Analiză

Dupa camera foto si playerul de muzica, cardul bancar dispare si el in telefonul mobil

08.08.2005, 17:47 21

Anul acesta se vor vinde la nivel mondial mai bine de 800 de milioane de telefoane mobile, iar cresterea vanzarilor se gaseste pe toate segmentele acestei industrii: telefoanele foarte ieftine, alb-negru, pentru apeluri, telefoane mai avansate, cu ecrane color si functii multimedia, dar si echipamente din ce in ce mai inteligente, care preiau functiile PC-ului si aduc e-mailul, Internetul si fotografia in buzunar.

Cresterea vanzarilor de telefoane mobile este confirmata de principalele companii de analiza din domeniu, International Data Corp. (IDC) si Gartner.

Preferatele publicului sunt in continuare aparatele multimedia, color, cu camera foto. Insa, telefonul incepe sa invete si o multime de alte functii, putand oferi utilizatorului tot mai multe servicii: este aparat foto, camera video, telecomanda, portofel virtual, ghid turistic sau comercial si asa mai departe.



Pe post de card bancar

Operatorii de telefonie, si in special cei din Asia, s-au straduit sa mai aduca o utilizare batranului telefon mobil: cea de sistem de plata similar celui prin card bancar. Visa a derulat doua programe pilot in acest sens, Visa Contactless, in Coreea de Sud si in Japonia, ambele urmand a fi continuate de programe comerciale in toata regula.

De exemplu, la Seul s-au vandut anul trecut circa 3 milioane de telefoane mobile dotate cu tehnologie pentru plata, iar in locatii comerciale s-au instalat 470.000 de case de marcat compatibile (POS), in special in restaurante si baruri. Tranzactiile facute astfel au avut o medie de 39 de dolari (31,5 euro) pe comanda, au informat oficialii, fara a preciza insasarile totale.

In Japonia, media pe tranzactie a fost de 43 de dolari (34,7 euro), iar 89% dintre participanti au declarat ca ar dori sa foloseasca tehnologia in continuare.

Daca Visa mai are de lucru pana la versiunea comerciala, Mastercard PayPass este deja functional in mai multe lanturi retail din Asia, spun oficialii companiei. Compania de telefonie mobila NTT DoCoMo din Japonia a raportat la finele primelor sase luni 3 milioane de utilizatori pentru serviciul Mobile Wallet, care permite efectuarea de astfel de plati. Solutiile sunt instalate in peste 20.000 de magazine si restaurante.



Stabileste traseul prin satelit

GPS-ul (Global Positioning Satellite) este un serviciu menit sa ajute utilizatorii sa stie unde se afla cu ajutorul unor harti. Utilitatea serviciului a condus la dorinta operatorilor de telefonie mobila sa patrunda si ei pe aceasta piata cu servicii GPS pe celulare, scrie publicatia britanica Financial Times.

Acum cativa ani, piata serviciilor destinate telefoanelor mobile era in permanenta schimbare, cu noi aditii cat mai folositoare. Insa, ca si alte servicii in domeniu, GPS-ul pe telefoane mobile a lasat de dorit, sunt de parere specialistii.

Raspandirea cea mai mare a serviciilor de pozitionare prin satelit este in Japonia unde aproximativ 20% dintre telefoanele mobile sunt dotate cu un receptor pentru GPS. Acestea permit posesorilor sa calculeze pozitia lor pe harta cu o eroare de cel mult cativa metri, scrie Financial Times.

In Europa insa, piata serviciilor de pozitionare prin satelit nu este atat de avansata, in sensul ca sunt foarte putine astfel de servicii disponibile. Cu toate acestea, situatia este pe punctul de a se schimba, scrie publicatia britanica.

Compania nemteasca de electronice Medion a contribuit la dezvoltarea acestei piete printr-un echipament de "navigare" prin lume, pe care l-a vandut intr-o retea de magazine de tip supermarket. "S-a vandut ca painea calda, mai ales ca pana la acest echipament solutiile in acest sens erau putine si destul de scumpe", a afirmat un analist al companiei de cercetare Canalys. Aproximativ 1 milion de astfel de echipamente au fost vandute, la pretul de 300 de euro, in primul trimestru al acestui an, fata de totalul de 2,5 milioane pe intreg anul trecut, estimeaza analistii companiei.

Insa, pe piata telefoanelor mobile aceste cifre sunt neinsemnate, iar industria are in plan sa introduca sisteme de GPS intr-un numar tot mai mare de telefoane mobile inteligente. Cateva companii ofera deja telefoane care se conecteaza la un receptor separat pentru GPS prin tehnologia Bluetooth, insa pana acum vanzarile nu au fost conform asteptarilor, scrie publicatia Financial Times.

Anul acesta, se estimeaza ca piata europeana va fi impanzita de telefoane mobile inteligente dotate cu GPS. Cu toate ca celularele au ecran destul de mic si nu reprezinta echipamentele cele mai potrivite pentru un sistem GPS, foarte multi utilizatori ar putea fi atrasi de faptul ca nu vor trebui sa poarte dupa ei mai multe echipamente, au precizat specialistii Canalys.

Un lucru este cert: toate aceste echipamente dotate cu GPS au rolul de a facilita gasirea celui mai scurt drum intre un loc si altul, de obicei cand utilizatorii sunt la volan. Marii jucatori in domeniu au insa in plan sa introduca si servicii destinate uzului in afara automobilului, in primul rand pentru acei utilizatori care calatoresc foarte mult si vor sa stie unde se afla la orice moment, scrie publicatia britanica Finacial Times.



Iti arata cel mai apropiat restaurant

Telefoanele mobile pot fi mai nou folosite si ca puncte de informare "la purtator". Cum asa? Deocamdata doar in Statele Unite, dar probabil foarte curand si in alte piete dezvoltate, gigantii cautarii online precum Google, Yahoo sau MSN ofera servicii prin care utilizatorii aflati pe strada pot afla tot felul de informatii utile.

De pilda, daca trimite un SMS care sa contina codul postal al zonei in care se afla, utilizatorul poate primi imediat, tot prin SMS, o lista cu restaurantele cele mai apropiate. De exemplu, o cautare de tipul "pizza - cod-postal" va avea ca rezultat primirea unui SMS cu lista restaurantelor care servesc pizza in zona. Cautarea se poate face si dupa anumite magazine din apropiere. Sau, de ce nu, dupa operatorii prestatori de servicii aflati in zona respectiva. Practic, telefonul mobil se transforma intr-un instrument ce se poate conecta oricand si de oriunde la o baza de date digitala de tipul "Pagini Aurii".

De asemenea, in cazul in care va loveste curiozitatea exact cand mergeti pe strada si vreti sa aflati definitia unui cuvant, nici o problema. Daca va aflati in Statele Unite, puteti trimite un SMS catre Google cu textul "define cuvant/fraza", iar motorul de cautare va va returna, tot sub forma de mesaj scris, definitia cuvantului sau frazei pe care ati ales-o.

Utilitatea telefonului mobil folosit in acest mod nu se opreste insa aici. Lista aplicatiilor posibile este practic fara sfarsit, incepand cu starea vremii si terminand cu aflarea adresei postale a unei persoane despre care stiti ca locuieste intr-o anumita zona.

Telefonul mobil mai starneste insa si imaginatia altor intreprinzatori. De exemplu, discutia despre telefonul-portofel pare sa fie de-abia la inceput, ca si aplicatiile specializate care permit utilizatorilor sa plateasca pentru diverse produse sau servicii folosindu-si doar mobilul. Fie ca este vorba de telefoane modificate pentru a li se integra carduri bancare sub carcasa (cum este cazul in Japonia), fie ca telefoanele mobile sunt "fluturate" in fata unui cititor electronic, iar costul cumparaturilor vine odata cu factura telefonica, un lucru este cert: in viitor nu va mai fi o tragedie daca plecati de acasa fara portofel. De telefon trebuie insa sa aveti mare grija!

In Suedia, Irlanda si Austria, parcarea poate fi platita de soferi trimitand un simplu SMS. In Japonia, aproximativ doua milioane de clienti ai operatorului de telefonie mobila NTT DoCoMo folosesc telefoane cu carti de debit incorporate, cu ajutorul carora pot sa plateasca la un numar de 20.000 de comercianti (restaurante, supermarketuri etc.). De asemenea, operatorul nipon lucreaza la un serviciu care le va permite abonatilor sa-si cumpere si sa prezinte la control biletele de tren folosind telefonul mobil. Practic, biletul nu mai exista decat in forma virtuala, sub forma unui cod care este confruntat de controlor cu o baza de date de pe serverul central, la care se conecteaza folosind un echipament wireless special.



Stie sa trimita vederi

Compania online Travelocity a lansat recent un serviciu, numit "posta electronica", care permite posesorilor de telefoane mobile care dispun de camera foto sa creeze vederi personalizate si sa le trimita oriunde in lume de pe celular, scrie publicatia britanica Financial Times.

Noul serviciu permite utilizatorilor, deocamdata doar din Marea Britanie, sa trimita o vedere care nu este altceva decat o poza facuta cu telefonul mobil, la care se adauga si un text, oriunde in lume. Practic, tot ce trebuie sa faca utilizatorii este sa creeze vederea personalizata, sa o trimita printr-un MMS (mesaj multimedia) la adresa de e-mail postcards@trave-locity.co.uk si, dupa aceea sa trimita si un SMS care sa contina adresa postala a destinatarului, au explicat specialistii companiei.

De aici incolo se va ocupa compania, care transpune imaginea virtuala intr-o vedere obisnuita si o trimite prin servicii postale rapide exact la adresa dorita de utilizator, scrie Financial Times.

Cu toate acestea, exista si un dezavantaj, care este insa mai degraba legat de tehnologia MMS decat de serviciul "vederi mobile". Mai exact, intr-un mesaj multimedia pot fi trimise imagini de maximum 100 KB, in timp ce telefoanele inteligente cu camera foto pot face poze care au dimensiuni chiar si de cinci ori mai mari. Astfel, pentru a trimite vederea, aceasta trebuie comprimata, proces prin care imaginea isi pierde din calitate, au explicat specialistii Travelocity.

Acest serviciu de "vederi mobile" nu este insa o noutate absoluta. Ideea de a trimite vederi prin intermediul telefoanelor mobile inteligente a mai fost pusa la dispozitia utilizatorilor prin alte servicii similare, dar acesta ar fi cam cel mai usor de utilizat, scrie publicatia Financial Times.

Primele astfel de servicii aparute pe piata presupuneau ca utilizatorul sa scrie si adresa destinatarului in acelasi mesaj cu imaginea, intr-un format special. Pentru clienti insa, acest format a fost destul de dificil de inteles, intrucat greselile erau foarte frecvente si, de cele mai multe ori, vederile nu ajungeau la destinatie.

Majoritatea operatorilor de telefonie mobila care ofera acest serviciu de "posta electronica" au adoptat alte metode mai eficiente.

Printre marii jucatori pe aceasta piata se numara si providerul de servicii de comunicare O2. Serviciul de "vederi mobile" oferit de companie permite utilizatorilor sa trimita vederea personalizata la un numar de telefon special alocat. Acestia primesc dupa aceea un SMS care contine o adresa de Internet pe care o pot accesa de pe telefonul mobil si in care trebuie sa completeze un anumit formular cu adresa destinatarului, scrie publicatia britanica Financial Times.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO