Analiză

Ce masuri iau operatorii aerieni dupa explozia barilului: suprataxa de combustibil si renuntarea la cursele neprofitabile

Ce masuri iau operatorii aerieni dupa explozia barilului: suprataxa de combustibil si renuntarea la cursele neprofitabile

Florentina Ivan, director de marketing al Blue Air: Blue Air a decis ca urmatoarele aeronave ce vor intra in dotarea flotei sa fie de capacitate mai mare decat cele actuale si mai eficiente din punctul de vedere al consumului de petrol, reducandu-se astfel costul pe loc.

21.07.2008, 14:26 37

Scumpirea barilului de petrol cu un dolar se traduce in costuri suplimentare de 16 milioane de dolari pentru compania aeriana British Airways si poate presupune pentru linia aeriana ungara Malev costuri de circa 34-35 de milioane de euro in plus, daca pretul petrolului ramane ridicat.
Potrivit estimarilor Asociatiei Companiilor Aerine Europene (AEA), costurile generate de combustibil vor avea in acest an o pondere de 33% in totalul costurilor de operare, fata de 15,2% in 2004. Astfel, daca in iulie anul trecut barilul de petrol era la 76 de dolari, acum a ajuns la aproape 150 de dolari, majorandu-si in mod covarsitor ponderea in totalul costurilor liniilor aeriene.
"In anul fiscal 2003/2004 combustibilul reprezenta 14% in totalul costurilor, iar in 2007/2008 a ajuns la 24%", a spus Dominique Freyssnede, purtator de cuvant la Air France, care a adaugat ca aceste costuri au ajuns in anul fiscal 2007/2008 la 4,57 miliarde de euro, cu 7,4% mai mult comparativ cu anul precedent.
Si in cazul low-cost-ului easyJet combustibilul reprezinta 30% din totalul costurilor. "Cresterea pretului barilului de petrol are un efect dramatic asupra companiilor aerine din Europa, afectand intreaga industrie aviatica", a spus Peter Voets, marketing manager easyJet pe Elvetia, Austria si Europa de Est.
"Toate companiile aeriene sunt afectate de cresterea preturilor carburantilor si inevitabil vor exista companii aeriene care nu vor supravietui scumpirii. Pentru o imagine de ansamblu, atunci cand costul barilului de petrol creste cu doar un dolar, acest lucru inseamna pentru noi costuri suplimentare de combustibil de 16 milioane de dolari in plus, datorita volumului si dimensiunii activitatii noastre globale si celor circa 365 de zboruri pe care le operam zilnic", a precizat Emil Delibashev, commercial manager British Airways pe Romania, Bulgaria& Moldova.
Totodata, mentinerea nivelului ridicat al pretului barilului de petrol pune in pericol bugetele de venituri si cheltuieli ale operatorilor. "Daca pretul petrolului va ramane ridicat pentru tot resul anului, acesta va insemna pentru companie un cost suplimentar fata de bugetul planificat pe anul 2008 de opt miliarde de forinti (35 mil. euro)", a spus Madalina Cretu, country commercial manager al Malev pe Romania si Republica Moldova.
Astfel, perioada urmatoare ar putea sa aduca nu numai retrageri de pe anumite piete, dar si colapsul unor jucatori de talie mica.
"Cresterea pretului la combustibil va ajuta piata sa se consolideze intrucat va lovi companiile aerine slabe si ineficiente", spune si Natasa Kazmer, director corporate communications and public affairs al companiei ungare low-cost Wizz Air.
Printre primele masuri luate de operatorii aerieni a fost introducerea in 2004 a taxei de combustibil, care a crescut apoi in functie de evolutia barilului de petrol. Daca pe cursa Bucuresti-Londra taxa a ramas la acelasi nivel pentru zborurile economy ale British Airways, pasagerii zborurilor transatlantice au simtit diferente considerabile. Potrivit reprezentantilor British Airways, suprataxa de combustibil pe ruta Bucuresti-Londra la clasa economy s-a mentinut la acelasi nivel, de 32 de lire sterline pe o clatorie dus-intors, in timp ce la clasa business nivelul suprataxei a ajuns si dublu in ultimul an, majorarea fiind mai mare in special in cazul zborurilor transoceanice. In acelasi timp, Air France anunta in luna iunie o crestere de cinci euro a suprataxei de combustibil pentru zborurile de scurtcurier.
La compania ungara Malev nivelul suprataxei pe rutele europene este in medie de 30 de euro pe segment, valoarea taxei fiind ajustata permanent ca urmare a schimbarilor intervenite pe piata internationala a petrolului.
"Cu toate acestea, cresterea pretului petrolului nu se reflecta in aceeasi masura in cresterea tarifelor biletelor de avion", a spus Madalina Cretu, country commercial manager al Malev pe Romania si Republica Moldova.
Compania low-cost autohtona Blue Air a introdus suprataxa de combustibil la sfarsitul anului trecut, de 7,5 euro pe segment de calatorie. "Aceasta taxa nu s-a majorat, chiar daca pretul combustibilului s-a dublat. In cazul mentinerii acestui ritm de crestere nu este exclusa o majorare a tarifelor cu aproximativ 5%, insa intentionam sa pastram o influenta minima asupra pretului", a spus Florentina Ivan, director de marketing al Blue Air.
Astfel, companiile aerine se lupta sa reduca impactul scumpirii barilului de petrol prin schimbarea flotei si controlul strict al costurilor.
"Cea mai eficienta masura este sa ai o flota tanara, eficienta din punctul de vedere al combustibilului consumat. Air France a demarat pentru perioada 1998-2012 un plan de investitii de 14 miliarde de euro in flota, fara de care am fi utilizat in 2008 850.000 de tone de combustibil in plus la acelasi volum de activitate.
Astfel, modernizarea flotei in perioada 2000-2006 a condus la o reducere cu 12% a consumului de combustibil pe pasager", a spus Dominique Freyssnede, purtator de cuvant al Air France. Freyssnede a precizat ca pana in 2012 compania va consuma pe un pasager 3,7 litri de combustibil la 100 de kilometri fata de 3,95 litri in prezent.
Si reprezentantii Lufthansa au declarat anterior ca achizitia unor aeronave care sa consmue mai putin este una dintre masurile pe care le va lua pentru protejarea impotriva cresterii pretului barilului, aceasta fiind si una dintre strategiile Malev. "Este posibil sa obtii economii substantiale prin modernizarea flotei, imbunatatirea performantelor tehnice ale aeronavelor sau ajustarea greutatii de decolare a avioanelor", a spus Madalina Cretu.
In acest sens, Malev utilizeaza aeronave turboprop pe rutele scurte, costul operational al acestora fiind mai mic decat al aeronavelor jet, potrivit reprezentantilor companiei. Si compania locala Blue Air intentioneaza sa isi reduca costurile prin aeronave care sa consume mai putin combustibil. "Blue Air a decis ca urmatoarele aeronave ce vor intra in dotarea flotei sa fie aeronave de capacitate mai mare decat cele actuale si mai eficiente din punctul de vedere al consumului de petrol, reducandu-se astfel costul pe loc", a precizat Florentina Ivan.
Pentru compania low-cost easyJet costul combustibilului pe pasager poate fi redus printr-o densitate mai mare, precum si printr-un grad de ocupare mai ridicat. "Acest lucru inseamna 27% mai putin kerosen pe kilometru la un pasager", a spus reprezentantul easyJet, care a adaugat ca pana in 2011 compania are in vedere cresterea eficientei flotei cu 10%.
Desi unii operatori au ales sa se retraga de pe anumite piete, inclusiv din Romania (cum este cazul Delta Air Lines care a renuntat la cursa Bucuresti-New York), majoritatea mizeaza in continuare pe potentialul de crestere al pietei locale.
"Sunt convins ca pe termen scurt, intr-o perioada de 1-2 ani, piata aviatiei din Romania se va afla in acelasi stadiu de continua crestere, desi am inceput sa vedem numeroase schimbari pentru companiile aeriene care opereaza zboruri in Romania, iar costurile combustibililor au determinat retragerea unor jucatori de calibru", a spus reprezentantul British Airways, companie care a inregistrat pe piata locala o crestere de 15% a traficului in prima parte a acestui an.
Totodata, compania Malev a suplimentat in acest an capacitatea alocata pietei locale si se asteapta la o evolutie pozitiva in urmatorii ani. "Romania este o piata care se dezvolta rapid, fapt demonstrat si prin numarul tot mai mare de zboruri directe, de frecvente si prin noile intrari de pe piata din ultimii ani", a spus Madalina Cretu.
Astfel, atat companii traditionale precum Lufthansa, Austrian Airlines, Air France, KLM sau Malev, cat si low-cost-uri precum Wizz Air, easyJet sau Germanwings analizeaza noi posibilitati de extindere pe piata locala, Romania fiind una dintre pietele cu cel mai mare ritm de crestere din Europa Centrala si de Est.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO