Analiză

Consumul de scutece a explodat in 2006 si a intrecut toate celelalte bunuri nealimentare

01.06.2007, 20:16 515

Media anuala a consumului de scutece raportata la copiii cu varsta cuprinsa intre 0 si 3 ani s-a apropiat in 2006 de 625 de bucati pentru fiecare copil, 500 de milioane de bucati in total, ceea ce duce piata de profil la o valoare de 60 mil. euro anual.
Piata scutecelor de unica folosinta pentru copii a inregistrat in 2006 cea mai mare crestere dintre produsele care apartin petei bunurilor de larg consum nealimentare. Comparativ cu anul 2005, scutecele pentru copii au inregistrat un avans de 58,1% potrivit companiei de research ACNielsen, insa aceasta marja de crestere include si modificarea esantionului pe care s-a facut masurarea. Cresterea reala, spun jucatorii de pe piata, se situeaza in jurul valorii de 20% si a fost generata de trecerea consumatorilor spre o categorie de produse mai scumpe, dar de o calitate superioara. In acelasi timp, piata produselor pentru nou-nascuti se afla in stransa legatura cu rata natalitatii, care a fost in 2005, de cand sunt disponibile ultimele date statistice, de 10,3 la mie.
"In perioada martie - aprilie 2006 a fost modificat esantionul, nu a crescut piata globala. Aceasta crestere (58% - n.r.) este de fapt o crestere a pietei masurate efectiv. In realitate, noi estimam cresterea pietei la 20% in 2006 comparativ cu 200%", spune Mihaela Grigore, directorul de marketing al companiei Bella Romania, cu capital polonez. Bella este una dintre primele cinci companii de pe piata romaneasca de profil, cu marca Happy.
Aplicand ritmul de crestere la valoarea la care piata se ridica in 2005, piata scutecelor pentru copii a ajuns in 2006 sa genereze afaceri de circa 60 mil. euro, reprezentand mai mult de o treime din piata produselor de larg consum de hartie (scutece pentru copii si adulti, produse pentru protectia feminina, batiste de hartie, hartie igienica). "Piata scutecelor de unica folosinta a crescut foarte mult, in cadrul pietei produselor din hartie in general, care este la o valoare de peste 500 de milioane de RON (150 mil. euro - n.r.) in Romania. Se poate spune chiar ca piata (de scutece - n.r.) s-a dublat in ultimii 3 ani", a declarat Jose Medran, directorul general al Procter&Gamble Romania, compania care detine in portofoliu marca Pampers.
In perioada 2006 comparativ cu 2005, piata bunurilor de larg consum nonalimentare a crescut cu 9,4% in volum si cu 13% ca valoare, fiind impulsionata de cresterile importante pe care le-a inregistrat segmentul de cosmetice si de ingrijire personala. Desi unele dintre cele mai mari majorari aferente anului 2006 le-au inregistrat produsele de hartie, de 32,2%, cresterea a fost mai putin observabila in totalul bunurilor de larg consum deoarece ponderea acestora este relativ redusa, comparativ cu a detergentilor sau a cosmeticelor. La nivelul anului 2006, pondrerea vanzarilor de scutece pentru copii in totalul pietei de bunuri de larg consum nealimentare a fost de 7,4%.
In piata non-alimentara, cosmeticele sunt un factor important la cresterea valorica, in schimb volumetric in anii viitori vor creste mai mult pietele de ingrijire a hainelor (emolienti, inalbitori, produse aditionale) si produsele din hartie, explica Medran.
"Concret, piata scutecelor de unica folosinta din Romania este inca mica, comparativ cu alte piete europene, chiar cu cele din Ungaria sau Polonia, ceea ce indica un mare potential de crestere in urmatorii ani", spune Medran.
La Procter&Gamble, scutecele si produsele de protectie feminina (absorbante, protej-slip) reprezinta aproape 40% din cifra de afaceri realizata de grup in Romania, compania fiind de asemenea liderul pietei scutecelor pentru copii, potrivit datelor furnizate de agentia de cercetare a pietei MEMRB. Potrivit propriilor date, pe segmentul de scutece si protectie feminina, Procter&Gamble detine 60% din piata de profil.
Pe piata scutecelor activeaza cinci multinationale, principalii jucatori internationali fiind deja prezenti prin filiale proprii sau prin importatori. Astfel, Pampers vine pe piata locala prin intermediul Procter&Gamble, iar investititorul si firma mama a companiei Bella Romania este grupul polonez TZMO, care produce toate marfurile comercializate de compania romaneasca. Afacerile Bella s-au ridicat anul trecut la valoarea de 14,5 mil. euro, in crestere cu 42% fata de anul precedent. SCA Hygiene Products, producatoul suedez al produselor de hartie Zewa si a scutecelor Libero detine deja o fabrica de productie la Timisoara, prin intermediul unei alte divizii a grupului, SCA Packaging, si are bugetate investitii de 10 mil. euro in extinderea acesteia pana la finele anului 2008. Scutecele Huggies vin de la compania americana Kimberly-Clark, iar singurii producatori autohtoni sunt cei de la Gughis, o investitie a omului de afaceri Viorel Gug. Cele cinci firme au impartit intre ele in perioada martie 2006, ianuarie 2007 98,1% din piata scutecelor, potrivit datelor MEMRB.
"Din punctul nostru de vedere, cresterea a fost foarte buna in 2006 fata de 2005, scutecele Happy crescand cu 46%. Estimam o crestere asemanatoare si in 2007", spune Grigore. Potrivit declaratiilor reprezentantului Bella Romania, cota de piata pe care compania o detine in prezent este de circa 10%, vanzarile de scutece Happy ridicandu-se la aproximativ 49,5 milioane de bucati in 2006.
Cel mai important canal de distributie al scutecelor pentru copii sunt supermarketurile si hipermarketurile, prin intermediul carora in perioada martie 2006 - ianuarie 2007 s-au comercializat 58,9% din volumele de scutece vandute, urmate apoi de farmacii, care au detinut in aceeasi perioada o pondere de 15,3% din volumele vandute, potrivit MEMRB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO