Analiză

Companiile de asigurari: reforma pensiilor din Romania este pe un drum gresit

21.09.2004, 00:00 19



Nici n-a inceput bine, ca ar trebuie sa se intoarca si s-o ia de la inceput. Din punctul de vedere al unora dintre cele mai mari companii de asigurari din Romania, cu capital strain sau autohton, de pe piata romaneasca a asigurarilor, reforma pensiilor trebuie deja "reformata". Mai precis, asiguratorii afirma ca, in actualele conditii - formulate de o lege deja aparuta si de un nou proiect de lege - nu sunt interesati de investitii in fonduri de administrare de pensii.



Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania apreciaza ca pentru a crea o piata a pensiilor private (atat in ceea ce priveste pensiile ocupationale, cat si fondurile administrate privat) in care sa contribuie inca de la inceput firmele - cu mare experienta si traditie - membre ale asociatiei, pentru dezvoltarea unei industrii sanatoase, functionale si competitive, este necesar ca punctele de mai jos sa fie modificate atat in Legea pensiilor ocupationale (adoptata deja de Parlament - n.red), cat si in Legea fondurilor de pensii administrate privat.





Firmele nu considera oportuna participarea la acest sistem



Administrarea privata a pensiilor inseamna crearea unei piete private in care firmele private sa poata functiona in mod eficient. Pentru moment, firmele private nu au fost consultate si ascultate suficient si nu au fost implicate in redactarea unor legi in concordanta cu practica internationala. Din acest motiv, aceasta reforma nu creaza premizele unei administrari sanatoase a pensiilor deoarece firmele private importante prezente acum in Romania nu vor participa la aceasta piata, asa cum se prefigureaza acum.



In lipsa acestor schimbari legislative, principalele societati de asigurare de viata din Romania, care sunt si participanti activi la sisteme de pensii din intreaga lume (a se vedea experienta AIG, Allianz, Aviva, ING, Interamerican sau Generali in acest domeniu) precum si administratorii de fonduri de investitii cum ar fi Raiffeisen sau Certinvest, precum si ceilalti membri ai asociatiei considera ca actualele prevederi legale nu constituie bazele unui sistem de pensii private asezat pe baze sanatoase si functionale si nu considera oportuna participarea la acest sistem.





Cele mai importante puncte de divergenta



1. Prea putini participanti



Proiectul de lege a fondurilor de pensii administrate privat (pilonul 2) prevede participarea obligatorie in acest sistem numai a persoanelor in varsta de pana la 35 de ani, care devin pentru prima data asigurati obligatoriu si contribuie la sistemul public de pensii. Astfel, se creeaza o participare obligatorie de aproximativ 100.000 de salariati pe an.



Propunerea APAPR vizeaza includerea obligatorie in sistem a tuturor angajatilor de pana la 35 de ani care contribuie la sistemul public de pensii.





2. Contributie prea mica



In ceea ce priveste contributia individuala catre fondurile de pensii administrate privat, proiectul de lege prevede o schema graduala care incepe de la 2% din salariul brut si ajunge la 6% in termen de 8 ani. Aceste procente sunt parte din contributia actuala catre bugetul asigurarilor sociale de stat.



APAPR propune cresterea acestei contributii pana la 8% in termen de 8 ani. Aceasta contributie este similara cu cea din tari care au introdus aceasta reforma, cum ar fi Polonia, Cehia, Ungaria, sau Slovacia si permite acumularea unor sume care vor permite obtinerea unei pensii din sistemul privat in concordanta cu asteptarile participantilor la acest sistem.





3. Venituri insuficiente



Actualele prevederi din proiectul de lege al fondurilor de pensii administrate privat limiteaza comisionul dedus din contributii la 3,5%. Cel de al doilea comision este exprimat ca procent (10%) din profitul anual rezultat din investirea activelor fondului de pensii.



Veniturile astfel stabilite sunt insuficiente pentru administrarea unui fond de pensii privat. Obiectivul principal al unui administrator este maximizarea pe termen lung a activelor aflate in administrare, astfel incat definirea comisionului de administrare ca procent din profit poate duce la speculatii pe termen scurt care sa nu serveasca neaparat intereselor participantilor la fond.



APAPR propune urmatoarele:



- modificarea plafonului maxim al comisionului dedus din contributii la 8%;



- adoptarea unui comision din activele fondului, limitat la 1,2% pe an;





4. Randamentele cerute, prea inalte



Proiectul de lege prevede garantarea de catre administrator a unui randament investitional de cel putin 1% peste rata inflatiei in fiecare an.



Garantii de acest fel nu se intalnesc in sisteme similare de pensii si nu pot fi oferite, pe termen lung, decat de catre stat sau de catre institutii care primesc un sprijin de la stat.



APAPR propune un nivel minim al randamentului investitional legat de randamentul oferit de titlurile de stat pe termen lung.





5. Cheltuielile cu fondul, ale fondului



Conform proiectului de lege pentru pensiile administrate privat, cheltuielile fondului de pensii (de intermediere, legate de investitii, cu activitatea de auditare, depozitare si supraveghere) sunt suportate de catre administrator, incalcand astfel prevederile legii contabile, cea privind fondurile de investitii si regulamentele CNVM. Avand in vedere faptul ca activele fondului sunt evidentiate separat de bilantul administratorului, aceste cheltuieli nu pot fi inregistrate contabil ca fiind ale administratorului, conform principiilor contabile. APAPR propune recunoasterea acestor cheltuieli ca fiind cheltuieli ale fondului, in conformitate cu prevederile legii.





6. Trebuie o Comisie independenta



APAPR propune infiintarea imediata a unei Comisii independente, pentru supravegherea pensiilor administrate privat. Infiintarea Comisiei inca de la inceput, separat de alte institutii de supraveghere, cu rol de reglementare si supraveghere, nu face decat sa contribuie la transparenta sistemului si la pregatirea conditiilor pentru inceputul reformei. Solutiile tranzitorii nu fac decat sa creeze confuzie.





In concluzie, varianta actuala a proiectului de lege nu prezinta interes pentru un potential admnistrator de fond privat de pensii in conditiile unei cerinte minime de capital de 5.000.000 EUR, unei piete potentiale reduse (vezi punctul 1), a unor contributii insuficiente (vezi punctul 2), a unor venituri subdimensionate (vezi punctul 3) si a unui randament minim garantat (vezi punctul 4).





Mentionam ca modificarile propuse prin punctele 3, 4, 5 si 6 trebuie sa fie aplicate si Legii nr. 249 din 9/06/2004 privind pensiile ocupationale.





Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR) cuprinde ca membri fondatori AIG Life Asigurari Romania S.A., Asigurare Reasigurare Ardaf S.A., Aviva Asigurari de Viata S.A., Certinvest S.A., Delta Asigurari S.A., Generali Asigurari S.A., ING Nederlanden Asigurari de Viata SA,. Interamerican Romania Insurance Company S.A., Petroas S.A., Raiffeisen Capital & Investment S.A., iar ca membri titulari Allianz-Tiriac Asigurari S.A., Garanta Asigurari S.A si Asiban S.A.
sorin.pislaru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO