27 mld. euro) pe mâncare, haine, electrocasnice, mobilă şi carburanţi, cu 0,5% mai mult faţă de anul precedent. Cei mai mulţi bani au fost cheltuiţi pe produse nealimentare - mobilă, electro-IT, haine, cosmetice, produse farmaceutice - (38,1%), iar creşterea apetitului pentru consum a fost simţită de retailerii de electrocasnice, modă şi mobilă în special la finalul anului.

De altfel, datele Institutului Naţional de Statistică arată că ultimele luni din 2013 au fost cele care au readus cifra de afaceri din consumul cu amănuntul (cu excepţia vânzărilor de autovehicule şi motociclete) pe plus, după o vară slabă cu scăderi de aproape 5%. Pentru alimente românii au plătit anul trecut în total circa 9,6 miliarde de euro.

În 2012 consumul a înregistrat o creştere de 3,3%. 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.02.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO