Analiză

Integrarea a adus cel mai mare deficit comercial din istorie: la fiecare euro exportat, Romania a avut un deficit de 72 de eurocenti

Integrarea a adus cel mai mare deficit comercial din istorie: la fiecare euro exportat, Romania a avut un deficit de 72 de eurocenti

Click pentru imaginea marita

07.02.2008, 20:06 111

In ultimii trei ani, deficitul comercial a scapat practic de sub control, crescand cu ritmuri de peste 40% anual. Astfel, dezechilibrul comercial aproape ca s-a triplat in numai trei ani, de la 7,3 miliarde de euro in 2004 pana la 21,7 miliarde de euro anul trecut.
Desi Institutul National de Statistica va prezenta oficial datele privind comertul exterior pe 2007 abia lunea viitoare, datele pe primele 11 luni si estimarile Comisiei Nationale de Prognoza arata ca deficitul s-a apropiat anul trecut de 22 de miliarde de euro, la exporturi de circa 30 de miliarde de euro si importuri de 52 de miliarde de euro.
Mai exact, situatia se traduce astfel: la fiecare euro exportat, Romania a importat marfuri in valoare de un euro si 73 de centi, adica a avut un deficit comercial de 72 de eurocenti.
Este unul dintre cele mai defavorabile raporturi comerciale dintre toate statele Uniunii Europene, Romania fiind depasita doar de trei state: Letonia (unde deficitul la fiecare euro exportat este de 85 de centi, Grecia (1,21 euro deficit la un euro exportat) si Cipru (aproape 4 euro deficit la un euro exportat).
Dintre cele 27 de state membre, 17 au inregistrat anul trecut deficite in comertul exterior, iar restul de 10 au fost pe plus in tranzactiile comerciale.
Romania s-a plasat anul trecut pe locul cinci in topul celor mai mari deficite comerciale din UE (in valoare absoluta), fiind depasita numai de Marea Britanie (cu un PIB de 2.026 de miliarde de euro in 2007), Spania (PIB de 1.050 mld. euro in 2007), Franta (1.860 mld. euro) si Grecia (230 mld. euro).
Analistii spun ca deficitul ridicat si in crestere rapida este rezultatul unor exporturi slabe si putin competitive, care oglindesc de fapt situatia intregii economii.
"Deficitul comercial este dovada ineficientei economiei, a faptului ca in pofida a opt ani consecutivi de crestere economica ridicata nu am devenit mai competitivi", comenteaza Liviu Voinea, director executiv la Grupul de Economie Aplicata (GEA).
"Valoarea absoluta a deficitului are mai putina importanta. Este mai relevanta valoarea relativa a deficitului comercial, la PIB sau componentele acestuia. Astfel avem o masura a excesului de cerere din economie. Este clar ca economia Romaniei este incapabila sa suplineasca acest exces de cerere datorita ofertei interne reduse", spune Laurian Lungu, macroeconomist la Cardiff Business School.
Ambii analisti spun ca raportul exporturi-importuri al Romaniei este printre cele mai slabe din intreaga Europa. "Probleme sunt in special in categoria de bunuri alimentare, unde practic nu avem export, la energie si chiar in sectorul cel mai dinamic, anume masini si echipamente, unde gradul de acoperire a importurilor prin exporturi este de aproximativ 50%", spune Voinea.
In ultimii opt ani, structura deficitului comercial s-a modificat semnificativ, arata datele statistice. De la un deficit cauzat in primul rand de importuri de bunuri de consum (in anul 2000), Romania a ajuns la un deficit creat in principal de industria automotive si de produsele energetice (combustibili, energie si gaze).
Si totusi, cum a reusit Romania sa ajunga in top 5 al statelor din UE dupa dimensiunea deficitului comercial?
"Cauza principala a deficitului comercial este cea clasica, anume dezvoltarea economica rapida, cand necesarul de investitii din economie depaseste economisirea interna. Deficitul ridicat este efectul a doua cauze care se suprapun: nevoia de investitii din economie si cresterea recenta a preturilor globale la materiile prime. Primul efect se datoreaza bazei initiale de capital scazute a Romaniei. De exemplu, 40% din importuri sunt date de investitii in echipamente, utilaje, mijloace de transport si altele", explica Laurian Lungu.
Liviu Voinea este mai categoric si vede in deficitul ridicat o problema de competitivitate a economiei. "Cauza principala este cronica, data de structura economiei. In particular, unele aspecte conjuncturale au contribuit la agravarea sa, precum cota unica de impozitare, care a stimulat consumul, si aprecierea cursului in perioada noiembrie 2004 - iulie 2007, care a ieftinit importurile", spune analistul GEA.
Finantarea deficitului comercial a fost facuta relativ usor de economie in perioada 2004-2006, cand investitiile straine directe au acoperit cea mai mare parte a iesirilor de capital cauzate de importuri. Anul trecut insa, in pofida investitiilor semnificative, deficitul a plusat si mai mult, deficitul comercial (si cel de cont curent) bazandu-se in principal pe finantare prin indatorare.
Cum poate deficitul comercial urias sa fie corectat? "Solutii pe termen scurt nu exista, mai ales ca majoritatea deficitului il face totusi sectorul privat. Nici macar deprecierea leului, care se petrece acum, nu cred ca va ajuta la o ajustare substantiala, din cauza dependentei exporturilor de importuri, precum si din cauza incetinirii severe a cresterii cererii agregate in UE, principalul nostru partener comercial", precizeaza Voinea. Laurian Lungu vede o corectie pe termen lung a deficitului, data de intrarea in productie si export a investitiilor derulate in economie in ultimii ani. "In mod normal, corectia se face in timp, probabil cativa ani, odata ce investitiile autohtone devin productive si duc la cresterea ofertei interne."
In acelasi timp, exista si posibilitatea unei ajustari mai bruste, asociata insa unor fenomene negative pentru economie, afirma el. In acest scenariu, "motivele ar putea fi scaderea cererii interne din cauza deprecierii leului fata de euro, impactul indirect al incetinirii cresterii economice globale si altele", a mai spus Lungu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO