Analiză

Harta incompatibilităţilor în POSDRU: pot primi rudele funcţionarilor şi ale demnitarilor salarii din fondurile europene pentru resurse umane?

Exemplu de proiect european: un trainer îi învaţă pe 15 şomeri din Bucureşti noţiunile de bază în folosirea unui calculator

Harta incompatibilităţilor în POSDRU: pot primi rudele funcţionarilor şi ale demnitarilor salarii din fondurile europene pentru resurse umane?

Autor: Adelina Mihai

04.05.2011, 23:55 4033

Depinde de la caz la caz, este răspunsul autorităţilor, careconsideră că legislaţia este interpretabilă, iar un posibil caz deconflict de interese în programele finanţate din bani europeni nupoate fi prevenit, dar poate fi anchetat - în cazul în care estedescoperit.

Cazul fostului ministru al muncii Ioan Nelu Botiş, care esteanchetat cu privire la un posibil conflict de interese în care afost implicat din cauză că soţia sa a lucrat într-un proiectfinanţat din fondurile europene pentru resurse umane, aflate îngestiunea Ministerului Muncii, scoate la iveală o serie deîntrebări privind limita până la care rudele demnitarilor auinterdicţia de a lucra în astfel de proiecte.

Niciuna dintre instituţiile chestionate de ZF - AMPOSDRU,autoritatea de manage­ment care gestionează fondurile europenepentru resurse umane, Departamentul de Luptă Antifraudă sauAutoritatea pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale - nu aurăspuns concret la întrebarea ZF.

"În legislaţia românească nu există pre­ve­deri specifice legatede conflictul de inte­rese în domeniul implementării fonduriloreuropene, fiind aplicabile prevederile generale în materiaconflictului de interese. Interpretarea situaţiilor de potenţialconflict de interes nu este de competenţa Autorităţii pentruCoordonarea Instrumentelor Struc­tu­rale, ci a instituţiilornaţionale abilitate prin lege", a spus Ştefan Ciobanu, director înca­drul Autorităţii pentru Coordonarea Instru­mentelor Structurale,instituţia care ges­tionează cele şapte programe ope­ra­ţionaleprin care România poate cheltui aproape 20 de miliarde de euro pânăîn 2013.

Cei care lucrează în programe finanţate din fondurile europenesemnează declaraţii pe propria răspundere prin care îşi asumăfaptul că nu sunt sub incidenţa unor posibile conflicte de intereseşi de aceea răspunderea este în primul rând personală.

Totuşi, un articol dintr-o lege dată în 2003 privindtransparenţa în exercitarea demnităţilor şi funcţiilor publicespecifică faptul că o persoană care este membru al Guvernului,secretar de stat, subsecretar de stat sau funcţii asimilateacestora nu are voie să participe la luarea unei decizii care săproducă "un folos material pentru sine, pentrul soţul său orirudele sale de gradul I".

"DLAF nu are competenţă de a vă furniza opinii juridice privindinterpretarea actelor normative, chiar dacă acestea sunt incidenteactivităţii Departamentului. Infor­ma­ţia solicitată nu este oinformaţie care priveşte activitatea DLAF, ci una care rezul­tă înurma activităţii DLAF", au răspuns destul de enigmaticreprezentanţii biroului de presă al DLAF. Şeful DLAF esteprocurorul Claudiu Dumitrescu, secretar de stat, care îi raporteazădirect premierului Emil Boc.

Prima analiză trebuie făcută de autoritatea demanagement

În opinia lui Ciobanu, analizarea unei speţe le­gate de unposibil conflict de interese în cazul unui proiect finanţat dinfonduri europene este, într-o primă instanţă, de competenţaautorităţii de management responsabile de implemen­tareaprogramului.

"Această analiză trebuie realizată cu foarte mare atenţie, pefiecare caz concret în parte şi luând în considerare toateelementele şi informaţiile necesare pentru clarificare (de exemplu,care sunt activităţile şi atribuţiile precise ale celor douăpersoane în cazul cărora se suspectează un posibil conflict deinteres, ce calitate au persoanele respective - persoanaaleasă/demnitar/funcţionar public/persoană privată etc.)", aadăugat Ciobanu.

În prezent, conducerea AMPOSDRU se raportează direct ministruluimuncii, adică premierului Emil Boc, deşi în 2009 raportarea sefăcea unui secretar de stat, Alexandru Petru Frătean, responsabilcu problemele legate de fondurile europene pentru resurseumane.

"Nimeni nu şi-a pus problema să-şi pună rudele în proiectefinanţate prin POSDRU atunci când eram secretar de stat. Au fostmulte discuţii cu Comisia Europeană atunci când am autorizatAMPOSDRU în 2009, pe toate procedurile şi documentele şi au fostîntrebări inclusiv de acest gen. Nu mi se pare normală o astfel desituaţie, mai ales când este pusă la în­doială corectitudineaalocării banilor euro­peni şi ştim cu toţii cât de suspicioşi suntcei de la Co­mi­sia Europeană", a spus Alexandru Petru Fră­tean,care a fost în perioada ianuarie- oc­tom­brie 2009 secretar de statîn Ministerul Muncii din partea PSD şi care a fost responsabil decoor­donarea AMPOSDRU. În prezent, Fră­­tean este directorulgeneral al Asociaţiei de Dez­­­­voltare Intercomunitară Aqua InvestMureş.

Reprezentanţii ANI (Agenţia Naţională de Integritate) şi aidepartamentului pentru Ocupare, Afaceri Sociale şi Incluziune dincadrul Comisiei Europene nu au răspuns solicitării ZF până laînchiderea ediţiei.

Două demisii în mai puţin de o lună

Discuţiile despre POSDRU s-au intensifi­cat în ultima perioadăca urmare a demisiei fos­tu­lui ministru al muncii Ioan Nelu Botiş,din cau­ză că soţia sa a fost implicată într-un proiect fi­nanţatdin fondurile europene pentru resurse uma­ne. Anca CristinaZevedei, 34 de ani, şefa auto­rităţii de management caregestionează fon­duri europene în valoare de 4,25 miliarde de europentru dezvoltarea resurselor umane, a fost schimbată din funcţiade director general al in­stituţiei, pe care o deţinea din martie2010. Schim­barea directorului general al AMPOSDRU a venit la maipuţin de două săptă­mâni după ce Ioan Nelu Botiş, fostul ministrual muncii, a renunţat la conducerea acestui minister. La conducereaAMPOSDRU a fost numită Carmen Ionel, 52 de ani, care a fostanterior şef de serviciu în cadrul direcţiei economice ainstituţiei şi care va avea un mandat de şase luni. Licenţiată îneconomie în cadrul Academiei de Studii Economice, ea a lucrat caeconomist şi contabil în mai multe firme din Brăila, apoi camanager şi director de resurse umane la firma Oty Services, cuactivităţi în industria confecţiilor. Din 2008 s-a angajat încadrul organismului intermediar al POSDRU Brăila, iar de laînceputul acestui an a fost transferată la AMPOSDRU, unde a ocupatiniţial funcţia de consilier superior, iar după numai douăsăptămâni a fost promovată ca şef serviciu economic.


Articole de lege privind conflictul deinterese:

Legea nr. 161 din 19 aprilie 2003 privind unele măsuripentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor şi afuncţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şisancţionarea corupţiei

ART. 70Prin conflict de interese seînţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publicăsau o funcţie publică are un interes personal de naturăpatrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitatea atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor actenormative.

ART. 72(1) Persoana care exercităfuncţia de membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar destat sau funcţii asimilate acestora, prefect ori subprefect esteobligată să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un actjuridic ori să nu ia sau să nu participe la luarea unei decizii înexercitarea funcţiei publice de autoritate, care produce un folosmaterial pentru sine, pentru soţul său ori rudele sale de gradulI.


ART. 79(1)Funcţionarul public este în conflict de interese dacă se află înuna dintre situaţiile:

a) este chemat să rezolve cereri, să ia decizii sau săparticipe la luarea deciziilor cu privire la persoane fizice şijuridice cu care are relaţii cu caracter patrimonial;

b) participă în cadrul aceleiaşi comisii, constituiteconform legii, cu funcţionari publici care au calitatea de soţ saurudă de gradul I;

c) interesele sale patrimoniale, ale soţului sau rudelorsale de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie să le iaîn exercitarea funcţiei publice.

(2) În cazul existenţei unui conflict de interese,funcţionarul public este obligat să se abţină de la rezolvareacererii, luarea deciziei sau participarea la luarea unei decizii şisă-l informeze de îndată pe şeful ierarhic căruia îi estesubordonat direct. Acesta este obligat să ia măsurile care se impunpentru exercitarea cu imparţialitate a funcţiei publice, în termende cel mult 3 zile de la data luării la cunoştinţă.

Legea nr. 188 din 8 decembrie 1999 privind Statutulfuncţionarilor publici

ART. 77(2) Constituie abateridisciplinare următoarele fapte:

j) încălcarea prevederilor legale referitoare laîndatoriri, incompatibilităţi, conflicte de interese şi interdicţiistabilite prin lege pentru funcţionarii publici.

Regulamentul Financiar 1.605/2002

Art. 52(1) Tuturor actorilor financiarişi oricărei alte persoane implicate în execuţia, gestionarea,auditarea sau controlul bugetului le este interzis să ia măsuricare pot genera un conflict între propriile lor interese şi celeale Comunităţilor. Dacă survine un astfel de caz, persoana în cauzătrebuie să se abţină de la astfel de măsuri şi să prezinte situaţiaautorităţii competente.

(2) Un conflict de interese survine în cazul în careexercitarea imparţială şi obiectivă a funcţiilor unui actorfinanciar sau ale unei alte persoane, menţionate la alineatul (1),este compromisă din motive care implică familia, viaţasentimentală, afinităţile politice sau naţionale, interesuleconomic sau orice alt interes comun cu cel albeneficiarului.

Regulamentul nr. 2.342/2002 al Comisiei Europene din 23decembrie 2002

Art. 34(3) Un conflict de interese sepresupune că există în cazul în care un solicitant, candidat sauofertant este un membru al personalului care intră sub incidenţaStatutului funcţionarilor, excepţia cazului în care participareaacestuia la procedură a fost autorizată în prealabil de cătresuperiorul său.

Codul Penal

ART. 2.531 Fapta funcţionarului public care, înexerciţiul atribuţiilor de serviciu, îndeplineşte un act oriparticipă la luarea unei decizii prin care s-a realizat, direct sauindirect, un folos material pentru sine, soţul sau o rudă ori unafin până la gradul II inclusiv, sau pentru o altă persoană cu cares-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani saudin partea căreia a beneficiat ori beneficiază de servicii saufoloase de orice natură, se pedepseşte cu închisoare de la 6 lunila 5 ani şi interzicerea dreptului de a ocupa o funcţie publică pedurată maximă.

Sursa: Departamentul de LuptăAntifraudă

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO