Analiză

Dans in trei pe o piata dominata de tigarile medii

07.06.2005, 18:08 68

Piata tigaretelor, cu o valoare de circa un miliard de euro, a continuat sa fie dominata anul trecut de cei trei mari jucatori care isi disputa suprematia la nivel mondial: Philip Morris, British American Tobacco (BAT) si Japan Tobacco International (JTI).

Cei trei mari isi continua suprematia pe fondul scaderii constante a producatorului national de tigarete - Societatea Nationala Tutunul Romånesc (SNTR) - si in ciuda intrarii pe piata a unui jucator mediu la nivel mondial, Gallaher.

Conform unui studiu al companiei de cercetare a pietei AC Nielsen, lupta continua si in top trei branduri, unde locul unu este ocupat de L&M a celor de la Philip Morris, urmat de Viceroy a celor de la BAT si de Winchester, marca a JTI.

Toate cele trei marci fac parte din categoria most popular price category (categoria de pret cea mai populara), semn ca romånii inca fumeaza mult si relativ ieftin. Tigaretele mai scumpe isi fac cu greu loc in top, insa au toate sansele sa atinga vånzari mai mari dupa recenta majorare a accizelor.

Desi cota de piata a SNTR a scazut foarte mult in ultimii ani, compania reuseste sa-si pastreze doua marci - Carpati si Snagov - in top 10 al celor mai våndute marci.



Top 10, dominat de tigarile din segmentul mediu

Conform studiului AC Nielsen, la oras se fumeaza de trei ori mai mult ca in mediul rural, primul avånd o pondere de 72% in vånzarile in volum. Tigarile continua sa fie våndute intr-o proportie majoritara in retail - 81%, romånii cumparåndu-si doar in proportie de doar 19% tigarete din restaurante sau baruri.

Desi industria a fost lovita puternic de recenta marire a accizelor - mai mare si mai devreme decåt era prevazut -, in piata exista o usurare privind efectele pe care aceste masuri le-au avut: piata tigaretelor cu pret mediu a ramas relativ constanta si nu a inregistrat fluctuatii majore, singurul mare motiv de ingrijorare fiind cresterea alarmanta a contrabandei, mai ales pe granita cu Ucraina si Republica Moldova.

Anul trecut, top 10 al marcilor de pe piata romåneasca a fost dominat de marci din categoria medie a pietei: L&M a celor de la Philip Morris, urmat de Viceroy a BAT si Winchester a JTI.

Adrian Popa, director corporate affairs al BAT Romånia, spune ca dominatia segmentului mediu este o veste buna pentru piata.

a??Este o veste buna dominatia acestui segment care atinge o cota de piata de aproape 60%. Este un lucru normal, si cred ca aceasta situatie se va pastra pentru multa vreme de acum incolo. Nu cred ca in top 10 vor surveni schimbari majore in acest an, desi piata a suportat o majorare de acciza mai devreme si mai mare decåt era anuntat. Aceste masuri depasesc ritmul de crestere al veniturilor medii ale populatieia??, spune Popa.

El spune ca pe piata se remarca o stabilitate, iar o schimbare de cota de piata de 0,5%-1% este greu de previzionat.

Gilda Lazar, Corporate Affairs Director al JTI, spune ca anul trecut cele mai våndute tigarete au fost cele din categoria most popular price category (mmpc, categoria de pret cea mai populara).

a??Cele mai våndute tigarete anul trecut au fost cele mai ieftine. Segmentul premium nu este atåt de proeminent din cauza puterii de cumparare scazute a populatiei, dar si din cauza cresterii accizelor, care a dus in cele din urma la repozitionari in piataa??, spune Gilda Lazar.



Creste consumul de tigarete lights

Conform studiului AC Nielsen, consumul de tigarete lights a avut cresteri constante in dauna celor full flavor, Romånia urmånd o tendinta existenta si la nivel modial de reorientare catre tigaretele mai usoare.

Totusi, dupa aderarea la UE, de pe piata romåneasca vor fi eliminate segmentarile de tip lights sau ultralights.

Gilda Lazar afirma ca pe piata exista o tendinta de crestere pe tigaretele lights si cu filtru cåt si pe cele mai scumpe.

a??La nivel mondial exista o tendinta de crestere a consumului de tigarete lights si cu filtru. Actuala marire a accizelor mai ales indreapta piata catre tigaretele mai scumpe, iar una dintre cele mai mari probleme generata de aceasta majorare a accizelor se vede prin cresterea alarmanta a contrabandeia??, spune Gilda Lazar. Popa spune, la råndul lui, ca trendul pe tigari light va continua.

a??Consumatorii se muta incet catre tigari cu un continut de gudron si nicotina mai scazut. Sa nu uitam ca dupa 1 ianuarie 2007 gudronul din tigarete va fi limitat la 10 miligrame, iar tigaretele full flavor care contin acum 12-14 miligrame va trebui sa fie aliniate acestei prevederi, ceea ce evident va insemna o mutare mai accentuata catre tigarete mai ieftinea??, sustine Popa.

10 vs. 20

Gilda Lazar spune ca pachetele de 10 tigarete vor fi eliminate la 31 decembrie 2006 cu o perioada de gratie de un an pentru a fi eliminate stocurile.

a??Cresterea vånzarilor de pachete de 10 tigarete a fost cauzata de pret, fiind si o modalitate de a fideliza consumatorul care psihologic crede ca fumeaza pe bani mai putinia??, sustine Gilda Lazar.

Popa spune ca vånzarea de pachete de 10 tigarete ar trebui permisa si dupa 31 decembrie 2007.

a??Cånd un pachet de tigari va costa in maxim un an-doi 40.000-45.000 de lei, foarte multI consumatori vor fi tentati sa cumpere la bucata. Ar fi foarte neproductiv pentru stat in momentul in care aceasta situatie va exploda. Daca o tigareta va costa de exemplu 1.850 de lei (pachet de 20 de tigarete cu un pret de 37.000 de lei), exista riscul ca aceasta sa se vånda cu 2.000 de lei la bucata, iar pentru aceasta diferenta nu se va plati acciza. In mediul rural si in cel urban cu un somaj mare deja incepe sa se prolifereze acest fenomena??, sustine Popa.

El afirma ca, in plus, un pachet de tigari de 10 ii poate tine pe consumatori departe de fenomenul de contrabanda.

a??Veniturile populatiei nu vor creste in acelasi ritm cu marirea fiscalitatii, iar in momentul in care bugetul pentru tigari scade consumatorul se afla in fata unei probleme: ii place o marca dar nu o mai poate fuma pentru ca devine prea scumpa si atunci se indreapta spre tigaretele de contrabanda sau isi ia un pachet de 10 tigarete si intra in ceea ce noi numim o etapa de down-tradea??, afirma Popa.

La nivel european, exista o presiune pentru eliminarea vånzarii de tigarete la pachete de sub 20 de bucati pentru ca aceasta actiune intra in contradictie cu eforturile autoritatilor de a reduce incidenta fumatului.





Euromonitor: a??Romånia este o piata puternica, stabila si cu fluctuatii anuale minimea??

Romånii sunt fumatori inraiti: unii dintre cei mai mari din lume si pe locul doi in Europa, se arata intr-un raport al agentiei de cercetare a pietei Euromonitor despre piata autohtona a tigaretelor din perioada 1998-2003, aparut in februarie 2005.

Aceasta situatie nu este noua sau tranzitorie, fiind bine stabilita in perioada dinaintea Revolutiei din a??89. Istoria pietei este saraca si dominata de producatorul national de tigarete - SNTR.

La inceputul anilor a??90, piata romåneasca s-a deschis catre investitiile straine aduse de catre cei mai importanti jucatori de pe piata internationala, care au gasit in Romånia o piata puternica, dar departe de saturatie. Aceasta deschidere a pietei romånesti a fost inlesnita de o legislatie saraca si a adus o frenezie a tigaretelor la inceputul anilor a??90. Romånii au fost fascinati de oferta bogata care a fost promovata de o publicitate agresiva. Aceasta i-a determinat sa se reorienteze catre noile branduri.

Euromonitor sustine ca departe de a fi emancipat gusturile consumatorilor romåni in materie de tigarete, aceasta situatie a avut un efect secundar care a ramas neglijat pentru multi ani: publicitatea la tigarete prin intermediul tuturor canalelor media si fara nici un fel de restrångeri a avut ca efect captarea curiozitatii multor nefumatori, in special a celor aflati sub vårsta legala. La inceputul si in anii a??90, elevii erau vazuti pe strazi cu tigari in måini, iar liceenii au devenit fumatori pentru ca era a??la modaa??. Numai o parte a acestor fumatori de ocazie fumeaza in prezent, dar aceasta perioada ramåne un moment de cotitura.



Fumatorii romåni dau cantitatea pe calitate

In timp ce la inceputul anilor a??90, brandurile din categoria economic si de pret mediu imparteau practic vånzarile de tigarete in doua segmente, in prezent situatia este foarte diferita, avånd in vedere tendinta aspirationala a preferintelor consumatorilor.

Euromonitor sustine ca, deja, produsele premium au o cota de piata de 10%, in timp ce volumul vånzarilor produselor din categoria economic a scazut la mai putin de o treime din piata. Produsele din categoria medie, datorita diversitatii si faptului ca se gasesc foarte usor, detin partea leului cu o cota de piata de 60%.

Categoria produselor cu pret mediu a trecut la råndul ei prin transformari - avånd in vedere numarul mare de branduri. In segmentul superior al acestei categorii intra marcile Pall Mall, Winston, Lucky Strike, in timp ce in cel inferior se regasesc Viceroy, L&M, Monte Carlo, Winchester.

In perioada 1998-2003, si in special la inceputul acestei perioade, vånzarile brandurilor din segmentul mediu al categoriei medii erau cele mai scazute, acum cele mai mari vånzari fiind facute de marcile din segmentul superior al categoriei medii, in special in versiunile cu continut mediu de gudron. Ca un raspuns la cresterea constientizarii consumatorilor romåni, dar si datorita imbunatatirilor in stilul de viata al romånilor si a campaniilor impotriva fumatului, producatorii de tigarete au lansat produse noi a??mai sanatoasea??.

Din cauza cresterii accizelor, preturile tigaretelor au crescut rapid, spun specialistii Euromonitor. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO