Eveniment

2013, anul record pentru importuri şi exporturi

2013, anul record pentru importuri şi exporturi

Autor: Adelina Mihai

23.02.2014, 20:49 512

Exporturi de 49,6 mld. euro (+10% faţă de 2012) şi importuri de 55,2 miliarde de euro (+6% faţă de 2012) – acestea sunt valorile-record înregistrate anul trecut de doi dintre cei mai importanţi indicatori pentru economie.

Deşi exporturile au susţinut creşterea economică şi rămân unul dintre principalele motoare de creştere pentru România, oamenii de afaceri susţin că, atâta vreme cât România importă pentru a exporta, nu va creşte standardul de viaţă al populaţiei. Chiar Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), vorbea recent despre o economie a „buncărelor“, în care se importă bunuri care sunt prelucrate şi apoi exportate.

Declaraţia sa a venit în contextul în care o analiză ZF pe baza datelor de la Statistică arată că 61 de companii din România se află atât în topul celor mai mari 100 de exportatori, cât şi în cel al importatorilor (în 2013). Principala explicaţie pentru care mai bine de jumătate dintre cei mai mari 100 de exportatori se află şi în topul celor mai mari 100 de importatori se regăseşte în faptul că România nu are materiile prime necesare şi materialele semimanufacturate necesare industriei auto. Astfel, Dacia importă tabla şi din alte state, nu de la ArcelorMittal Galaţi, iar o mare parte din producătorii de componente auto care colaborează cu Dacia sau Ford mai produc piese şi pentru alte companii, de aceea exportă, spun cercetătorii în economie.

Situaţia poate fi extrapolată la nivelul întregii economii, luând în considerare faptul că top 100 exportatori generează 51,6% din totalul exporturilor din economie, iar top 100 importatori reprezintă o pondere de 38,6% din totalul importurilor din economie.

Automobile Dacia este cel mai mare exportator din economie, iar Rompetrol Rafinare este cel mai mare importator în 2013. România a trecut printr-o schimbare majoră în materie de structură a exporturilor, astfel că, dacă în perioada 2003 – 2004 eram „croitorii“ Europei în materie de export, industria mijloacelor de transport rutier a  devenit specializarea principală la export în 2013. Totuşi, doar trei companii antreprenoriale (InterAgro – Ioan Niculae, Aramis Invest – Vladimir Iacob şi Marius Selescu şi Gersim Impex – Dan Ştefănescu) se află în top 100 exportatori în 2013, astfel că România este dependentă de exporturile făcute de companiile străine mari. Riscul, spun cercetătorii, s-ar putea diminua dacă IMM-urile româneşti ar începe să producă pentru export.

Citiţi aici o analiză a celor mai importanţi indicatori macroeconomici care au ajutat la îmbunăţirea economiei în 2013.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO