Analiză

Forta de munca temporara devine o afacere permanenta si in Romania

02.11.2004, 00:00 131

Pe masura ce multinationalele isi muta operatiunile spre est, cu ele vin si marile companii de recrutare si plasare a fortei de munca. Astfel, piata fortei de munca din Romania devine campul de lupta al greilor din domeniu.
Mai mult, piata devine tot mai specializata. Spre exemplu, o data cu reglementarile aparute in martie 2003 din Codul Muncii, care defineste in cele din urma statutul de muncitor angajat temporar, s-a creat un segment de nisa pe piata fortei de munca, care a inceput sa fie exploatat de jucatorii globali.
Daca in tarile occidentale aproximativ 2-3% din angajatii companiilor sunt angajati temporar, in Romania acest concept nici nu era reglementat de lege pana anul trecut.
Pana in prezent, companii precum Adecco, cea mai mare companie de recrutare si plasare a fortei de munca din lume, sau Manpower, numarul doi mondial aveau o prezenta oarecum timida in Romania. In momentul de fata, acestea isi extind puternic retelele teritoriale de birouri, bazandu-se pe potentialul pe care il ofera piata.
"Cererea de contracte de munca temporara din partea companiilor se situeaza in jurul a cel putin 10-15.000 de angajati anual, cu potential de crestere ridicat", sustine Cristina Radulescu, country manager al companiei Adecco, citand un studiu intern.
Un contract de munca temporara poate fi incheiat pe o perioada cuprinsa intre o zi si 12 luni, cu posibilitatea de prelungire pana la maxim 18 luni. Companiile pot apela la utilizarea de forta de munca temporara in cazul activitatilor cu caracter sezonier, al activitatilor cu caracter ocazional sau al inlocuirii unui salariat aflat in concediu.
Adecco a intrat pe piata romaneasca in mai 2000, si a inregistrat cresteri ale cifrei de afaceri de cel putin 100% de la an la an. In 2003, Adecco a avut afaceri de 1,1 milioane de euro, acest nivel fiind depasit inca din primele sase luni ale anului 2004. Pana la sfarsitul anului, Adecco Romania previzioneaza o crestere a cifrei de afaceri de 230%. Aproximativ 95% din cifra de afaceri a companiei se datoreaza contractelor de munca temporara.
In momentul de fata, Adecco are 3 birouri, unul la Timisoara si doua la Bucuresti. Planul de investitii al companiei prevede infiintarea unui birou la fiecare trei luni, incepand cu orasele Bucuresti, Pitesti, Sibiu si continuand cu zona de vest a Romaniei, mai precis Timisoara, Arad, Alba-Iulia sau Cluj.
Pe langa contractele de munca temporara, Adecco a derulat mai multe proiecte de mass-recruitment pana in prezent, printre care Cora Bucuresti, pentru care a recrutat 900 de oameni, fabrica de mobila a companiei Natuzzi de la Baia Mare-400 persoane sau hotelul Howard Johnson din Bucuresti, pentru care a recrutat 167 de persoane. In cei 4 ani de activitate, Adecco a incheiat aproximativ 4.000 de contracte de munca.
Mentalitatea oamenilor incepe sa se schimbe, si incep sa apeleze tot mai mult la firmele de recrutare a fortei de munca, este de parere Camelia Stanculescu, directorul general al Manpower Romania. Ca si Adecco, Manpower estimeaza o crestere importanta pe segmentul de munca temporara, orientandu-si activitatea spre acest sector.
"Angajatii incep sa inteleaga conceptul de munca temporara, care pana in prezent era asociat activitatilor sezoniere", spune directorul Manpower. Compania preconizeaza o cifra de afaceri de aproximativ 1 milion de euro pentru 2004, si intentioneaza sa deschida peste 20 de noi agentii in urmatorii ani. Investitiile vor fi sustinute, in mare masura, de incasarile din activitatea filialei din Romania a Manpower, precizeaza Stanculescu.
"Practic, piata fortei de munca temporara in Romania este aproape inexistenta, dar o data cu investitiile multinationalelor din industrie, mai ales, se va dezvolta si ar putea ajunge la cateva sute de milioane de euro in cativa ani", a precizat directorul Manpower Romania.
Pentru ca o firma sa existe si sa isi intareasca pozitia pe piata, are nevoie de investitii relativ mari, pentru ca angajatii temporari plasati sunt platiti de cei care i-au recrutat, abia la sfarsitul contractului temporar facandu-se decontul intre beneficiarul fortei de munca si plasator. Practic, pe perioada contractului de munca, personalul temporar este angajat al firmei plasatoare, la sfarsitul perioadei respective incheindu-se contractul de munca. Aceasta metoda se loveste de nivelul relativ ridicat al birocratiei, acesta fiind si motivul pentru care unele companii de recrutare si resurse umane nu intra pe acest segment de nisa.
Companiile care apeleaza la forta de munca temporara isi externalizeaza operatiunile care tin de administrarea personalului respectiv, si isi elimina activitatile si costurile legate de cautarea, identificarea si selectia personalului. Companiile care apeleaza cel  mai mult la acest tip de forta de munca, potrivit specialistilor de la Adecco, sunt cele din domeniul constructiilor si al turismului, dar si industrie si servicii.
Un alt segment al cererii de forta de munca temporara provine de la companiile care ofera servicii de nisa. Asa se face ca unele meserii, cum ar fi merchandiser sau promoter, care nici nu existau in Romania acum cativa ani, incep sa castige popularitate in randul celor care solicita contracte de munca temporare.
Studii efectuate intr-o serie de tari europene pe grupe de varsta si grad de ocupare al protagonistilor muncii temporare au reliefat faptul ca ponderea decisiva in munca temporara o au segmentele de varsta de pana la 29 de ani si cel de peste 50 de ani. Drept urmare, munca temporara este utilizata nu numai ca un instrument de flexibilitate si acces la un loc de munca pentru tineri, ci si ca mod de reintegrare a muncitorilor adulti care au fost exclusi din sistemul productiv.
Intre doua misiuni, salariatul temporar se afla la dispozitia agentului de munca temporara si beneficiaza de un salariu platit de agent, care nu poate fi mai mic decat salariul minim brut pe tara. In mod destul de frecvent, contractele de munca temporara se transforma in contracte de munca permanenta, angajatorul capatand incredere in salariatul sau.
Potrivit studiilor companiei Adecco, piata muncii temporare la nivel mondial, in anul 2000, se ridica la aproximativ 138 miliarde de euro, din care Statele Unite aveau 40 procente si Europa 45 de procente.
"Tendinta de crestere a pietei se va mentine pe o perioada de cel mult 10 ani, dupa care multinationalele se vor muta spre Est: Ucraina, India sau chiar China", afirma Radulescu. Costul fortei de munca din Romania creste cu cel putin nivelul inflatiei, conform studiilor celor de la Adecco, iar peste cativa ani se va apropia de cel din tarile Uniunii Europene, si procesele de outsourcing vor deveni ineficiente.
alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO